Med gröna linjer har vi tänkt oss stödsmur.
Det röda utfart från garaget. Höjdskillnaden!
Det gula huvud entre. Har tänkt oss taga åt sidan. Annars kan man pulka ner sig vintertid...
Fantasin saknas.
NI FÅR GÄRNA NYTTJA RITNINGEN OCH KLADDA PÅ DEN!
Det röda utfart från garaget. Höjdskillnaden!
Det gula huvud entre. Har tänkt oss taga åt sidan. Annars kan man pulka ner sig vintertid...
Fantasin saknas.
NI FÅR GÄRNA NYTTJA RITNINGEN OCH KLADDA PÅ DEN!
Redigerat:
Pulka? Tycker inte det ser ut att bli så värst mycket backar..
Nu finns det bara yttermått på tomten.. har du lite mått på hur bred och lång garageuppfarten är??
Fördelen med att det lutar lite är ju att det blir bra avrinning när det ösregnar eller du tvättar bilen där..
Stödmuren till vänster i tomten blir väl en höjdskillnad med 1 meter på 20 meter.
Från entren och ut till gatan kan du göra nån form av trappsteg.. kanske med lite längre steg..
Hur långt är det från gata till entren?
Nu finns det bara yttermått på tomten.. har du lite mått på hur bred och lång garageuppfarten är??
Fördelen med att det lutar lite är ju att det blir bra avrinning när det ösregnar eller du tvättar bilen där..
Stödmuren till vänster i tomten blir väl en höjdskillnad med 1 meter på 20 meter.
Från entren och ut till gatan kan du göra nån form av trappsteg.. kanske med lite längre steg..
Tycker inte det verkar vara så stora höjdskillnaderna. Mitt tips är i alla fall att inte kämpa för hårt för att få en helt platt tomt. Ha lite backar och platåer istället. Vi har 2 meter höjdskillnad på baksidan och det tycker jag är super.
Här kommer lite mått.Benny_o_Lina skrev:Pulka? Tycker inte det ser ut att bli så värst mycket backar..
Trappsteg får man inte ha p.g.a. kommunens krav.
Ramp? Ja.
De vill inte bekosta ev. senare handikapp anpassning
Jag kör dit idag (igen) och ska fota framför. Då blir det kanske lättare.
Redigerat:
Va? Får ni inte sätta trappsteg på er egen tomt till er egen entre till ert eget hus?
Vilken kommun är det?
Vilken kommun är det?
Aha.. de va ju en sjuk regel.. första gången jag hört talas om det.. tur att det inte är så här 
Men nu när man ser bilden är det betydligt lättare att se hur det ser ut.
Jag hade isåfall lagt ner planerna på både trappa och ramp till entren.. och gjort en kombinerad entregång med garageuppfarten.. asså så att entregången följer garageuppfarten och sen svängar av i en snygg gång mot entren.
Från entregången då och hela vägen bort mot nästa lyktstolpe hade jag byggt stödmur av något slag.. Börjat lågt längst bort och följt en vågrät linje hela vägen till uppfarten.. Sen fyllt ut med jord innanför denna och gjort snygga planteringar med eventuellt någon häck planterad uppe på..
Nått sånt här.. Grönt är stödmur.. Innanför det röda är gången:

Nått liknande åt detta hållet:

Men nu när man ser bilden är det betydligt lättare att se hur det ser ut.
Jag hade isåfall lagt ner planerna på både trappa och ramp till entren.. och gjort en kombinerad entregång med garageuppfarten.. asså så att entregången följer garageuppfarten och sen svängar av i en snygg gång mot entren.
Från entregången då och hela vägen bort mot nästa lyktstolpe hade jag byggt stödmur av något slag.. Börjat lågt längst bort och följt en vågrät linje hela vägen till uppfarten.. Sen fyllt ut med jord innanför denna och gjort snygga planteringar med eventuellt någon häck planterad uppe på..
Nått sånt här.. Grönt är stödmur.. Innanför det röda är gången:

Nått liknande åt detta hållet:

Redigerat:
Klicka här för att svara