Trädgård allmänt
Melkerberg: Ja det kan vara jättesvårt. Prova att slipa spaden så att den blir riktigt vass. Om man kan gräva upp gräset så kan man såga isär det med en fogsvans.
HusByggarTomten: Jag tänkte bygga med smala spjälor när snön försvinner. Kommer att använda 22x45. Betydligt bättre virke än vad 23x38 är (oavsett var man tar det ifrån). Anledningen är som sägs ovan, 23x38 är avsedd att ligga under tak och med uppgiften att klara konstruktionen, liksom råspont. Ingen efterfrågar hög och fin kvalitet för dessa ändamål. Kan du leva med lite bredare spjälor så
maggielee: Hej jag ska montera ihop ett växthus så fort snön har smält undan. Jag har en plats på tomten där jag tycker det skulle stå optimalt, det enda problemet är att jag har en infiltration i backen just där. Jag kommer inte ihåg hur djupt rören ligger, men jag chansar på någon meter och under dem är det väl någon typ av stenkista. Vad vågar man bygga ovanpå en infiltration? Ett
anden213: Har en Automower hemma och det finns en Rider med hydrostat på landstället. Bäst gillar jag Automowern - den klipper snyggare och med mindre arbetsinsats från mig. (Dock till Riderns försvar kan sägas att gräset inte klipps så jätteofta - därför det blir mycket strängar av klipprester.) Att Automowern är TYST är en av de skönaste fördelarna! Ljuvligt helt enkelt! Ridern går att
Immobil: Härdat glas borde funka. Snacka med en glasmästare.
Tossegubbe: Testade faktiskt på ett uthus med lite olika typer av raketer/laddningar men det var svårare än jag kunnat tro. Det är iaf väldigt mycket som ska stämma in för att det ska fungera men fick ett par lyckade skott på ett plåttak (gammal tjock sinuskorrugerad) och i töväder. Vanliga fyrverkerigrjor är bara att glömma, dom är alldeles för mesiga men enbart tändhatt funkar hjälpligt
Milkshaken: Det är nog svårt att direkt få bort asfaltsfläckar så, det är ju petroleumprodukt, liksom asfalten innehåller petroleum,,, Bäst är nog att låta tiden ha sin ggn och låta det åldras med värdighet.... alternativet kan vara att strö ut sand vid det området och sen liksom få det slipat när man kör över med bilen ett antal månader....
AndersS: Så här ihållande vinter i södra Sverige har vi inte haft sedan vi flyttade in i huset -86. Visst kan det komma mycket snö men då oftast i klump när vi får nordöstliga snöoväder som kommer indragande från Östersjön och tömmer sin last med snö när det når kusten och även lägger upp det i meterhöga drivor. För vissa delar jämförs nu med vintrarna under 40-talet. Men hav
Hemmakatten: Läs tråden nedan där HansK har många bra inlägg om staket. Han har tydligen jobbat med stängsel tidigare. Gunnebostaket anser han, och även andra, vara överreklamerade. Det finns även tips på staketfirmor att kontakta i tråden nedan. http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/67842-villa-gunnebo-staket-kostnad.html
kina33: Ska snart gå trädgårdskurs och är full av förväntan. Vill förbereda mig. En av mina undringar är: Kan man inte odla i alv? Man kan ju odla i sand. Jag vill inte att det ska växa så mkt på vissa ställen utan vara just näringsfattigt. Tänker att jag ska sålla fram grus och lägga på den nu nakna alven och sedan plantera stenpartiväxter emellan.
Havsutsikt: Stacken i skogen får ni leva med, försökte själv skyffla bort en som var ivägen. Myrorna försvann, trodde jag. När jag sedan 5 år senare rev en gammal lekstuga fick jag en obehaglig överraskning. Stugan hade byggts med innertak och på "vinden" hade myrorna flyttat in. Så när man står där med kofot och bänder i taket, så brakade allt in och 500 liter myrstack dröste ner över
greenbay: [quote="Lilli80, post: 987392"] Men ett fint staket är också en lockande tanke...särskilt som häcken är bladlös på vintern och då kommer man väl se staketet. QUOTE] Vi har en tät och fin häggmispelhäck. Det är riktigt att bladen är borta på vintern, men grenarna är kvar och ger ett vackert intryck mot snön framför och bakom. Det måste inte vara grönt hela tiden, det är
b8q: Tänk på att om du tänker ändra markhöjden >50 cm (varierar från kommun till kommun) så kan det krävas marklov!
krukan: Här är ett fall om trädfällning i min närhet. Ägaren till en större gård tog bort samtliga träd i allén som ledde dit, blev anmäld och allt kom upp i rätten. Han friades då träden var sjuka och en återplantering har skett. Det roligatse är dock att han är ordförande i byggnadsnämnden.. http://www.sr.se/cgi-bin/blekinge/nyheter/artikel.asp?Artikel=2609169
kina33: Se stubben som en tillgång! Gör den till en sittplats, eller ställ något på den, tex en kruka. Eller karva ut en skulptur i den. Eller låt växter växa i eller över. Eller...ngt annat kreativt Det är jobbigt att ta upp en stubbe
Göran.W: Inte en anning var man får tag i det men skulle det inte funka att montera 2st mini skidor under. Dom är ju i plast och bör inte vara svåra att böja till om man värmer dom först.
5.2 racing: Jadu, skall du få ordning på den där dammen ordentligt kanske du ska anlita en grävmaskinist i ett par dar på sommaren. Starkare väggar, lite djupare kanske. Försöka fixa till en riktig avrinning som inte brister.
LOS: Har du klart och fint vatten idag så var medveten om att det kan ändras om du går in och laborerar med systemet.
tallmilan: Man behöver inte direkt "holkar" en pinne med ett litet tak ska duga bra
Tokyoboy: Det finns snygga exempel pa vattentankar som storre kulturodlingar (typ botaniska tradgardar anvander sig av) i bade Uppsala och Goteborg, ak dit och se hur dom har gjort. det beror ju iofs pa hur tomten din ser ut i ovrigt men en stor tratunna som tar upp takvatten ar ju inte helt fel. Sedan kan du lagga i lite guldfiskar sa att ev. katter och barn far nagot roligt att leka med. Men som Bavern
Mats: jag använder min främst som dragtraktor och till det jobet funkar den utmärkt. Har byggt en tippvagn till och den kör jag jord/grud/ved, redskap och lite allt möjligt med plus att den har ersatt bilen på kortare sträckor sommartid.