Hej

Jag har tänkt att gjuta betong framför entrétrappen till vårt hus (istället för sten, där skarvarna blir fulla av ogräs). Jag kommer att behöva ca en kubik färdig betong, eftersom det är så liten mängd har jag tänkt att blanda själv.
Plattan kommer ju att utsättas för fukt och kyla och då behöver jag en frosttålig betong, vad jag har förstått så tillsätter man en luftporbildare för att betongen ska bli mer frostresistent.

Nu kommer frågan:
Kan man som privatperson få tag i luftporbildare i lämplig förpackning, jag behöver 2-3dl??
(Jag har bara hittat 25liters dunk)

du kanske kan köpa av nån betongfabrik.

Att blanda själv är inget jag skulle rekommendera,

Kan inte bli många kronor att spara men väldigt mycke jobb.

Betalade själv i Stockholm ca 3400 kr för en kubik här i veckan.

Jag har tillgång till traktorblandare (och traktor) 1 kubik = en blandning. Räknar med att kunna blanda själv för 1000 spänn, det pris jag fått på färdig betong är 3900kr. Vill ju inte verka dumsnål men nästan 3000 är ju pengar man kan lägga på nåt annat.

Men, även om jag blandar själv vill jag ju inte ha sämre kvalité, därför frågan om var jag får tag i luftporbildaren. :cool:

Det är inte bara lufthalten som spelar in vid frostbeständigheten utan även VCT- halten dvs. mängden cement i förhållande till vatten halten. För att få ett bra resultat så håller jag med PCLarsson blanda själv skulle jag inte rekomendera.

Så high-tech kan det knappast vara att blanda betong som håller för både frost och annat. Kunde de göra det förr med en vanlig betongblandare, så kan vi knappast vara sämre idag...
Någon måste sitta på receptet?

9 av 10 ångrar sig bittert innan de blandat betongen
Köp från fabrik snälla du. Allt över 250 liter.

om du är dumsnål tar du lite diskmedel eller schampo som frostskydd.:thumbdown:
betongen blir svag av detta och av det onödiga vatten du tar i vid hemmablandning
men det tål säkert att gå på i några år :rolleyes:

Nu är det ju drygt två år sedan frågan kom upp, så vi får tro att TS fick till sin betong. :)

tror jag med Smarto, men varför läser du och jag här då ? :eek: Jag vill vara snäll och se till så folk tänker en gång till.
det finns de som gråter innan allt blir klart när de blandar själv...

Tycker faktiskt det är lite larviga råd om självblandning.......250 liter. Det är 2-3 omgångar. Vad är problemet med det? Är man inte rädd för att få lite motion och själv har förmågan att få hem ingredienserna ska man inte överdriva varken arbete eller problem med att blanda själv.Har gjutit mycket här och det verkar vara beständigt och tåla frost. Skulle jag ta hem betong varje gång jag behövde 250 liter betong skulle betongfabriken vara rik.

Det är ju förstås inte en slump att Robert gör dessa uttalanden OCH jobbar på betongfabrik/kör betongbil, men det kan ju vara bra att veta för den som läser Roberts "råd".

Robert, hur mycket vill du ha för att köra hem 251 liter betong till mig ink lossning? Mig kostar det 700kr om jag kör färdigt på påse och en bråkdel av det om jag blandar själv...

Redigerat:
du har rätt så jag ökar till ca500 liter, jag gillar att över/underdriva
annars ville jag bara hjälpa. Heders! Tänk sen att det är besvärligare för nybörjare.
Jag kan nog aldrig räkna kostnader lika som dig. Tid, besvär och svett.

Hade jag tombola med dieselmotor, ratt och 3 axlar med hjul på skulle jag inte heller blanda själv. Men, för många hemmaprojekt är det helt omöjligt med leverans eftersom man inte kan göra allt på en gång. Till större saker, flera kubik, som dessutom görs vid ett tillfälle tar jag också hem betong med bil.

Välkommen till byggahus föresten!

• Gilla
Robert Af Eurenius
  • Laddar…
Robert Af Eurenius skrev:
tror jag med Smarto, men varför läser du och jag här då ? :eek:
Välkommen till forumet förresten. Med din attityd blir du säkert långlivad. :)

Är det inte luftporbildare tillsatt om man köper färdiga betongsäckar (alltså inte cement)?

Vet ej, men jag har blandat mer från cementsäck än färdigbetong och det fryser inte heller sönder......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.