Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus på en tomt som jag halvt på skämt, halvt på allvar brukar kalla "den svarta pisten". Tomten är väldigt brant och vi har också gjort en hel del sprängning som gör att vi måste sätta upp stängsel så inte någon ramlar ner (9-10 meter där det är som värst).

Min fundering är vad man ska satsa på för stängsel? Ett svart Gunnebostängsel skulle vara klockrent, men jag vet inte hur det funkar att sätta när det är så brant (det är en bergstomt så det ingen slät fin sluttning heller). Ett annat alternativ vi funderat på är att bygga det själva av fyrkantsprofil (30x30) som svetsas på plats men en överliggare och underliggare och ett nylonnät mellan.

Hur har ni andra gjort? Det skulle vara skönt att kunna leja bort (som t.ex. montering av Gunnebostängsel) då det finns "lite" annat att pyssla med samtidigt som det inte får kosta hur mycket som helst. Totalt skulle jag tro att det är 60-70 m som behövs.

På min nya tomt finns det just gunnebostängsel för detta syfte.
Änden har en vinkel för att det ska bli stabilt. Kan fixa fram bild ifall du vill.

kina33 skrev:
På min nya tomt finns det just gunnebostängsel för detta syfte.
Änden har en vinkel för att det ska bli stabilt. Kan fixa fram bild ifall du vill.
Det skulle vara jättebra! Tack!

Här! Inte för att jag tycker det är snyggt, men det är ju EN lösning. Har tänkt plantera klätterväxt för att skyla.

Tack! Det ser ju definitivt ut att fungera att ha på branta tomter, vad bra! Håller med om att det inte är det allra snyggaste, men som du säger kan man sätta nåt som klättrar på den. Vi har funderat på ett svart, inbillar mig att det är ganska snyggt. Sen är det ju fruktansvärt praktiskt.

Av någon underlig anledning så brukar prislappen dra iväg ju snyggare man tycker det är, det skulle vara väldigt ekonomiskt att ha lite sämre smak... :-)

Hemmakatten
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.