10 944 läst · 6 svar
11k läst
6 svar
Hur stark ATV?
Hej. jag har precis köpt mig en "liten by". det är en tomt på ca 6500m2.
jag tänker då att istället för att köpa en åkgräsklippare, en jordfräs, en snöplog osv köpa en ATV med de olika tillbehören till. är jag helt fel ute? jag vill komma så billigt som möjligt undan. jag undrar då hur stark en ATV behöver vara för att klara att användas som "arbetshäst". det finns svindyra 500cc och billiga 110cc.
eller det kanske är bättre att köpa massa olika maskiner??
Hoppas jag kan få lite hjälp med mitt dilemma.
Tack
//Jonas
jag tänker då att istället för att köpa en åkgräsklippare, en jordfräs, en snöplog osv köpa en ATV med de olika tillbehören till. är jag helt fel ute? jag vill komma så billigt som möjligt undan. jag undrar då hur stark en ATV behöver vara för att klara att användas som "arbetshäst". det finns svindyra 500cc och billiga 110cc.
eller det kanske är bättre att köpa massa olika maskiner??
Hoppas jag kan få lite hjälp med mitt dilemma.
Tack
//Jonas
En fyrhjuling är ju aldrig fel att ha om man behöver ploga, köra ved mm.
ATV:n kostar ju en hel del slantar, för att inte tala om tillbehören.
Själv köpte jag en 350 yamaha tillsammans med far just för att ha och ploga med då tomten är stor men ångrar mig lite att jag inte satsade på en 8-10hk 2 stegs slunga istället då 4 hjulingen används väldigt lite generellt samt kostade väldigt mycket.
Har du stora klippytor så skulle jag satsat på en renodlad åkklippare med uppsamlare + multiclip samt en snöslunga, behöver ju inte nödvändigt vis vara sprillans.
Men är det så att du har lite skog till gården och tänkt hämta ved så är ju en 4hjuling med kärra inte helt fel att ha, är du dessutom momsregistrerad så får du ju dra av momsen då kan det bli en bra affär, trodde att jag kunde dra av momsen på 350:n men de sket sig p.g.a dålig koll från min sida.
Ett klippaggregat till en atv kostar väl ungefär som en ny medelstor klippare vill jag minnas.
Finns ju ett atv forum om du vill få lite mer hum om modeller mm, minns inte exakt hemsidan nu men sök på en sökmotor.
ATV:n kostar ju en hel del slantar, för att inte tala om tillbehören.
Själv köpte jag en 350 yamaha tillsammans med far just för att ha och ploga med då tomten är stor men ångrar mig lite att jag inte satsade på en 8-10hk 2 stegs slunga istället då 4 hjulingen används väldigt lite generellt samt kostade väldigt mycket.
Har du stora klippytor så skulle jag satsat på en renodlad åkklippare med uppsamlare + multiclip samt en snöslunga, behöver ju inte nödvändigt vis vara sprillans.
Men är det så att du har lite skog till gården och tänkt hämta ved så är ju en 4hjuling med kärra inte helt fel att ha, är du dessutom momsregistrerad så får du ju dra av momsen då kan det bli en bra affär, trodde att jag kunde dra av momsen på 350:n men de sket sig p.g.a dålig koll från min sida.
Ett klippaggregat till en atv kostar väl ungefär som en ny medelstor klippare vill jag minnas.
Finns ju ett atv forum om du vill få lite mer hum om modeller mm, minns inte exakt hemsidan nu men sök på en sökmotor.
För enkelt för att vara sant: atvforum.seAlpha skrev:
Köp i stället en liten traktor (MF 35 eller liknande) samt en gräsklippare. Min erfarenhet av fyrhjulingar är att de väger för lite för att skotta snö, dra riktigt tunga lass från skogen etc.(Jag har en Kodiak 450, så den är ju inte jätteliten). Min traktor däremot drar det mesta och knotar inte för snö. Utöver detta finns billiga tillbehör till traktorn att köpa begagnat. Köp en traktor till grovarbete och en gräsklippare till gräset!
Visst funkar det att ploga snö med en fyrhjuling, har gjort det själv på gårdsplanen i 2 vintrar med min 4WD 350 utan kedjor MEN de klart väntar man med att ploga tills tösnön frysit till så blir det värre samt så gäller det att planera vart man kör bort snön annars krymper tomten snabbt 
Bor i södra norrlands inland kan väl nämnas ifall man skulle få ett svar om att man kanske bor i skåne hehe
"För enkelt för att vara sant: atvforum.se"
ja där ser man, .se var det visst.
Bor i södra norrlands inland kan väl nämnas ifall man skulle få ett svar om att man kanske bor i skåne hehe
"För enkelt för att vara sant: atvforum.se"
ja där ser man, .se var det visst.
jag använder min främst som dragtraktor och till det jobet funkar den utmärkt. Har byggt en tippvagn till och den kör jag jord/grud/ved, redskap och lite allt möjligt med plus att den har ersatt bilen på kortare sträckor sommartid.
Klicka här för att svara