Finns det någon som har erfarenhet av Snigamit och vill dela med sig av eventuella tips, varningar och dylikt? Fungerar det bra? Vi har ett litet berg som vi vill få bort (30 cm högt, 50 cm på längden och 40 cm på bredden).

Finns det något annat sätt att få bort utan att behöva spränga?

// Lina

Det man behöver är en borr(hyr på cramo el dylikt) ett vattenmått (då mängden är jätteviktig) och sedan är det bara att borr enligt mall och hälla i snigamiten.

Det går att använda en del andra knep men resultatet är nog inte lika säkert.

Jag sprängde bort en bergsknall i källaren och det var det mest spännande jag gjort under renoveringen av vårt hus.

Guran1

Antar att det är smigeldynamit?
En kompis provade detta men enl. honom så fick man bort så små bitar så han skulle fått göra en schweizerost av berget först för att få bort allt och det var ingen stor bit berg :-/

Men det är ju det smidigaste alternativet till små bergsknallar.

Beroende på hur man borrar och vilken typ av berg det är så blir delarna olika. Jag borade 10 hål och hade en bergsknall som var något större än era mått.

Guran1

Det finns ju alltid den gamla beprövade metoden med eld och vatten. Ta några påsar grillkol och elda friskt efter någon timme på med stora mängder vatten.
Bryt loss löst berg med spett och slägga.

Några sådan omgångar och knallen är väck!!!

Borra rätt enligt spräckmall vänta två dygn...inga problem. Problemet är att man borrar för lite för att det är så j...a tråkigt, bullrigt och stötigt ;D

Lycka till

Borrade i källaren, bättre ute

Jag gjorde som du borrade en massa hål men sen försökte jag "gissa" vilka hål som var strategiskt rätt att börja med gjorde det ...visade sig vara helt åt skogen men det var bara att fylla i igen & då blev det som jag ville... min sten var rätt stor ca: 1.2m hög 1.4m lång 1.0m bred jag fyllde tre hål åt gången
Mäng beräkning av kletet är om du borrar 40 cm djupt med ett 30mm borr går det åt ca ett halv kilo "dynamit"

Tosca...

Kom precis in efter att med baklastarn kört bort sten massorna....
jo dom "rätta" hålen för mig var att fylla en "trekant" av hål alltså Ett hål ca 35cm in från vänster i neder kant,ett hål i mitten ca 35 cm från över kant , ett hål ca 35 cm in från höger i nderkant...(neder kant menar jag ca 1/4 av stenen)

Dessa mått var på min sten kanon hörde av en dynamit harry jag känner att 1/3 av stenen in (i mitt fall ca 35cm) är bra mått ....Det är bättre kraft än man tror i degen....Lycka till MVH Smogge

Glömde en sak det står att det skall verka i 24 tim ...låt det stå minst 48 tim (det gjorde jag) för det expanderar även efter 24.... ;)

Hej!
Utomhus har jag lyckas med att spränga med grillkol.
Bicketter som är kompact fungerade bäst.
5kg. säckar hiitade jag för 119sk. st. och har använt 40-50 säckar på det här sättet..
Efarenheten är att det var det allra enklaste, och biligaste, för att spränga stora stenar och visa vertikal bergs delar.
Enkelt att elda på mass vis, i flera timmar, med grillkol och sen arbeta vidare, klippagrässet eller ta lunch :-)
....inget vatten behövs förutom om man skall lämna tomten och elden obevakat.
Många gånger, med elden redan släckt, tog det tills dagen efter när värmen hade kommit längre in i stenen före den sprack.
Grannarna har frågat mig flera gånger om det hjälper med vatten men märklig är det så att det ångas alltid men det är bara de små stenar som reagerade och sprack.
På en stenhäll eller det på det allra hårdaste sten vara det sämre resultat med grillkol, med eller utan vatten.
....på den största och hårdaste plat berg var det bara att ta fram kompressonr och 40mm bergborr innan snigeldynamite eller snigamit.

Signed; "Gone Surfing"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.