Byggahus.se

Små stubbar-men många

1. G
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle behöva tips på hur jag ska göra med alla små stubbar på tomten. Jag har en äldre trädgård på landet som man för en tid sen planterade in 2000 julgranar. När vi blev ägare till huset sågades dessa ner och nu står vi här med en massa små stubbar.

Först var tanken att "peta" upp dem med gafflarna på en hjullastare och sen göra gräsmatta. Nu när det börjar bli bli aktuellt funderar jag på om det inte är ett enormt jobb att fixa till alla håligheter som blir. Och sten och pinnar och elände som kommer upp.

Det jag har funderat på är om man inte kan ta en röjsåg och kapa stubbarna i markhöjd och sen lägga ut lite jord ovanpå. Och fylla på där det sedan sjunker ihop.

Vad tror ni är den enklaste, billigaste och snabbaste metoden. Har ni ytterligare förslag tas det tacksamt emot.

Jag har ingen ambition att skapa den perfekta gräsmattan men jag vill att den ska gå att klippa med maskin. Vi kommer inte heller att ta allt på en gång då det är ganska så stort, utan vi får dela upp det i olika etapper.

2. Dalbotös
    Medlem · Nivå 12
    För att ta bort stubbar är det bästa sätt jag vet att använda sig av en grävmaskin eller en stubbfräs. Jag är lite partisk för dessa sätt eftersom jag tycker det är roligt också. ;)
    Fördelen med en stubbfräs är att du får bort en bit ner i marken, nackdelen med en stubbfräs är att man kan bli trött om det är många/stora stubbar som skall bort.
    Fördelen med en grävmaskin är att man inte blir ett dugg trött, nackdelen är att man förstör marken mer. Framförallt när man skall ta sig in till stubbarna....

3. G
    Medlem Nivå 1
    Tackar!
    Stubbfräs blir för dyrt då det är så många stubbar så det börjar luta åt en grävare. Ska göra ett försök med grållen idag och se om det är möjligt att dra upp dem.

4. Ola78
    Medlem · Nivå 9
    Om du ändå tänker hyra grävmaskin så är det väl nästan bättre och anlita en firma som kommer och stubbfräser åt er med en maskin som ser ut som en minigrävare i storlek kolla bilden i den här länken http://www.stubbfrasarn.se/ borde bli bättre med en sån än att gräva upp stubbarna.

5. G
    Medlem Nivå 1
    Det kanske är ett alternativ ändå. Idag har vi dragit upp ett trettiotal med grållen. Det går hyfsat bra men långsamt... Jag får kolla runt på olika alternativ

6. B
    Medlem · Nivå 15
    Väljer ni alternativet att täcka stubbar med jord kommer rötterna att ruttna efter några år. Mängder av gropar uppstår, och då måste ni dressa med ännu ett lager jord. I praktiken krävs maskinassistans också för dessa jordlager, eftersom det verkar handla om ganska stora ytor.

Billigast och bäst blir att bryta upp alla rötter mekaniskt (med RÄTT maskin) , omedelbart avlägsna rötterna och därefter låta samma maskin direkt förbereda ytjorden för grässådd eller färdiga mattrullar. Då slipper ni trist efterjobb, dubbeljobb och onödiga ställkostnader.