15 154 läst ·
29 svar
15k läst
29 svar
Lövblås !
Sida 1 av 2
Någon här med erfarenhet av lövblåsar ? Jag har en stor trädgård med väldigt många lövträd, och räfsa är ju jättekul :'( så jag undrar om någon vet hur effektiva lövblåsar är, för min del är det endast aktuellt med en bensindriven blås men finns det erfarenheter från eldrivna emottages dessa oxå med tacksamhet.
Köpte en B&D (se länk nedan). När jag köpte den så tittade jag även på bensindrivna men tänkte att en 1hp (=~750W finns säkert med större effekt, fast då blir de tyngre också) bensindriven borde vara sämre blås/sug effekt en B&D 1800W och att en elektrisk borde vara tystare. Men B&D låter ganska mycket, så den stör ganska mycket. Som tur är min granne bonde så han kan föra ganska mycket oljud själv.
Har stor tomt, men jag tycker inte att kabeln är så jobbig, däremot krävs det lite teknik när man blåser och blåsfunktionen funkar bäst på öppna ytor. Fungerar inte speciellt bra när det blåser ute och helst inte i motvind. Då får man löven över sig.
Funkar väldigt bra att blåsa bort bladen för att hitta äpplen.
Sugen fungerar bra, men inget för större ytor. Suger även upp äpplen ;D om det är bra för fläkthjulet är en annan sak...
Ett tips: Ha inga bilar i närhet när man blåser på grusgångar
I helhet så är jag nöjd med den, hörselskydd är ett måste, 104 dB(A) ojud. Betydligt roligare och lättare än att kratta.¨Men sen måste man ändå ta hand om högarna
http://www.blackanddecker.se/produc...id=11&mktid=8&bucketID=15&range=2
Har stor tomt, men jag tycker inte att kabeln är så jobbig, däremot krävs det lite teknik när man blåser och blåsfunktionen funkar bäst på öppna ytor. Fungerar inte speciellt bra när det blåser ute och helst inte i motvind. Då får man löven över sig.
Funkar väldigt bra att blåsa bort bladen för att hitta äpplen.
Sugen fungerar bra, men inget för större ytor. Suger även upp äpplen ;D om det är bra för fläkthjulet är en annan sak...
Ett tips: Ha inga bilar i närhet när man blåser på grusgångar
I helhet så är jag nöjd med den, hörselskydd är ett måste, 104 dB(A) ojud. Betydligt roligare och lättare än att kratta.¨Men sen måste man ändå ta hand om högarna
http://www.blackanddecker.se/produc...id=11&mktid=8&bucketID=15&range=2
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Är det inte tjocka mattor av löv så är det bara bra med löv på gräset, tillför mullämnen. På grusgångar kan man ha nytta av lövsug, ev lövblås, för att få bort löv och frön. Annras är det stor risk att man blir ganska hatad av sina grannar. De bensindrivna lövblåsarna för betydligt mera oväsen än gräsklippare.
Jag brukar använda min elgräsklippare med uppsamlare och högsta skärhöjd och på det sättet få bort löven. Tar visserligen längre tid än lövblåsaren. Ytterligare en fördel är att löven hackas sönder och blåser inte lika lätt bort från uppsamlingshögarna - såvida man inte hystar ner högen i kompostbehållare direkt.
Men har man 1000 kvm gräsmatta är det ett tidsödande jobb.
Men har man 1000 kvm gräsmatta är det ett tidsödande jobb.
Ja det är bra med mullämnen från löv bortset från om de kommer från ekar, jag har 11 stora ekar på en tomt på 2000 kvadrat m, den mattan skulle man inte vilja ligga under ens om man var mullvad....kurt skrev:Är det inte tjocka mattor av löv så är det bara bra med löv på gräset, tillför mullämnen. På grusgångar kan man ha nytta av lövsug, ev lövblås, för att få bort löv och frön. Annras är det stor risk att man blir ganska hatad av sina grannar. De bensindrivna lövblåsarna för betydligt mera oväsen än gräsklippare.
"...bara bra med löv på gräset ..."
Nä, som sagt om man har en massa ekar är det inte bra med löv på gräsmattan.
Jag köpte en B&D 2600 Wattare. Den blåser bort gräsmattan om jag vill (gräsmattan är inte av högsta kvalite). Jag är glatt överraskad av effekten. Sen så mal den sönder eklöven till smulor när man kör den som sug! Trots att jag talade med flera säljare var det ingen som visste att maksinen mal sönder eklöven trots att jag gav ledande frågor.
Jag är mest nöjd med hur bra malningen fungerar. Helt lysande!
Jag har bara kört maskinen 2 dar, men kan varmt rekommendera den så här långt.
Nä, som sagt om man har en massa ekar är det inte bra med löv på gräsmattan.
Jag köpte en B&D 2600 Wattare. Den blåser bort gräsmattan om jag vill (gräsmattan är inte av högsta kvalite). Jag är glatt överraskad av effekten. Sen så mal den sönder eklöven till smulor när man kör den som sug! Trots att jag talade med flera säljare var det ingen som visste att maksinen mal sönder eklöven trots att jag gav ledande frågor.
Jag är mest nöjd med hur bra malningen fungerar. Helt lysande!
Jag har bara kört maskinen 2 dar, men kan varmt rekommendera den så här långt.
Jag slog till i somras och köpte en Stihl bensindriven lövblås fungerade mycket bra, den blåser helt rent, jag är mycket nöjd med den den kan rekomenderas. Motorn bärs på ryggen och en "snabel" används för att blåsa med. Den är väldigt lite vibrationer i så den är väldigt behaglig att köra. Ska ni köpa en lövblås kan jag verkligen rekomendera denna maskin.
Det kan vara riktigt bra med en lövblås ibland, men att samla ihop alla löv på hösten för att konka iväg med dom någonstans är önödigt arbete, ta istället fram gräsklipparen och kör sönder löven, mycket bra näring för din gräsmatta och du slipper dessutom jobbet med att forsla bort löven
...Som i sin tur står med sin lövblås och blåser tillbaka. En form av lövpingis.JockeGbg skrev:
Jag har En McCulloc bensindriven men i år har jag varit lat och kör helt enkelt över löven några vändor med åkklipparen.
Blåsen funkar perfekt att blåsa rent i laggårn på våren när alla influgna löv och damm ska ut.
Efter att ha krattat halva dagen är jag minst sagt sugen på en lövsugare/blåsare. Har en gigantisk tomt med gigantiska träd, allt från kastanj, lind, bok etc = mycket löv!
Det är inte alls roligare att gå och gå och blåsa löv i det oändliga. Har du en gräsklippare då kan du blåsa löv åt samma sida med den med klippdäcket uppe.Linisen_01 skrev:
Så gör vi: kör runt med gräsklipparen och samlar löv i långa stränger som är mer hanterbara att sen kratta upp "lövstränger" på en presennik , vika ihop och dra mot komposthörnan
gaia
Redigerat av moderator:
Du har nog rätt, å andra sidan läste jag någonstans om bensindrivna lövblåsare.
Vi har en gårdsplan med singel där löven, och kastanjer gärna vill landa, krattade som en galning igår och idag har det kommit till en massa nytt. Det ser liksom så oskött ut. Men jag antar att man får finna sig i det.
Vi har en gårdsplan med singel där löven, och kastanjer gärna vill landa, krattade som en galning igår och idag har det kommit till en massa nytt. Det ser liksom så oskött ut. Men jag antar att man får finna sig i det.
Skit i o blås o kratta, klipp sönder istället, mycket bra näring för din gräsmatta, har en hel del träd på min tomt och jag har inte krattat eller tagit upp ett enda löv, bara klippt sönder med gräsklipparen, mycket smidigt, så sluta krtta gott folk