3 518 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Jordtrappa - Sättsteg i trä eller betong
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Jag planerar att bygga en diskret jordtrappa ut från tomten ner mot en äng. Utseendet skall påminna om en gammal nertrampad stig i en backe. Stegen blir c:a 80-90cm synlig bredd. Mot sidorna skall fyllas jord så att sättstegens sidor försvinner in i marken.
Tanken är att gräva ner sättstegen i marken och fylla planstegen med grus som sedan kommer att beväxas med ogräs och annat. Höjd 15cm, djup 32-34cm.
Två olika lösningar känns som genomförbara för någorlunda hållbarhet;
- bygga en trappa med upphöjda sättsteg och vangstycken i NTR-A 45x195-220
- gjuta lösa sättsteg i armerad betong på plats.
Båda förankras i marken och fylls sedan över med jord/grus.
Duger detta? Tips på andra lösningar?
Tanken är att gräva ner sättstegen i marken och fylla planstegen med grus som sedan kommer att beväxas med ogräs och annat. Höjd 15cm, djup 32-34cm.
Två olika lösningar känns som genomförbara för någorlunda hållbarhet;
- bygga en trappa med upphöjda sättsteg och vangstycken i NTR-A 45x195-220
- gjuta lösa sättsteg i armerad betong på plats.
Båda förankras i marken och fylls sedan över med jord/grus.
Duger detta? Tips på andra lösningar?
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Tack, men det där var alldeles för pråliga trappor i detta sammanhang. Den skall vara nergrävd i marken, knappt synas och gärna bli överväxt av ogräs.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Rätt uppfattat. Sedan kommer det att ringla in murgröna och annat ogräs förutom där man sätter foten. Sättstegens enda uppgift är att stabilisera trappans plansteg.Farzan skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Tanken har slagit mig, men har inga tillgängliga just nu. Allt fyrkantigt behövs till kallmurarna och naturstenen är runda ändmoränsblock.
Oj, det har visst gått ett tag så du har kanske redan bestämt dig…
Jag skulle ha gjort trävarianten - beror kanske på att jag är mer van vid att snickra än att gjuta. Det kommer säkert att funka som du har tänkt, finns det bara jord brukar det ju aldrig saknas ogräs som täcker både det ena och det andra.
Jag skulle ha gjort trävarianten - beror kanske på att jag är mer van vid att snickra än att gjuta. Det kommer säkert att funka som du har tänkt, finns det bara jord brukar det ju aldrig saknas ogräs som täcker både det ena och det andra.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Slängt ihop en jordtrappa på en vecka?Farzan skrev:Oj, det har visst gått ett tag så du har kanske redan bestämt dig
Nä, du. Det här kommer att ta något år till innan jag påbörjar det arbetet, så tack för återkopplingen. Jag är fortfarande inne på trävarianten.
Klicka här för att svara