13 450 läst ·
43 svar
13k läst
43 svar
Hur skottar man snö enklast?
LOS: Ja visst är det så många ggr, men jag personligen har efter flera år på byggen och mängder med år som distributionschaufför slitit ut mina axlar, och min rygg...
Jag har skottat för hand i alla år, men i början på året så köpte jag mej en liten smidig Stiga, 522... Stark som en oxå, nästintill vibrationsfri, och faktiskt så är mina axlar inte lika mycket utsatta nu... Det är ett nöje att skotta nuförtiden... och ja vi har riktigt stora mängder här i Västerviks kommun...
Jag har skottat för hand i alla år, men i början på året så köpte jag mej en liten smidig Stiga, 522... Stark som en oxå, nästintill vibrationsfri, och faktiskt så är mina axlar inte lika mycket utsatta nu... Det är ett nöje att skotta nuförtiden... och ja vi har riktigt stora mängder här i Västerviks kommun...
jag bor i hus 4 mil från stan, på en gammal gård har skottat kanske 20 ggr i vinter med spade. då endast till vedboden. min granne skottar våran gård med sin zetor 7745 med snöslunga bakpå. jag tycker det funkar bra man sitter där o käkar frukost då kommer gubben o skottar hur snyggt som helst vardagar som juldagar har skämtat med han nån gång o undrat om han inte kunde hoppa ur traktorn o sopa av bron ochså men då tittar han lite konstigt först o skrattar sen. =) ifösrig han har ju inte skickat nån räkning än . vi får se vad han vill ha hjälp med i sommar.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Sent omsider har jag tvingats erkänna mig besegrad. Det började med att infarten var så knölig att bilen hoppade hit och dit i sidled när jag försökte platta till snön. Då skottade jag infarten. Framför dörren har jag sopat bort snön sedan en tid. Den verkliga stöten kom när toatanken blev full i helgen. Man måste skotta fram till den för att slambilen skall tömma den. Tanken ligger på baksidan av huset. Snön gick upp över motorn på snöslungan jag lånade. Det var betydligt jobbigare att baxa fram snöslungan än att skotta för hand, men det gick också fortare.
För att besvara ursprungsfrågan är det enklaste att inte skotta alls. Om man måste skotta så är det ganska jobbigt både för hand och med snöslunga om snödjupet är 50cm eller mer. Traktor och andra tyngre lösningar fungerar nog dåligt i mina trappor, smala passager och branter.
Erik
För att besvara ursprungsfrågan är det enklaste att inte skotta alls. Om man måste skotta så är det ganska jobbigt både för hand och med snöslunga om snödjupet är 50cm eller mer. Traktor och andra tyngre lösningar fungerar nog dåligt i mina trappor, smala passager och branter.
Erik
Mja 1m orörd snö är inga problem med handslungan tycker jag men är den packad eller plogvallar så funkar det sämre.
Men man ska inte ha för mesig slunga heller får då funkar inget
Men man ska inte ha för mesig slunga heller får då funkar inget
Avemo skrev:Sent omsider har jag tvingats erkänna mig besegrad. Det började med att infarten var så knölig att bilen hoppade hit och dit i sidled när jag försökte platta till snön. Då skottade jag infarten. Framför dörren har jag sopat bort snön sedan en tid. Den verkliga stöten kom när toatanken blev full i helgen. Man måste skotta fram till den för att slambilen skall tömma den. Tanken ligger på baksidan av huset. Snön gick upp över motorn på snöslungan jag lånade. Det var betydligt jobbigare att baxa fram snöslungan än att skotta för hand, men det gick också fortare.
Erik
Hm mina grannar och jobbarkompisar stoltserar med sina snöslungor.
Min egen parkering är knölig som få och typ 20 cm högre än vägen..
Gjort en smal gång fram till trappen som jag sopar av.
Andvänder en snö`?spade eg ska man väl ha en regäl snöskyffel men lat o klen som man är så , det kommer bli svårt ta sig upp på uppfarten när snön smälter till is, huga men de är väl ett senare problem,
Det är manligare skotta för hand faktiskt, ..
Andvänder en snö`?spade eg ska man väl ha en regäl snöskyffel men lat o klen som man är så , det kommer bli svårt ta sig upp på uppfarten när snön smälter till is, huga men de är väl ett senare problem,
Riktigt manligt är som en bekant till mig gjorde och la ut två pentylstubiner 
Dynamit funkar hjälpligt på drivor och mindre planer med lössnö...
Ett tips är att du tänker på att inte stå under nga istappar eller snötäckta tak vid skottet ock
Dynamit funkar hjälpligt på drivor och mindre planer med lössnö...
Ett tips är att du tänker på att inte stå under nga istappar eller snötäckta tak vid skottet ock
Lycksta skrev:Hm mina grannar och jobbarkompisar stoltserar med sina snöslungor.
Jag måste ha lånat en mesig slunga då. Jag har inte så bra koll då jag inte använt snöslunga förr. Om snöslungan är mesig får man väl kompensera det genom att vara mer manlig själv. För riktiga mesar duger bara riktigt manliga snöslungor eller hur var det nu?Tossegubbe skrev:
Erik
Jag skiter i om jag är manlig eller ej jag har inget att kompensera för så jag kör gärna snöslungan i förkläde samtidigt som jag matar lillen och tvättar kläder med papiljotter i håret. Ja hellre det än att bryta sönder ryggen med spade.
8hk jobbar bättre än vilken karlakarl som helst.
Det som däremot är lite dumt med slunga är när det är lite snö, då känns det bra löjligt att gå omkring med den. Nästan så man skulle haft en sopmaskin också
Det som däremot är lite dumt med slunga är när det är lite snö, då känns det bra löjligt att gå omkring med den. Nästan så man skulle haft en sopmaskin också
Jag beundrar din simultankapacitet. Köra snöslunga, mata lillen och tvätta kläder samtidigt. Blir det mycket lättare med papiljotter? Jag har nog för kort hår för det i alla fall.v-g skrev:Jag skiter i om jag är manlig eller ej jag har inget att kompensera för så jag kör gärna snöslungan i förkläde samtidigt som jag matar lillen och tvättar kläder med papiljotter i håret. Ja hellre det än att bryta sönder ryggen med spade.
Det som däremot är lite dumt med slunga är när det är lite snö, då känns det bra löjligt att gå omkring med den. Nästan så man skulle haft en sopmaskin också![]()
Erik
Pentylstubin är helt klart manligare än en snöslungaTossegubbe skrev:
Testade faktiskt på ett uthus med lite olika typer av raketer/laddningar men det var svårare än jag kunnat tro.
Det är iaf väldigt mycket som ska stämma in för att det ska fungera men fick ett par lyckade skott på ett plåttak (gammal tjock sinuskorrugerad) och i töväder.
Vanliga fyrverkerigrjor är bara att glömma, dom är alldeles för mesiga men enbart tändhatt funkar hjälpligt men filmburk fylld med silverkrut och tjärstubin uppskjuten med slangbella så den borrar sig ner i snön ngn halvmeter från nocken fungerar bra om snön är ganska tjock och har släppt lite från plåten pga tö.
Samma sak i pudersnö ger bara ett ca 2m stort snöfritt område och inga coola laviner. (dessutom brännmärken i plåten)
Testade även med en spridd termitladdning men den gav obefintlig effekt förutom stor brandrisk..
I teorin borde en sk "bangaloresword" fäst på nocken och med bra riktning ge bästa resultat men det blir ju dels dyrt och dels ska man upp på nocken och pilla med det. Är det föresten ngn som har erfarenhet av hur dom beter sig i fruset tillstånd istället för flytande? man skulle ju kunna använda sig av glykol istället men det blir ju inte så miljövänligt
Det är iaf väldigt mycket som ska stämma in för att det ska fungera men fick ett par lyckade skott på ett plåttak (gammal tjock sinuskorrugerad) och i töväder.
Vanliga fyrverkerigrjor är bara att glömma, dom är alldeles för mesiga men enbart tändhatt funkar hjälpligt men filmburk fylld med silverkrut och tjärstubin uppskjuten med slangbella så den borrar sig ner i snön ngn halvmeter från nocken fungerar bra om snön är ganska tjock och har släppt lite från plåten pga tö.
Samma sak i pudersnö ger bara ett ca 2m stort snöfritt område och inga coola laviner. (dessutom brännmärken i plåten)
Testade även med en spridd termitladdning men den gav obefintlig effekt förutom stor brandrisk..
I teorin borde en sk "bangaloresword" fäst på nocken och med bra riktning ge bästa resultat men det blir ju dels dyrt och dels ska man upp på nocken och pilla med det. Är det föresten ngn som har erfarenhet av hur dom beter sig i fruset tillstånd istället för flytande? man skulle ju kunna använda sig av glykol istället men det blir ju inte så miljövänligt
PST skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden