Trädgård allmänt
dröm76: som rubriken lyder,behöver hjälp med planering av tomten första gången jag bor i hus och har inte en aning om vart man vänder sig eller hur man gör för att få ordning på krigszonen här utanför tomten är på 1000kvm - huset som har byggyta på 162kvm och ett garage på 54kvm vill ha afalt på uppfarten + att jag har dubbel gästparkering sen gräs och det ska vara så platt som
pillan71: Hej, vi har huggit ned två tallar och har två kvar som vi inte vill hugga ner. Vilka växter/perenner/rosor/buskar passar för den jorden, för jag antar att tallarna har påverkat jordmånen? Vi bor i zon 4-5 och har haft mycket snö i vinter. Det ligger fortfarande snö kvar på gräsmattan, dock inte runt tallarna. Hur kommer det sig att snön smälter fortare vid tallarna? De ligger ganska
Larsa: [citat] Jo det kan nog göra en liten skillnad. Om man pratar med en byggnadsingenjör så menar de i alla fall att träd och buskar inte har någon påverkan. Men som sagt så om man vill leda bort trafikbuller ordentligt så krävs något massivt som ljudvågorna kan studsa på. Har själv byggt "vanliga" plank mot vägen, men de hjälper inte mycket, så jag måste komplettera med ngt mer
kysan: I ett par hagar hade vi Octohagen, kolla deras hemsida så kanske du får lite tips, http://www.octowood.se
Tippen: Jag skall hägna in tomten för att hålla djuren på rätt sida och jag skulle vilja ha ett svart staket som är 120cm högt. Gärna någonting i stil med Gunnebos svarta som du kan se i länken. Givetvis så finns just det staketet endast i 100cm höjd... q(;^;)p Jag vet att deras gröna finns i 120cm men jag vill verkligen ha ett svart! Någon som har några tips så tar jag tacksamt emot dom!
whork: Fick just höra från en granne att man skulle "vattna" det tryckimpregnerade virket, blöta ner det som f*n alltså, när man satt det på plats för att hindra det från att börja vrida sig... Stämmer detta? Någon som vet?
BigGitt: Min son har ett antal stora ca 2 ton styck granitstenar på tomten. När man slår i dessa ocg tar liten bit, ser man hur snygga och svarta dom är. Men i övrigt ser dom ut som rostiga. Vi har testat med högtrycksspruta utan att lyckas få svärtan. Vad kan man tvätta dom med? Saltsyra?
d-sajn: Det kan ju vara en bra idé. Självklart skall jag ha stöd, men hur mycket tryck klarar masoniten? tänkte gjuta ca 40cm högt. Behöver man stöd var 10:e cm eller var 50:e cm?
kinshasa: Hej ! Ska bygga en grind mellan två staketstolpar från carporten – ca 1 meter bred och 80 cm hög. För att få en lätt och smidig grind har jag börjat fundera på att göra en grind med en stomme av någon slags aluminium-profil. Finns det någon här som på förhand kan säga var man kan börja leta efter billigt och lättarbetad material till en sådan ? Tack på förhand / Jörgen
Totem: Måste vara en storrackare till vinkelslip i så fall. Sen så får man snurra på stenen då, för det lär väl inte räcka hela vägen igenom i ett snitt. Plattorna har jag koll på, den metoden använde jag när jag lade om uteplatsen förra året. Angående frågan i första inlägget. Det borde väl funka att lägga mursten på lecablock? Lite lyx och ha mursten under marken tycker jag.
Totem: [citat] Du milde makaron! VILKET STÄLLE!!! :wow::wow::wow:
blob: vet inte riktigt faktiskt, nån slags sten :/ vi köpte ett rengöringsmedel på krauta som blekte och gjorde rent. blev riktigt bra!
storkarp: Jag tror allt fler har slutat kalka eftersom få ser några fördelar med detta. Vill man däremot ha en riktig paradgräsmatta är det lagom tid för första gödslingen nu. Jag är själv så trött på vintern att jag inte kan vänta tills allt blir grönt så jag har öst ut ett antal kilo (2 säckar) algomingödsel nästan överallt. Och jag har ett halvt tunnland trädgård. Mossan är
Stew: Detta inlägget borde kanske ligga i "trädgårdsmaskiner" i stället för här? Kan någon mod flytta på det isf? Mvh Stefan
Biodlaren58: Vi får hoppas att den klara mina behov. :S Det måste väl ändå vara en bättre maskin än en vanlig klippo gräsklippare eller?:|
jerk: Om du ser till att ytan du skall lägga är i det närmaste perfekt så behöver du bara bläddra ut stenarna på ytan och det gör du på max två dagar. Padda väl det stenmjöl du lägger på bärlagret så kan du sedan lägga stenarna direkt. Om det inte skulle vara perfekt då så kan du hyra en liten padda och använda gummiduk mellan paddan och stenarna och du kommer få en kanon yta ytan
jimmy76x: Grejen är att jag redan har förbrett allting, har lagt sättgrus med en liten lutning från huset, återstår bara markduk och sedan singel och där tänkte jag sätta kragarna. Har ingen annan plats att sätta dem på, tror du inte det kommer växa där om jag sätter två pallkragar ovanpå varandra, det är en södersida dessutom
chrleh: har beställt en offert av en "mark-kille" Vi har en ny tomt, nytt hus, väldigt plan tomt. Grovplaneringen är klar. Vi behöver ca 8 lass fin jord för "jämna ut marken" ca 5 lass matjord. Gräset ska vi rulla ut själva. Hur många arb timmar behöver "mark-killen" med sin grävskopa? Svårt o gissa kanske men kan det vara 4-5 timmar? har inte fått offerten ännu men har lite bråttom så
camelot: Hej! Eurofins gör just detta och är störst i Europa. Personligen hade jag inte varit så orolig, men vi är ju alla olika och jordprover (har själv malt dylika) är inte så dyra att få analyserade. Lycka till! Petter
camelot: Hej! Jag tittar på hus i Västergötland och då gärna små gårdar. Ofta finns det åkrar som skulle kunna bli till hästhagar och trädgårdar, men innan allt växer upp så går det väl minst ett decennium. Att köpa tio år gamla träd tror jag blir fruktansvärt dyrt. Jag funderar därför på om någon har erfarenhet av att hämta existerande träd och buskar från typ områden som ska
camelot: Hej! Jag tycker att ni ska börja så tidigt som möjligt, inte bara med gräs utan med buskar, lökar och vad ni nu vill ha! Varför inte fixa ett vattenrör till en liten damm innan ni fixar gräsmatta, exempelvis? :-) Vad gäller gräsmatta har jag testat båda varianterna. Att rulla ut gräsmatta är väldigt roligt och absolut att föredra om ni har råd. Ni måste förstås ha ett plant
Jacro: Både Hillerstorp och en del andra tillverkare har nu dynboxar i konstrotting där dynor till en hel soffgrupp ska få plats. För jag antar att ni ska ha en soffgrupp i konstrotting? Eftersom konstrottingen är nästan underhållsfri:).
husoholic: Nejdå, jag frågade inte. Dock har en del företag velat ha en delbetalning allt eftersom arbetet fortgår, de hävdar att arbetet är stort och att de får ligga ute med pengar. Jag vill så klart inte betala något i förskott. Men Jnn var noga med att informera att inget betalas förrän arbetet är utfört och jag är nöjd.
JakeoMalin: Vanligvis när vi gör runda svängar så lägger vi ut gången bredare än den ska vara och gör rundningen med stenkap på plats. Sen tar man bort spillet. Snyggast blir dock att göra så sen lägga in en kant med mindre plattor typ 21*14 och lägga ut dom och kapa i skarvarna tills dom sitter fint ihop.
Bricco: Kan man köpa gräsfrö på lösvikt? Behöver bara till 2-3kvm yta så en säck till 150kvm känns overkill :)
dsub: Om du gräver ner den första raden av stenar till hälften kan du garanterat stapla stenarna hela vägen upp även om du har duk under. Tänk det som att du bygger en halvliggande mur helt enkelt. Största stenarna längst ner och sedan bara fortsätta med mindre ju högre upp du kommer. Sedan kan du ju alltid borsta ner olika saker mellan stenarna. Jordfuktad betong så ger en ogräsfri och
whork: Finns ju nät med små fyrkantiga maskor, typ 15-20 mm stora. http://www.jula.se/galvaniserade-nat-131900 typ? Antingen 13*13 mm maska eller 19*19 mm :)
hell_onion: har 3 katter hemma så det blir nog inget problem även fast jag bara ska ha trädgårdsavfall i den funderade lite på att skippa tryckt virke just av den anledningen. kanske bättre att måla lite