Hej,

Vi har köpt ett hus som har en planterad häggmispelhäck i tomtgräns. För oss räcker det inte med häck utan vi behöver även ha ett staket för att hålla inne hundar och barn. Häcken är planterad för ca 1 år sen tror jag och alltså inte särskilt hög.

Jag skulle vara tacksam för förslag angeånde vilket staket som skulle passa i kombination med häcken och hur staketet ska placeras - innanför/utanför?
Bilder på staket/häck kombinationer mottages tacksamt!

MVH Lilli

• 0810_Fornparksvägen_3_050.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Sätt ett vanligt "tråkigt" nätstaket på insidan av häcken. Då slipper ni spring av djur och barn igenom häcken, iallafall från insidan och ut ;-)
När häcken sedan växer upp kommer nätstaketet att bli mer eller mindre osynligt, till en del beroende på om ni vill ha klippt eller friväxande häck.
Ett nätstaket är också tämligen underhållsfritt, till skillnad från exempelvis ett målat trästaket som kan bli besvärligt att underhålla när häcken så småningom växer upp.
Jag ser också att er tomt inte är så stor, då passar det också bra med ett smalt och diskret staket. Det kan se lite tråkigt ut tills häcken växt upp en bit dock.

Eftersom häcken inte bör gå utanför tomtgräns vore det vettigare att sätta nätstaketet 10 cm in på tomten och sedan låta häcken dölja staketet genom att det växer igenom. Jag har satt fårstängselnät på detta sätt - billigt och lätt att sätta upp och dessutom är 'rutorna' större än vanligt nätstaket. För min egen del gäller det också att hålla barn och hundar innanför tomtgränsen. Du bör kunna göra på detta sätt redan nu eftersom häcken är så ung.

Tack för era råd!

Jag kanske lutar åt tanken att sätta ett "osynligt staket" som häcken med tiden får växa över.
Men ett fint staket är också en lockande tanke...särskilt som häcken är bladlös på vintern och då kommer man väl se staketet.

Hmm skulle behöva lite inspiration - har ni några bilder att visa på era lösningar? Kan man bygga ett trästaket som är lätt att underhålla på något sätt? Ex om man kan plocka loss staketet sektionsvis för att måla sidan som är mot häcken..

Kanske finns det underhållsfria vita staket??

Vet ni hur svårt det är att flytta häcken en bit in på tomten för att göra plats för staket?

Den förra ägaren sa att häcken står på tomtgräns på en långsida mot granne 1 och innanför tomtgräns på andra långsidan mot granne 2 och mot gatan står den nog lite in på tomten så det kan bli plats för staket..

Lilli80 skrev:
Men ett fint staket är också en lockande tanke...särskilt som häcken är bladlös på vintern och då kommer man väl se staketet.

QUOTE]
Vi har en tät och fin häggmispelhäck. Det är riktigt att bladen är borta på vintern, men grenarna är kvar och ger ett vackert intryck mot snön framför och bakom. Det måste inte vara grönt hela tiden, det är trevligt med årstidsväxlingarna oxå.
Undvik målade staket så länge ni kan, det är inte kul att lägga fina dagar på att måla staket.
Satsa på ett nätstaket som stagar häcken under tiden den växer upp.
/Greenbay

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.