Trädgård allmänt
Lexington: Inte södra Halland, men i Nordvästra Skåne iaf. Går dock inte i god för något då jag inte själv anlitat företaget. Trillade av en slump över en annons som dom har på blocket och kom o tänka på din tråd. http://www.blocket.se/angelholm/Tradgardsmastare_Design_Ritning_Skotsel_51579212.htm?ca=23_16&w=0 www.karinformargront.se
SwiftD: Stängsel monteringsfirmor och firmor som sysslar med säkerhetsstängsel har sådana. Men de är troligen inte billiga. Ska du ha en billig så får du nog dra ut svetsen och göra en egen. Med tanke på tyngd och storlek så kräver ju grinden en stabil ram att sitta i, som i sin tur bör förankras väl i mark.
Göran.W: Du kan fylla ut med precis vad du vill så länge du inte slänger i något miljö vidrigt. Men räkna med att det sätter sig vad du än fyller ut med. För att minska sättningarna kan du vattna det ordentligt undertiden du fyller eller ännu hellre ha hålet fullt med vatten när du fyller det för då sätter det sig så det sätter sig inte så mycket efter det är fyllt.
kalle176: God morgon! Jag håller på att bygga mig ett litet utekök och tänkte lägga marksten innan det blir paus för året. Tanken är att göra det schackrutigt. Någon som har förslag på lämplig sten/plattor. Kanske får man köra svart och ljusgrått? Jag är öppen för förslag! Ytan är ca 2x3 meter med tak över.
DrKaizer: Vi behöver göra en trappa på ett berg. Det vore förstås möjligt att göra den i trä utanpå berget. Men vi vill inte ha en trätrappa. Helst så skulle vi vilja ha stegen inhuggna i berget. Är det någon som har gjort det? Är det ens görbart?
MathiasS: Betong brinner inte nerifrån och upp utan i allt väsentligt helt homogent.
holmberg87: Visst sitter det en liten hatt på telestolparna :) Jag har några stolpar liggandes och dom har en hatt på ändträt i toppen. Sen är dom ju rätt så rejält mycket mer "impregnerade" än staketstolpen som en vanlig svensson har.
Kolonist_1: Hej! Har tänkt lysa upp trädgården lite och har köpt en del prylar från Garden Light som såg riktigt fina ut. Dock är t ex deras skarvsladdar vansinnigt dyra så funderade på om det finns andra fabrikat som passar ihop med Garden Light (har samma kopplingar) så kanske man kan hitta vissa delar lite billigare eller komplettera med armaturer som inte finns i Garden Lights sortiment. Tack
KTM RTR: Funkar det med pålar i Göteborg funkar det nog för dig! :)
MathiasS: Finns hur mycket som helst på blocket.
Hemmakatten: Nja, en kommun kan besluta att bygglov krävs för alla murar oavsett höjd, framförallt i kulturkänsliga områden. Man bör därför alltid kontrollera med kommunen innan man börjar.
fremax: Att göra något sådant när det råder bostadsbrist i sverige... ;) Mvh fremax
Paxman: Jättefin kompost! :thumbup: Jag behöver bygga någon egen variant men jag har tame f**n inte plats för en så stor, tomten är för liten...:| Fast med en liten tomt blir det ju inte så mycket att kompostera heller så jag får skala ned komposten lite. Det stora problemet är allt gräsklipp märkte jag nu under sommaren, hade det inte blivit så torrt som det blev andra halvan av sommaren
Farzan: [citat] Jaså är det därför? Det förklarar en del. Jag hade en del rosor i vår förra trädgård och tyckte att de kom så långt innan beskärningen om man skulle vänta tills björken hade musöron och det var inte ens i Skåne utan i Stockholmstrakten. Men då hade jag rätt robusta buskrosor ("Henri Martin", "Königin von Dänemark") som inte tog mycket stryk av frosten.
fender888: I tomtens nederkant har jag staplat upp en ca 1 m hög enkel mur av natursten. Muren är ca 25 m lång. Planen är att påbörja slänten i murens framkant. Alltså lägga på jord ovanpå muren. Kolla på bilderna så förstår ni. I slänten ovanpå muren har jag tänkt att plantera någon slags lättskött marktäckare och låga buskar. Min fråga är om det behövs någon typ av täckduk,
svartöra: Det är väl snart ett icke-problem eftersom de gömmer sig på vintern. Jag skulle försöka få korn på dem frampå vårkanten och strö ut myrr där de verkar röra sig.
mexitegel: Eftersom ingen svarat så gör jag det själv :) Kommer beställa från Kungälvs Garden center. Både bra bemötande och bra priser!
Nilda Terekeci Pulga: Hej! Jag har läst din gamla inlägg och tänkte du kan hjälpa mig i 2014 :), Jag letar efter samma materialen och hittar ingenting förutom pigment. Har du hittat vart kan man köpa detta? Jag blir jättetacksam om du kan ge några tips. Tack på förhand MVH Nilda
Johan Gunverth: [citat] Slängt ihop en jordtrappa på en vecka? :D Nä, du. Det här kommer att ta något år till innan jag påbörjar det arbetet, så tack för återkopplingen. Jag är fortfarande inne på trävarianten.
Vanbeasten: Ta en röjsåg och kapa häcken en decimeter från backen. Hyr en minigrävare en helg och gräv bort rötterna. En annan sak ni kan överväga är att kapa ner häcken en decimeter från backen, men låta bli att gräva bort den och låta häcken få en nystart. Då kan ni själva klippa och sköta den, så den blir fin.
Bödde: Det är bara å instämma, vilka fantastiska lämningar vi fått att förvalta. Tänk när det man odlade mellan stenmurarna var skillnaden mellan liv och död... Jag har byggt några meter själv, helvete vad sten är tungt, å då hade jag ändå traktorn till hjälp med de värsta bumlingarna.
Linderödsåsen: Är det bara jag som tycker detta är vackert? Låt naturen ha sin gång och njut, mitt råd :-)
Noseone: Då hade jag lagt någon fas av betong. Typ som i min bild ovan fast hela vägen upp till kanten på stenen.
Rickard Willebrand: Hej! Utomhus har jag lyckas med att spränga med grillkol. Bicketter som är kompact fungerade bäst. 5kg. säckar hiitade jag för 119sk. st. och har använt 40-50 säckar på det här sättet.. Efarenheten är att det var det allra enklaste, och biligaste, för att spränga stora stenar och visa vertikal bergs delar. Enkelt att elda på mass vis, i flera timmar, med grillkol och sen arbeta
mekar-anders: Slutet på augusti låter sent. Anledningen till att man gärna röjer sly i dikena i juli och framåt är att då växer inte skiten lika mycket som i maj juni. Hemma brukar Vägverket röja dikena en bit in i juli. Utanför min tomt håller jag själv röjt och fint.:)
miksil: Det är kopparn i impregneringsvätskan som syns. Försvinner relativt snabbt.
perkaby: Är det nått i den här stilen du tänker på? http://www.sove.se/se/x-product-item.php?val=2585
xv1: Ja då var alla stenar lagda, hoppas på bättre väder i veckan så jag kan foga. @JOW, Sågen har funkat kanonbra. Sprutet på väggen! ja det undrar jag oxå:D, Tänkte inte på det när jag började o sen tänkte jag att det är väl lika bra o samla allt på ett ställe, ganska lätt att spola av märkte jag. Har lite kalkutfällningar som ska tvättas o fogning kvar så det ser lite
luxra: Vi håller på och bygga en mur i trädgården och har börjat gräva en del för att komma ner under jorden. Som kan ses på bilderna har det dock uppstått ett problem, det samlas en del vatten i ena hörnet som kan ligga kvar i 1-2 dagar. Det är lite lutning på gräsmattan mot det hållet vi grävt vilket gör att allt vatten samlas där. Det är mycket hårt packad lera undertill, och
Snickerick: Hejsan Vi tänkte göra en mur runt en del av vår trädgård. Muren beräknas bli ca 20m lång i en böj, 50 cm bred och 60-80cm hög. Det lutar åt att det blir en sprängstensmur. Marken där den ska stå är lerjord med mycket sten i, och muren kommer stå där en plan gräsmatta övergår i en ganska brand slänt, sluttande nedåt. Det verkar vara mycket bra bärighet i lerjorden. När