T&H
T&H: [citat] Bra tips. Man har alltså först en fiberduk, sedan bärlaker , ny fiberduk och sist ytlager.
6 svar · 8,9k läst
swecul
swecul: Ok, tackar å bockar för svaret! :)
4 svar · 2,9k läst
·
D
Dess: Någon som gjort stödmur nyligen? Det är vår 2009 och jag vill bygga en stödmur riktigt billigt, men också enklast möjligt. Var börjar jag? Slipers ej tänkbart.
13 svar · 42,9k läst
C
carl k: Kan tillägga att jag inte vill ha ngn regelrätt plantering/rabatt, utan vill kunna komma åt med gräsklipparen runt om, så kanske ta upp spaljen igen med ngt klättrande... eller ngn buske tex hassel & ormbunkar - typ woodland???
1 svar · 5,5k läst
·
J
Janet_Johan: Ska också göra gräsmatta av en äng. Har tillgång till traktor så jag tänkte plöja sen harva och köra med jordfräs. Då kommer inte ängsgrräset upp och man får en jämn markyta. Du ska inte ta bort ytlagret av jord tycker jag.
1 svar · 4,5k läst
L
lgf02001: Kolla in denna sida. De säljer både plantor och frön till ängar. http://www.pratensis.se/ Lena
1 svar · 3,6k läst
Byggare_Anders
Byggare_Anders: Bra tips, detta är en bra start! På rätt väg mot vad jag söker. Tackar.
3 svar · 6,1k läst
tallmilan
tallmilan: Ring kommunen, de har grävlingsfällor. Man brukar få lite katter och igelkottar iblnad men rätt som det är så fångas de in.
11 svar · 8,0k läst
L
lenamm: ett litet tips: om du vill ha trädgården mer rumindelad titta på var ni gått i trädgården, var är de naturliga gångarna och stigarna? Går man inte efter dessa blir det gärna konstigt när man delar in i rum med tex nån plantering eller häck...
4 svar · 2,5k läst
L
lenamm: Tror du behöver nåt högt som kan vara fond i rebatten/slänten, kanske ett litet träd (rönn,en eller apel)? Hör inte Bohuslän ihop med Kaprifol? Kan klänga i en slänt, vissa sorter, ös gärna på med andra marktäckare för att få det lättskött (vintergröna, murgröna och ormöga tex) och lökväxter i massor!!! Snyggt med en matta av pingstliljor...
4 svar · 2,2k läst
·
S
somelvis: Det kan bli gratis. Träffade en kille i helgen som haft 250 lastbilar med fyllnadsmassor helt gratis. Han ringde entrepenadfirmor / Byggfirmor och sa att han tog emot fylle. Det stod en kö med lastbilar till hans hus och grävaren hann knappt skyffla undan i tillräcklig takt. Firmorna slapp betala deponiavgift på tippen så de var skitnöjda. Nackdelen är att det kan vara svårt att veta vad
1 svar · 1,8k läst
R
Robbz: Hej! Hust ska målas om vitt i sommar, vi har lite sten på själva huset också. Jag gillar nog egentigen både och. Skulle vilja ha det "landet" som löper längs med uppfarten med kantsten runt om, och singel i. Och sen bara lite buxbom. Skulle kunna vara snyggt?
2 svar · 879 läst
J
jihhha: Har gjort rent plattorna på både uppfarten samt runt poolen och funderar nu starkt på denna fog som blir hård och ogenomtränglig för ogräs eller omöjlig för ogräs att fastna/plantera sig i. En del har sagt att det skall vara jättesvårt att få bort all överbliven massa efter att man borstat i fogarna men läser man bruksanvisningen från S:T ERIKS så kommer dessa små partiklar att
0 svar · 1,4k läst
S
sad_ant: hehe.... ett hus på jobbet fick ett annat beskymmer med kaniner i grunden! Hantverkarna på jobbet täppte nämligen till grunden, kommer inte ihåg i vilket syfte, hur som helst så var det tydligen ett gäng kaniner som bodde där! Det luktade inte speciellt gott i det huset efter några dagar om jag säger så!
5 svar · 1,1k läst
U
Ullis-husägaren: Har någon erfarenhet vad det kostar att få ett marklov? (ca). Kan man även ansöka om förhandsbesked till marklov? Om man ansöker om förhandsbesked måste man då innan ha ansökt om marklov (vanligt) innnan? det är snurrigt det här... Vi har (!) höjt vår tomt om kom på att vi kanske skulle göra detta den "riktiga vägen"...
0 svar · 2,9k läst
J
JohanÅ: Så råkande ha lite växter kvar som missfärgade/rinningar utefter kukan. Hur får man bort det?? Avfettning och 140Bar högtryck funkade inte! :)
0 svar · 1,2k läst
M
midsjö: hej det lutar nog år en vanligt staket det blir lättare när man har barn det fanns färdiga längder på coop 2m långa och 77 höga för 170:-. vilken model på staket ska du bygga? man vill ha ett så billigt som möjligt och att det ska hindra barnen från att klättra över // Midsjö
2 svar · 1,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Håller som bäst på att planerar för bevattningssystemet av tomten, d.v.s. gräsmattor och rabatter. Har egen brunn som ger 6m3/h och en dränkbar Grundfos SQ med tryckreglering och tidsstyrning. Har insett att man kan spara mycket vatten genom att vattna rätt vid rätt tidpunkt. Jag har dragit en huvudledning med 32mm PEM i marken. Längs denna matning grenar jag av 25mm eller 20mm PEM för
0 svar · 1,1k läst
C
carinashem: Vi har köpt bambustaket på Bauhaus och funderar lite på hur vi bäst/snyggast sätter upp dessa runt vårt pooldäck på 15 m långsida och två kortsidor på ca 5 m vardera.. De kommer på rulle och är 180 höga och 3000 breda. Vi kör 70x70 impregnerade reglar var 3:e meter, men hur förstärker vi hela konstruktionen snyggast? Tar tacksamt emot alla tips och trix. //Carina
0 svar · 21,1k läst
BiFuel
BiFuel: Tack för tipsen! Just nu funderar jag på att snickra ett runt trälock istället. Några rejäla stenbumlingar ovanpå gör nog susen :)
4 svar · 5,7k läst
J
JKPK_peter: Kan säga att det är bra pris om det är inkl. moms! En normal platsättare tar ca 1000 kr /kvm. Om du ändå skall gräva ur.. så skulle jag rekomendera 30-40 cm ..kostanden är relativt liten i skillnad! Se även till att bortforssling av det urgrävda ingår! Se även till att de lägger tjocka plattor och inte de som bara är 5-6 cm. Har själv valt nordforms 8 cm tjocka palttor! Vet aldrig
4 svar · 2,2k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Här kan du läsa om gräsmattor: http://odla.nu/arkiv/grasmatta.shtml
7 svar · 3,4k läst
B
billy_baver: Man "köper" inte murar. Man "bygger" dem. Granitblock finns i sortiment hos de flesta säljare av trädgårdssten. Man kan också bygga med exempelvis begagnad kantsten, som då och då hittar vägen ut på marknaden från kommunala överskottslager. I synnerhet om du har turen att komma över lite mindre block och nöjer dig med en låg mur fixar du säkert jobbet själv. Om du bor i någon
1 svar · 2,5k läst
Y
yuphin: Här är en smidig lösning som jag såg på årets trädgårdsmässa: http://www.in-lite.se man lägger en 12v kabel (eller flera) runt om i trädgården där man kan tänka sig att ha belysning. sen klickar man fast lampsladden vart som helst på den fördragna 12v kabeln...
12 svar · 8,8k läst
K
kloka_elin: Okej, så det är bättre att sätta dem nån annan stans så länge... Jag tänkte att det kanske var sämre såtillvida att man då riskerar att inte få med alla rötter ännu en gång, och att de blir mer "stympade" av det, men de mår kanske inte så väl i krukor.
2 svar · 5,0k läst
Bjurran
Bjurran: Kul när gamla trådar kommer upp igen... Har någon enstaka gammal rutten slipers kvar i trädgården, kanske ska låta dem gå med i årets majbrasa...
17 svar · 19,5k läst
L
localhost: [citat] Själv har jag exakt motsatt erfarenhet av Tony på Hav o Mark; han kom hit, rökte, fotade, rökte, pratade, rökte, mätte, rökte och vi kom överens om att han skulle höra av sig med ett förslag för ca 3000 kr inom några veckor. Det är 1,5 år sedan nu. :rolleyes:
16 svar · 13,8k läst
Sne4
Sne4: Allt beror på vad vill uppnå för resultat. Kan du leva med en något ojämn gräsmatta, så fyll upp och ta bort de största ojämnheterna, som myrbon osv. Börja klippa. Annars så har du beskrivit ett noggrannare sätt, fast som tar längre tid och kräver mer arbete - men blir finare. Du behöver nog inte gå med jordfräsen själv, harva och kolla om någon av grannarna har ett
2 svar · 1,4k läst
K
kamy: Ikea: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/seasonal/summer/14205/
4 svar · 5,1k läst
S
sad_ant: Tack för tipset, menar du att man skall lägga de största klossarna nederst längst in? och lite mindre stenar framför de stora bumlingarna? Jag är ju ute efter att göra rätt när jag väl gör om muren så har någon någon länk eller förslag hur man gör för att inte göra fel igen så är ju det super! :) Tror jag gör som ni säger, hinner jag i sommar så visst annars blir det till
9 svar · 4,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.