Vi har en gammal grusgång som numera består av lera/sand och gräs. Det är alltså väldigt bra packat underlag. Hur mycket förarbete behövs?
Jag tänker enklaste möjliga med att ev gräva bort lite gräs först, sedan någon fiberduk för att stoppa det värsta ogräset och sedan ett lager grus som tas från annan del av trädgården där vi har beslutat oss för att göra gräsmatta av grusuppfarten.

Tror ni att gruset kommer att ligga still direkt på duken eller måste man ha ett packat lager emellan?

Tack!

En grusgång kräver ett packat sandlager/kross i botten(som ni redan har?) och sedan ev. markseparationsduk men ska ni lägga ärtsingel så kommer det att rulla runt och det krävs en kant för att hålla kvar gruset.
Experter vill inte ha markseparationsduken som gör att gruset lättare rullar runt men jag skulle ha duk som är bekvämt.
Lägg inte ärtsingeln för tjock för då blir det tungt att gå i ...

Vi gjorde så att vi grävde bort grässvålen och ytterligare några cm (kanske en decimeter), lade markduk och sedan ett väggrus, samma som vi har på vår uppfartsväg. Vi hann inte packa det förra året, men kommer alltså att köra en padda för att packa gången. Därefter ska vi toppa med ett naturgrus för att mjuka upp intrycket, gruset är ju idag så monokromt.

Mitt råd är att lägga geoduken under krossmaterialet i botten, därefter packa med padda och toppa med slitlager i ytan; allt avgränsat av lämplig kantsten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.