Trädgård allmänt
Krilleman: Stam-nära så holken inte blir vindkänslig och i norrläge är ju att föredra!
Nimajneb: Vilken butik kom med den vansinniga iden med justerbara beslag?:banghead:
LillaHon: [citat] Tyvärr är det just där som stenarna ligger som vi faktiskt jämnat till, alltså gjort åverkan på asfalten och det vi åker på att "återställa" enl vägföreningens anmärkan. De stenarna ska vi ta bort och lägga i asfalt samt över småstenen
billy_baver: Roligt att se en byggare spontant fråga efter trädgårdsdesign! Vi lever tyvärr i ett land, befriat från trädgårdskultur. Min syn på saken är att en (kompetent) "landskapare" borde rita ramar för ett projekt innan man släpper lös en alldeles så välutbildad arkitekt. Mycket skulle vara vunnet om arkitektutbildningarna i Sverige fick in lite fler moment om markanvändning i mer
carra: I kruka o sätt ut den till våren säger hustrun som har MYCKET gröna fingrar
KnockOnWood: Som kuriosum: Innan vi fick vårt kommunala vatten skulle vi göra vin. När man var ung och dum gjorde man det på den tiden. När vi fyllt damajeannen med brunnsvatten såg det ut som det vita vinet var färdigt. Vattnet hade precis den gulvita färg som vitt vin burkar ha :p
Marlen Eskilsson: Tog en bild nu. Har inte sett det innan, men spridningen på ljuset är ju inte särskilt bred ... :confused: [bild]
mexitegel: Makadam tror jag inte är bra att ha under matjorden, det dränerar ur mattan. Förr (kanske nu också) så lade man ofta ett fukthållande lager med ren lera under matjorden. Det är väl overkill här kanske. Som tidigare tipsat om så duger vanligt "fylle" bra, håll utkik efter byggen i närheten och blocket. Med lite tur så får du det hemkört gratis. Är du inte så nog med gräsmattan
mexitegel: Appropå halkbekäpningstips: Kasta ut snö på isen när det är på väg att frysa igen efter att det töat. Då blir det inte isgata, billigt, effektivt och miljövänligt! Uppsnappat av gamlingarna i Norska fjällen :)
klos: Vad gäller solcellsdrivet kan man säga att det funkar bra som ljuspunkter för att markera en stig, kanten på en altan mm eller bara som ljuspunkter i mörkret men de kan oftast inte lysa upp något.
Nonkan: Om man kollar lite djupare så har vi t.ex. den här slangkopplingen: http://www.utetid.se/gardena-slangkoppling-premium-stoppkontakt-for-13-mm-1-2-slang Utetid 99:- rea, 199:- ordinarie. Båda priserna är över det rekommenderade försäljningspriset från Husqvarna (som äger Gardena).. [citat]
Viktor Cz.: Tänk på att det i värsta fall kan krävas pålning av grunden med dessa förutsättningar vilket ökar kostnaden avsevärt.
roland53: Man får väl inte glömma, att beskära träd är ett säsongsarbete av naturen, varav efterfrågan är hög ibland = höga priser och låg vissa tider på året = förhoppningsvis lite lägre priser? ?
MathiasS: 2-4?! Jag tror du tyvärr kommer ångra dig om ett par år när tjälen satt marken ett par gånger....
javlaandersson: Njjja, har bekanta som satte häckplanter utefter sin villatomt mot en radhuslänga. Dom fick höra innan dom planterade, att växter fick bli hur höga som helst, om det inte ställer till det för tex trafiken o det påverkar sikten i korsningar. Thuja grävdes ner och gjödslades efter konstens alla regler. Ett antal år senare så började dom skymma solen för radhuset.....dom var typ 4
dadgom: Det här kanske vore nåt? Fjärilslöven, från "Mammas Nya Kille": http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2399&artikel=714747&playaudio=1095207
sir_daniel: Ring de större åkerierna och markbolagen och berätta vad för typ av massor du vill ha samt var du finns
cecar33: För att klargöra Fastighet är ett område , som vi vanligtvis kallar tomt. Hus och andra saker som finns på den avgränsade ytan är fasighetstillbehör. Således äger man huset inte fastigheten som i detta fall ägs av Göteborgs stad.Men fäll träden och gå vidare för du kommer inte att få ett riktigt svar i god tid för ditt arbete.
Liemannen: Strukturmedel finns för både inom- och utomhusfärg. Blir väl inte riktigt lika grovt som puts dock..
thomasx: Du packar lämpligen jorden med en gallervält med lite tyngder på. Var noga med att se till att det blir slätt och jämt, det är som vanligt underarbetet som är avgörande för ett bra slutresultat. Hösten är en bra tid att så gräsmatta, nu är det kanske i sista stund, men det har ju varit en varm höst, det kanske håller i sig ett tag till. Du får satsa på en slitstark gräsmatta,
charlieponken: Har ni några tips på vad som måste vara med i en mormorsträdgård? (förutom akleja, pion och fläderbuske) http://bjorkvagen.blogspot.se/2013/10/mormorstradgard.html
Enk Projektet: [citat] Tjälen kommer göra att marken rör sig....är det skapligt plant nu skulle jag nöja mig så till våren...i vår skulle jag välta jorden ev fylla i gropar och liknade med sand/grus...sen matjord och så med bra kvalité på gräsfrö....vattna mycket och sen en vända med gödning till hösten.....
Fredrik Å: Det slutade med latlösningen att trava kullersten på trappresterna och sjösten på resten
KnockOnWood: Av en händelse fick jag in en Gräsulv i sommarstugan i går kväll [bild] Kanske inte världens vackraste, men vem är det :o Den var lätt att lyfta ut med ett lät tag i ena vingen. Och så har jag läst att larven kan vara lite giftig: Från Wiki: "Larvens hår lossnar lätt vid beröring och kan orsaka svår klåda eller eksem på händer." och
MrWalker35: Om jag har stolpar 95*95 å är det ju svårt att jacka ur på båda sidor. om jag lägger 45*95 i mellan stolparna som spikreglar så ligger hela ramkonstruktionen i samma nivå breddmässigt. men då kommer ju staketspjälorna att bli svåra att få dit eftersom skruvskallarna i plintjärnen är i vägen, kan man vända plinten som den högra i bilden eller påverkar det hållfastheten mycket.
Zeke_Varg: Frågan är också.. OM vi ska ha ett uthus på tomten, ska den vara placerad på annan plats? Något vi missar? Avrinningen av nederbörd från tomten kan ev vara ett problem. Vi har haft diskussioner med entreprenören och de säger att det ska vara så. Jag har "hittat" vatten på 60cm djup när det inte regnat på 2v. Grannen har fotat och filmat sin och vår tomt när det regnat kraftigt.
Micro: Du kanske kan lägga ner dräneringsslang i dom blötare partierna och leda bort vattnet någonstans.
Daniel Larsson: Hej, tar en liten chansing och hör om det kan finnas en vänlig själ som antingen kan komma och hjälpa till att gräva eller att hyra ut sin maskin 1.5ton eller 3.5ton eller dyl. Skall gräva ut för vatten och el, samt för grunden till en friggebod.... Har tittat lite på att hyra på cramo och dyligt, men det springer fort iväg med pengar =) Bor på centrala hisingen i götbeborg Mvh Daniel
Göran.W: Tänk på att det kan vara en gammal gränsmarkering och då är den skyddad enl lag och den kan även vara kultur minnes märkt och det kan bli kostsamt att ta bort den så steg 1 borde vara att kontakta lantmäteriet och länsstyrelsen och höra vad dom har att säga.