5 369 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Nytt land - hur gör jag med grässvålen???
Nu är det dags att börja odla, vilket ska bli fantastiskt kul (och gott!).
Planen är att köra upp en del av gräsmattan till ett större land med en jordfräs och sedan tillföra brunnen hästgödsel, men jag undrar hur det blir med den "sönderslagna" svålen? Kommer det inte bli explosion av ogräs i landet? Är det kanske bättre att be grannbonden att köra upp det med plogen så att svålen kommer neråt?
Mycket tacksam för råd!
Planen är att köra upp en del av gräsmattan till ett större land med en jordfräs och sedan tillföra brunnen hästgödsel, men jag undrar hur det blir med den "sönderslagna" svålen? Kommer det inte bli explosion av ogräs i landet? Är det kanske bättre att be grannbonden att köra upp det med plogen så att svålen kommer neråt?
Mycket tacksam för råd!
Jordfräs och brunnen hästgödesel, låter väl bra. Hästgödseln innehåller visserligen inga större näringsmängder, men till för rejält med mull. Ett bra tips på förstagröda, är potatis. Växer fort och täcker ytan, så ogräset inte får övertag. Dessutom bra att kupa jorden några gånger, så att inte potatisen kommer upp i solljuset.
Jag såg ett program där en chockad trädgårdsmästare hittade ett nyupptaget land där anläggaren hade tagit bort svålen. "Men gräset blir ju jord!!!" utbrast han förfärat. Därför tog jag för givet att det var en dålig idé, men det kanske det inte är??? Då är man ju i jorden direkt om man så säger...Immobil skrev:
Vi kan säkerligen få tag i annan gödsel, men jag hörde att det kunde vara nästan för bra tryck i ex kogödsel. Men det hade månne varit bättre?grävaren skrev:Jordfräs och brunnen hästgödesel, låter väl bra. Hästgödseln innehåller visserligen inga större näringsmängder, men till för rejält med mull. Ett bra tips på förstagröda, är potatis. Växer fort och täcker ytan, så ogräset inte får övertag. Dessutom bra att kupa jorden några gånger, så att inte potatisen kommer upp i solljuset.
Låter som en bra idé! med potatis. Tanken är att ha allsköns växter, som vi redan förkultiverat, så vi får väl fundera på var vi sätter dem. Kanske vore en bra ide att ta bort svålen på vissa ytor och anlägga några "finland" så här i början.
Herregud, på frukosten mötte jag min kollega - han är f.d. trädgårdsmästare!!! Att jag inte tänkte på det :wow:
Hans förslag var: Ta bort svålen eller plöj ner den, kör sedan med jordfräsen på "toppen" för å blanda runt materialen (jord och hästgödsel) så att jorden "kommer igång". Känns logiskt och som en bra idé.
Hans förslag var: Ta bort svålen eller plöj ner den, kör sedan med jordfräsen på "toppen" för å blanda runt materialen (jord och hästgödsel) så att jorden "kommer igång". Känns logiskt och som en bra idé.
Klicka här för att svara