Trädgård allmänt
Benny_o_Lina: Nivån vid fasaden är väl bara så pass att det inte ska kunna stänka upp vatten vid regn eller liknande ovanför sockelkanten.. Nivån vid gräsmatta, brukar jag lägga stenen i nivå med marken "under gräset" eller straxs under.. blir snyggast.
Wester: Mina är gjorda i tryckt (den vanliga billigaste klassen AB tror jag den heter). Gjorde bara hål, stoppa i stolpen och slängde i betong. Har stott i 15 år och e hur stabilt som helst. Var tvungen att ta upp två stolpar förra sommaren. Då slog jag sönder betongkakan och stolpen var fortfarande hur fin som helst. Så ja det lär funka hur bra som helst. Tar du klass A på det tryckta så
gurra80: Hej. Jag hade tänkt att bygga upp lite murar runt omkring i vår trädgård och har funderat kring 2 alternativ men kan inte riktigt bestämma mig för vilken. Alternativen består av 1. köpa färdiga murblock från tex st eriks eller 2 att mura med lecablock vilka jag sedan putsar/slammar vita. Det som jag är mest tveksam på är hur en mur av leca som är putsad/slammad ser ut efter 5-10 år
nauleem: Vilken kapacitet (liter/min) krävs av pumpen till ett vattenfall för att det ska "forsa ordentligt över kanten". Jag vet att höjden på vattenfallet är avgörande, i mitt fall rör det sig om 1 - 1,5 m. Någon som har förslag på "dränkbara" pumpar.
billy_baver: Ingen fara, såvida inte den packade ytan sluttar IN mot huset. Då skulle du behöva reagera. Möjligen!
Jonas786: det går säkert, tror dock det är lite besvärligt att staka av och packa. Risken är att när du går i det är det för poröst så det "far runt". Du får väl prova lite. Jag hade i ditt fall valt att grunda med det grova och toppa med ett par centimeter 2-4.
Bergling: Mot ena grannen så har vi en ganska rejäl mur. "Problemet" är att halva sträckan så ligger grannens tomt högre, och andra halva ligger vår tomt högre. Detta medför att muren "byter" sida ungefär halvvägs. Nu har grannen dragit el för belysning på den delen av muren där vår tomt är högre, och då sitter det elrör fastklamrade på baksidan av muren, in mot vår sida. Orginalplanen
Hemmakatten: Kolla dessutom så att det inte finns en massa mördarsniglar och ägg i gödseln. Mördarsniglar trivs utmärkt i en hög med varm gödsel, och har gödseln legat sen förra året så är det stor risk för att mördarsniglarna övervintrat i högen.
Gaffe: Hej, Någon som har goda referenser på en stängsel entreprenör i östra delarna av Skåne? Hade tänkt mig att sätta upp villastängsel, typ Gunnebo och önskar lite hjälp till detta.
billy_baver: Mitt råd är att lägga geoduken under krossmaterialet i botten, därefter packa med padda och toppa med slitlager i ytan; allt avgränsat av lämplig kantsten.
billy_baver: :D http://www.google.com/search?pws=0&q=entre+hus&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&hl=sv&tab=wi&biw=1024&bih=557 http://www.google.com/search?um=1&hl=sv&biw=1024&bih=557&site=search&tbm=isch&sa=1&q=entrance+house&aq=f&aqi=&aql=&oq= http://www.google.com/search?um=1&hl=sv&biw=1024&bih=557&site=search&tbm=isch&sa=1&q=entrada+casa&aq=f&aqi=&aql=&oq=
kolmask: Eller så gör vi så att vi pröjsar, och de får sätta upp staketet, samt sätta den fina sidan mot oss. Det kanske är en bra deal. Jag är nämligen ganska oflexibel vadgäller staketmodell, och jag misstänker att de är oflexibla vad gäller kostnader.
Totem: Jag måste nog också sälla mig till dem som skulle ha använt en stubbfräs... Mao ta bort.
Charlotte Andersson: Det finns ingen rikstäckande regel när det gäller staket, murar eller plank. Varje kommun har sina egna, lokala regler. Många kommuner får sådana frågor och har därför valt att lägga ut dessa uppgifterna på sin hemsida. Hittar du inte det där så får du fråga på bygglovsavdelningen.
Benny_o_Lina: Vita stolpar till det staketet kommer bli bra. Även om jag är den som är för att ha vitt staket och impregnerade stolpar. Ni kommer med all säkerhet att ändå få måla staketet om ett antal år. Inte samma staket men färgerna stämmer så får man liten blick över det.. [bild]
billy_baver: Trädgårdsarkitekter heter detta folk. De är inte särskilt dyra att anlita och oftast mer än väl värda sitt pris.
billy_baver: Väljer ni alternativet att täcka stubbar med jord kommer rötterna att ruttna efter några år. Mängder av gropar uppstår, och då måste ni dressa med ännu ett lager jord. I praktiken krävs maskinassistans också för dessa jordlager, eftersom det verkar handla om ganska stora ytor. Billigast och bäst blir att bryta upp alla rötter mekaniskt (med RÄTT maskin) , omedelbart avlägsna
Blindnit: Finns färdiga lådor att köpa. Bara följa instruktionerna, inga direkta konstigheter. Utom att en del tydligen kan bli rejält stora ifall man glömmer bort dom :wow:
Blindnit: Vi hade samma tankar och fastnade för mursten http://www.starka.se/mursten/products_start.asp?prodid=47&menu=on just för att få rundade hörn. 3 sten högt använde vi så blir 30cm eller strax därunder egentligen. Känns lagom i alla fall nu under uppbyggnaden.
Dalbotant: Jättefint som sagt, känner ni för att öva lite till är det bara att komma hit och mura. ;)
Dalbotant: Jag har aldrig provat "skuggräs" men om du hade problem med mossa där innan så lär du ju garanterat få det igen med vanligt gräs. Å andra sidan, mossa behöver man ju inte klippa, är grönt jämnt och mjukt att gå på. ;)
Benny_o_Lina: Aha.. de va ju en sjuk regel.. första gången jag hört talas om det.. tur att det inte är så här :) Men nu när man ser bilden är det betydligt lättare att se hur det ser ut. Jag hade isåfall lagt ner planerna på både trappa och ramp till entren.. och gjort en kombinerad entregång med garageuppfarten.. asså så att entregången följer garageuppfarten och sen svängar av i en snygg
verobar: Täck med presenning och stenar i ett år (minst), alt. spraya m RoundUp, alt gräv bort översta lagret. Om det är ogräs så har det tagit över den ytan helt.
Hawkai: En idé. Bygg staketet i sektioner med ett rör i varje ände. Sedan gjuter du ner rör i marken som har något större innerdiameter än det andra röret har ytterdiameter. En annan idé är att som du säger ha fast stolpar. Färdiga staketsektioner hänger du sedan på stolparna och eventuellt säkrar med en skruv i varje stolpe. Det var två idéer. Detaljkonstruktion får du klura på själv
byggankan: Såg nu när jag gick ut och tittade igen att jag nog kan plantera häcken precis innanför brunnen ändå. Men tack för hjälpen.
Bödde: Herregud, på frukosten mötte jag min kollega - han är f.d. trädgårdsmästare!!! Att jag inte tänkte på det :wow: Hans förslag var: Ta bort svålen eller plöj ner den, kör sedan med jordfräsen på "toppen" för å blanda runt materialen (jord och hästgödsel) så att jorden "kommer igång". Känns logiskt och som en bra idé.