Har ett antal stora stenar i min gräsmatta som jag vill ha bort, det är uteslutet att komma in med en grävare så nån manuell metod måste till. Ska man försöka gräva ner dom eller ska man dela dom och försöka få bort dom helt?

Kan du få bort dem så är det ju bäst men sen beror det ju på jobbmängden också. Hurpass stora klumpar har du hittat?

Storleken är upp till ca 1x 1 m. Dom sticker upp ca 15-30 cm i gräsmattan. En del lite mindre kan man kanske baxa upp men en del är alldeles för tunga.
Det rör sig om ca 10 stycken sammanlagt.

Varför inte gräva ca 30 cm djupt runt stenblocken, borra lämpligt antal hål och spräcka bort toppen med exempelvis snigamit? Skyffla sedan över jorden igen och glöm att det ligger en stor sten under gräsmattan. :)

Eller gräva på en sida och sänka stenarna som de är.

Vi la ut bräder vid stenarna och snurrade rep runt och så var vi två som drog stenarna på bräderna. Ibland halkade stenen av men det gick efter mycket svärande. Några stenar tog vi med hjälp av bilen med 20 meter långt rep och dragkrok. Det är inget jobb jag vill göra om! Några grannarna valde att lägga ett jordlager över.

Nu i efterhand är jag glad att vi tog bort alla större stenar vi hittade under marken, för när vi gräver ned träd, sandlådor och vad det nu blir framöver så vet jag att vi hittat de största stenarna och kan gräva ner det vi ska utan att råka ut för sten!

Lycka till!

Att grävsänka en kloss i 1X1 meters format är milt sagt lite jobb. Dessa skulle jag antingen borra och spränga med snigel eller så kan man testa elda och kyl metoden på dem

Det bästa är att spräcka stenarna med snigamit och ta bort så mycket som möjligt. Tar man bara bort toppen som någon skrev här i tråden så kommer stenen så småning om upp igen. Tjälen gör att stenar, även större som dina, sakta men säkert trycks upp igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.