2 528 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Panik.... Äpplen i hela köket :/
Har ruskat om äppelträdet och fyllt en kasse med äpplen...
Har delat upp det i fryspåsar och lagt i kylen.. Det som fick plats :/
Synd om dom blir dåliga direkt.. Många har ju fått en liten box i bollen när dom landade he he
Har för mig att vanliga svensonträdäpplen blir dåliga direkt om det finns märken på dom ?
Förra året gjorde jag äppelmos av alltihopa och frös in... Hmmm finns fortfarande kvar i frysen :/
Behöver tips på hur jag ska förvara dom och vad man kan enkelt göra för gott med en massa äpplen..
Funderar på att dela ut dom till grannarna om jag inte kommer på något vettigt
Har delat upp det i fryspåsar och lagt i kylen.. Det som fick plats :/
Synd om dom blir dåliga direkt.. Många har ju fått en liten box i bollen när dom landade he he
Har för mig att vanliga svensonträdäpplen blir dåliga direkt om det finns märken på dom ?
Förra året gjorde jag äppelmos av alltihopa och frös in... Hmmm finns fortfarande kvar i frysen :/
Behöver tips på hur jag ska förvara dom och vad man kan enkelt göra för gott med en massa äpplen..
Funderar på att dela ut dom till grannarna om jag inte kommer på något vettigt
Om man dröjer med att hämta musten,, får man tillbaka cider då?
Har du inga koltrastar ? De gillar att få lite äpplen på vintern, och då kan du frysa dem som de är. Jag ska göra så till mina vintergäster, blir för dyrt att köpa, går åt en hel del. Belöningen blir skönsång på vårkanten.
Har du inga koltrastar ? De gillar att få lite äpplen på vintern, och då kan du frysa dem som de är. Jag ska göra så till mina vintergäster, blir för dyrt att köpa, går åt en hel del. Belöningen blir skönsång på vårkanten.
Vet inte, visste inte att det gick o frysa äpplenion skrev:
Har lovat bort några påsar till sambons syster som har hästar. Några till grannen och har blivit tipsad om musteri i både Gbg och Borås
Tror morfar ska få ett gäng med när han hälsar på idag ( = äppelpaj ) he he
Om du förvarar dem svalt håller de länge. Någon gång i månaden bör man titta igenom dem och slänga dem som börjar bli dåliga så att de inte rötan sprider sig till de ännu fina. Efter en tid blir de rynkiga och smakar inte lika gott att äta som de är, men går fortfarande utmärkt att göra paj eller kompott på. Eller skära i bitar att lägga på filen eller i salladen. I våras gjorde jag en paj på årets rabarber och de sista fjolårsäpplena. Jag förvarar mina i ett utrymme i krypgrunden. Kylskåp är perfekt om man har plats för dem där.
Äppelmust som inte gjorts något med håller i ett par dagar innan den börjar jäsa. Det finns musterier som levererar musten pastöriserad i bag in box. Annars kan man pastörisera den själv. Eller låta den jäsa om man vill ha cider. Det senare har jag inte provat, men det sägs vara svårt att få det bra. Efter pastörisering håller musten minst ett halvår.
Äppelmust som inte gjorts något med håller i ett par dagar innan den börjar jäsa. Det finns musterier som levererar musten pastöriserad i bag in box. Annars kan man pastörisera den själv. Eller låta den jäsa om man vill ha cider. Det senare har jag inte provat, men det sägs vara svårt att få det bra. Efter pastörisering håller musten minst ett halvår.
Redigerat:
Om du vill ha äpplen som går att spara så får du plocka dom från trädet. Har de väl dunsat i backen så har de fått en stöt som gör att de ruttnar. Äpplen ska haneras varsamt som ägg.

Hursom helst, sommaräpplen har ingen längre hållbarhet. De blir snabbt mjöliga, sedan dåliga. Vill du ha äpplen som går att spara över vintern får du ta sådana sorter som mognar i november.
Ta äpplena till ett musteri! Kolla först så att de tar frukt som legat på marken. Vissa musterier gör inte det.
Hursom helst, sommaräpplen har ingen längre hållbarhet. De blir snabbt mjöliga, sedan dåliga. Vill du ha äpplen som går att spara över vintern får du ta sådana sorter som mognar i november.
Ta äpplena till ett musteri! Kolla först så att de tar frukt som legat på marken. Vissa musterier gör inte det.
Redigerat:
Klicka här för att svara