Hej!

Vi har köpt en tomt som har myror på ett ställe, en slänt i söderläge med bara sand och grus.
Vi kommer att spränga och fylla upp väldigt mycket på tomten men undrar om myrorna kommer att hitta tillbaka? En garageuppfart kommer att komma där myrorna finns. Kan tillägga att det finns en myrstack i skogen ca 25 meter bort.
Är helt novis när det gäller myror med kanske någon expert kan svara på min fråga.

God fortsättning

Det låter ju inte som om myrorna i slänten är stackmyror, och då har det ingen som helst betydelse om det finns en myrstack (med stackmyror) en bit bort. En myrstack drar hem tusentals insekter varje dag, de gör alltså mycken nytta.

Stacken i skogen får ni leva med, försökte själv skyffla bort en som var ivägen. Myrorna försvann, trodde jag. När jag sedan 5 år senare rev en gammal lekstuga fick jag en obehaglig överraskning. Stugan hade byggts med innertak och på "vinden" hade myrorna flyttat in. Så när man står där med kofot och bänder i taket, så brakade allt in och 500 liter myrstack dröste ner över huvudet på mig.

Myrorna i slänten om det är stackmyror drar nog hem till stacken när ni börjar röja. Är det rödmyror så kan de vara lite svåra att få bort, men troligt är att ni skapar en otrevlig miljö för myrorna när ni spränger och gräver så myrorna drar någon annanstans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.