Trädgård allmänt
Milkshaken: Personligen så brukar jag inte belasta gräsmattan direkt när snön gått bort, men rätt snart så brukar jag tycka det är ok att ungarna springer på den, att man själv använder åkklipparen med vagn eller vält efter, sen klipper jag första ggn när det översta lagret är torrt... Just för att lufta gräsmattan, och den växer snabbare kanske, men det är ju det jag vill:) Den blir
Bezt: Ja du har nog rätt, tjära är väll naturens egna träskydd så det borde fungera. Spillolja däremot ska man helst inte alls befatta sig med, cancerframkallande och massa andra bieffekter så jag tycker det är bra att så lite som möjligt kommer ut i naturen när det finns alternativ.
tjommeost: Antagligen, fast du behöver inte vänta lika länge om du använder spolarvätska. Dessutom är det bättre för miljön om man nu bryr sig om sådant.
Gun Hasselgren: Jag har nyss flyttat in i ett hus i ett villaområde på en ås. Jag skulle vilja ha ett staket mot gatan, eftersom gatan ligger lite högre än min tomt, som är längst ner i området. Det är också ett väldigt litet men dock dike, innan min gräsmatta tar vid. Mellan gatan och diket ligger grovt grus. Gränslinjen är ganska oregelbunden, därför skulle ett staket ge en stramare gräns, med
Hemmakatten: Ge skatorna något annat intressant byggmaterial istället för markduken. Har ni hund eller annat djur som ni kammar så lägg ut håret/ullen, lite fjädrar från en trasig dunkudde, ett trasigt lakan kan rivas i små, små delar osv. osv. Ättika är bra till mycket, bl.a. så gillar inte djur detta, så det går alldeles utmärkt att dutta på lite ättika. Men det låter som att det är ett
p480aja: Vi har en nybyggt hus lite funkisstil. Vi kollar runt efter ett snyggt balkongräcke. Vi är lite inne på ett i glas och/eller aliminium. Nån som har några tips på bra leverantör? Någon som satt dit en liknande räcke och är nöjd/missnöjd? /Anna
Nika70: Vi håller på att bygga ett enplanshus och garage. Det ligger ca 40 cm över gatans högsta punkt (den är högst i ena kanten av huset, gatan sluttar en aning). Grannen åt vänster (om man står framför vår blivande ytterdörr) har placerat sitt hus en aning högre (för där är gatan högre) och grannen åt höger har placerat sitt hus aningen lägre för där är gatan lägre. På
Gulz: den var fin innan vinter så den är väl inte dierkt vildvuxen men ploggbilen har väl gjort sitt på andra sidan.... men jag har fått 2 hål i häcken ska åka och köpa ett par 1 årplantor idag och plantera in i hålen som är rätt långt ner i häcken
dröm76: [citat] eftersom garaget inte är byggt än så kan jag sätta portarna både på långsidan och kortsidan
yonna: Finns både på http://www.bokborsen.se och www.antikvariat.net En sån här bok lönar det sig att köpa och ha i sin egen hylla :)
VMannen: Hej, Nu börjar det äntligen bli lite varmare ute...och snart kommer knotten och myggen igen. Varken jag eller min dotter tål de små blodsugarna. Därför undrar jag om någon där ute har god erfarenhet av gasoldrivna myggfångare? Vi behöver en som verkligen tar kål på odjuren. Vi har en sommarstuga som ligger precis vid en sjö, vi har röjt upp bra bland träden men det finns givetvis
thewolf: Jag har gjort något liknande fast högre.... Över 1m på en del ställen.. Jag grävde ner och gjöt fast 95x95 stolpar och sedan skruvade jag (på utsidan av stolparna) 45x145 reglar med rostfria skruv... Har iaf hållt en vinter.. Kanon snyggt om jag får säga det själv. Ska se om jag kommer ihåg, så kan jag lägga in några bilder...
Mercafreak: [citat] Hej Sulan än 50 cm djup/tjock. Tanken var egentligen att vi skulle hålla oss till 30 cm men så fick jag tag i den där jätteroliga grävaren å vipps så vart det 50 cm djupt istället :). Något som man surt fick äta upp när den skulle fyllas igen med betong igen. Vi körde med skottkärror från blandaren fram och tillbaks. 3 personer är lagom, En blandar och 2 kör skottkärror
cheetah1: Det går att klippa thujor, fast dom är rätt fula ett tag om man tar så mycket på en gång.
Alexandersson_1: Hej! Vad är det för material i marken? Hur stor är ytan som du ska fylla? Utan att veta allt för mycket så skulle jag ev först lägga en markduk och sedan fylla upp med 0-90 mm bergskross och sedan lägga på lite 0-18 eller 0-35 för att det ska bli lite lättare att gå och köra på. Testa att posta denna fråga under Markarbeten här på forumet. Mvh Alexandersson_1
Doldskada: Jag håller själv på med liknande nu - ett plank på 2.1m högt o 70 m långt. Vad jag har förstått är 2.8 lite för långt och 2m rekomenderas. Gör det själv tidningen säger 1.8 i någon artikel jag har läst. Själv skulle jag ignorera det om dina plintar är raka och fina och staketet inte kommer att vara för tätt och agera vindfång - då borde det funka om man använder sig av lite
JeRo: Hej alla! Jag ska lägga plattor runt mitt altandäck för att det inte ska ligga i jorden samt att det blir lättare att klippa gräset. Min fundering är om det funkar bra att reglarna från altanen hamnar några centimeter under överkant på plattorna. Jag räknar med att den skada som fuktig jord kan göra inte borde kunna ske på grund av plattorna. Tacksam för svar. //JeRo
Gustav09: Jag tänkte byta ut mitt gamla nätstängsel mot ett nytt som följde med huset vi köpte förra sommaren. Men hur gör man? Monterar man först spänntråden och fäster nätet efter eller trär man i tråden i nätet innan? Antar att man behöver delar till att spänna också?
Bagarn: Har samma problem. Men var glad för att dina planter bara var 1-2 år gamla. Mina var 5-7 år, också Smaragd, och som jag gladdes mkt åt i höstas då de äntligen blivit tillräckligt höga och täta nog för att skydda mot insyn. Aldrig tidigare har rådjuren ätit på tujorna med denna vinter då de varit utsvultna har de i skydd av mörkret totalförstört ca 30 av mina tujor som var ca 2m
Beape: Jag har själv en souterräng-tomt där jag nyligen tagit bort oljetanken. På den plats där oljetanken låg finns nu en grop som skulle vara perfekt för en jordkällare. Jag har dock ett större behov av att kunna ställa undan skottkärra, spadar m m än att lagra frukt så jag går i tankar om att låta jordkällaren tjäna som nedgrävt redskapsskjul. Fukten lär få metall att korrodera,
Karla76: ok, men tror du det räcker där det "bara" ska vara gångstig?
Jan-Å: Plana ut marken är en bra idé, tror din känsla har bärighet :P Lutar marken åt rätt håll så behöver Du inte göra nåt åt jorden annat än anpassa den för det som ska växa där.
plaggis: Tack för era svar! Vad tror ni om cc mellan stolparna? Kan det vara 1200mm? Bilden blev inte så bra ser jag, prova att spara bilden från denna länken och förstora upp den. http://www.staket.nu/staket_liggande_vittstaket.html
nmark: Delar av vår gräsmatta är slöblöt som en effekt av att det rinner stora mängder vatten från en bakomliggande slänt. Vi har därför tänkt gräva ned en dräneringsslang/rör för att leda bort vattnet. Kan man använda dräneringsrör (110 mm) eller bör jag köpa en slang och i så fall vad ska den ha för dimension? Tacksam för råd, Stefan
bygganders: Vi planerar att göra en trägårdsgång mitt igenom gräsmattan. Det skall vara "grus" i gången, alltså inte plattor/sten. Tänkt lite på gammal tegelsten som kant. Det viktiga är att man kan korsa grusgången utan problem med gräsklippare/skottkärra eller ömtåliga barnfötter. Hur fungerar "stålkantlist" som jag sett nån stans. ? eller blir den bucklig och ev skadar dom små
Pepparkaka: När vi fixade gräsmatta förra året hyrde vi en gallervält - jag tror att den var ca 50 cm bred. Den fungerar säkert bra för de som har gott om tid, men det tar hur lång tid som helst att gå över gräsmattan. Dessutom skall det göras både innan och efter sådd. Ganska snart gav vi upp och satsade istället på ett överblivet armeringsät som var ca 2,5x2,5 m. Ett spännband på en