Hej Funderar på nytt staket runt tomten. I tryckt virke hade jag tänkt mig.
Går det att bara gräva ner tryckta stolpar i marken utan plintar ? Eller ruttnar dom upp på en halvmiss då ?
Staketet som står där nu är målat och har nog stått så utan plintar i ca 20 år men börjar bli rangligt nu.
Plintar vore ju givetvis att föredra men med tanke på hur många det skulle gå åt känns det övermäktigt.

NTR/A klassat lär nog hålla i åtminnstone 20 år
"Träskyddsklass NTR/A är avsedd för virke i permanent kontakt med mark eller sötvatten, samt i konstruktioner, även ovan mark, där personsäkerheten kräver att de inte försvagas eller som kan vara svåra att inspektera och byta ut."

"Svenska Träskyddsföreningens medlemsföretag utlovar 20-års rötskyddsgaranti på NTR-virke till konsumenter. Garantin omfattar virke avsett för användning i och ovan mark samt i kontakt med sötvatten.
"

W
Mina är gjorda i tryckt (den vanliga billigaste klassen AB tror jag den heter). Gjorde bara hål, stoppa i stolpen och slängde i betong. Har stott i 15 år och e hur stabilt som helst. Var tvungen att ta upp två stolpar förra sommaren. Då slog jag sönder betongkakan och stolpen var fortfarande hur fin som helst.

Så ja det lär funka hur bra som helst. Tar du klass A på det tryckta så håller det säkert ännu längre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.