4 456 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Hur göra en barnvänlig trädgård av en sluttningstomt?
Huset står på ett vad jag skulle kalla "sutterängunderlag". Huset är en 1,5-plansvilla och inte ett sutteränghus. Trädäck finns utanför huset, men fortfarande uppe på kullen. Trädgården stupar från husgunden och ner från trädäcket. Tomten är på 1000 kvm. Vad gör vi med den yta så att trädäck och tomt blir en helhet? Våra barn måste ju kunna släppas ut till sommaren utan att vi oroas över att de trillar ner för den branta sluttningen 
Kan terrassering av marken vara en genomförbar lösning?
Nu vet jag inte hur det ser ut, men lite av en serpentinväg, avgränsade med buskar, kanske något träd, rabatter, blomkrukor,, kanske en bänk, en gungställning, en sandlåda etc. Saker som gör att man inte springer, cyklar, rullar med trampbilen rakt ned, utan det blir en slingrig väg med små avdelningar med olika upplevelser.
Det är också lätt att "gömma" terasser på det sättet, så man kan få ganska plan, eller "lagom" sluttande gångstig.
Inte så kul att gräsklippa kanske, och kanske inte heller så billig att ordna, men en underbar "park" av något som annars är svårt att göra något utav.
Det är också lätt att "gömma" terasser på det sättet, så man kan få ganska plan, eller "lagom" sluttande gångstig.
Inte så kul att gräsklippa kanske, och kanske inte heller så billig att ordna, men en underbar "park" av något som annars är svårt att göra något utav.
Nu vet jag inte hur brant eran slutningstomt är - men jag har själv 5000 kvm med en maxhöjd på 40 meter över starthöjden....
Det är klippor för höga för mig att klättra på i ett steg - jag når mellan varje avsats men måste hitta skrevor att hålla mig i ;-)
Vi har lärt tvillingarna sedan de var 2 att det är halt, det kan finnas orm (en hel del faktiskt) och att ta det försiktigt - de är numera två små 5-åriga bergsgetter....
Så, hur mycket sluttning är det ;-) ?
Det är klippor för höga för mig att klättra på i ett steg - jag når mellan varje avsats men måste hitta skrevor att hålla mig i ;-)
Vi har lärt tvillingarna sedan de var 2 att det är halt, det kan finnas orm (en hel del faktiskt) och att ta det försiktigt - de är numera två små 5-åriga bergsgetter....
Så, hur mycket sluttning är det ;-) ?
Klicka här för att svara