N
Nihkolavo: Tack för svar - då blir det en odlingsbänk. :thumbup:
4 svar · 1,0k läst
roland53
roland53: Jag hade nog valt det som blir billigast isodrän eller frigolit. Det behöver inte vara särskilt tjock frigolit för att den ska ta upp tjälskjutning. Fukten blir inget problem.
5 svar · 3,7k läst
Korvgubbe
Korvgubbe: Det finns ju även ett gödsel, "Grass GTI" och den dunken är på 2,5 liter. Hälften av vad du nämner, men kanske tillräckligt ändå?
4 svar · 1,7k läst
H
Heidina: Kanske skulle försöka med trä ändå, då.
3 svar · 2,6k läst
Oldboy
Oldboy: Daggisar är guld värda! De är trädgårdsmästarens bästa kompisar. De luckrar jorden, bryter ner vissnande växtdelar, och tillför/skapar humus. De indikerar också en frisk mark.
5 svar · 3,4k läst
·
G
Gramen: aha. Ja det ser ju väldigt intressamt ut efter en stunds googling.
2 svar · 1,1k läst
V
vastkustkillen: Söder om Göteborg ligger det flera bra trädgårdsbutiker/handelsträdgårdar, en jag verkligen kan rekommendera är Hjälmeskulla Handelsträdgård, finns att söka på Facebook.
1 svar · 2,8k läst
Göran.W
Göran.W: Är ingen betongare men visst går det väl göra hur stor platta som helst bara den är rätt armerad och har en väl tilltagen kantbalk. Det han menade var nog att det kommer spricka om man gjuter rakt ut från huset och det har han rätt i men det avhjälpes med en rörelse skarv precis utan för huset så själva plattan inte har kontakt med huset utan där är en glipa så betong plattan kan
11 svar · 6,7k läst
Johan_A_M
Johan_A_M: Hej Vi tänkte som ett litet sommarprojekt börja bygga på en liten mur/staket på baksidan mot lekplatsen. Har två frågor om detta: 1. Skulle detta vara en fristående mur eller stödmur? Bilden är tagen med panoramafunktion så den är mer förvrängd än verkligenheten. Tanken är att fylla upp gräsmattan med jord så att den är i jämn nivå med de yttre hörnen och då innebär det
0 svar · 2,1k läst
·
H
hempularen: Av det lilla vi ser av omgivningen så får jag en känsla av att detta handlar om en utfyllnad snarare än en urgrävning. Men det är möjligt att man får en annan känsla om man ser helheten. Du bör kunna hitta uppgifter hos kommunen om vilka höjdkurvor som fanns innan muren byggdes, och om det överhuvudtaget finns bygglov för den.
15 svar · 11,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: 2 alt: 1) Låt vara tills den börjar ge sig på riktigt. 2) Byt allt. Tror inte att det är lönt att försöka lappa och laga (stöda) en 25 år gammal trämur. Dock, alt 1 är ifall det kanske är gamla kreosotimpregnerade slipers som kommer att hålla rötan stången i ytterligare åtskilliga år. (Jag har ingen aning om hur länge de kan förväntas hålla.) Måste det vara en mur? Kan den
1 svar · 4,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: Tja, låter som du behöver en grön "vägg" 2-6m hög mot grannens hus (tomtgräns). Dvs stora buskar och små träd. Alt en mkt hög häck (bok, avenbok el tuja). Hägg, syren, schersmin, fläder, slånaronia, slån, hagtorn, paradisbuske, ligustersyren, japanska körsbärsträd, hassel, häggmispel m fl. Som extra förtätning i träd och buskar kan klätterväxter användas. Klematis,
1 svar · 1,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Innergårdsgrus låter som en benämning på grus. Brukar oftast relatera till vilka olika storlekar som grus-/sten har som ingår. T ex beställer jag "väggrus" till vår grusväg. Det väggruset heter också 0-18 - grus, dvs storleken på gruskornen/stenarna varierar mellan 0 - 18 mm. Kanske är innergårdsgrus samma sak som "gånggrus" som är en speciell blandning lämplig för grusgångar?
2 svar · 1,6k läst
PeterStrandberg
PeterStrandberg: Kolla verktyget man fräser vändspår med i golvvärmespån och kopiera det :) Eller nöj dig med att kapa hörnen, alltså ställ upp alla spjälor mot varandra, snedställ cirkelsågen och ta alla på två kap
9 svar · 2,9k läst
Östlund
Östlund: Ett tips om man inte vill ha gräsmattan så sönderkörd är att slänga ut lite billiga osb-skivorr under hjulen. Framförallt när lastbilen/maskinen svänger.
25 svar · 22,1k läst
·
mexitegel
mexitegel: Har en bekant inom byggsvängen som brukar rekommendera vänerstängsel som är likvärdiga men tydligen billigare. http://www.vanerstangsel.se/ Har själv ingen erfarenhet av dem tyvärr.
1 svar · 2,1k läst
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Han skrev inte hur stor släpkärra😄
18 svar · 14,8k läst
Krillew
Krillew: Hej är det nån som provat den här tunnan? https://www.vidaxl.se/p/41171/regnvattentunna-hopfallbar-750l?gclid=CNus1JzF0sQCFVMatAodaDUA5Q Det är en tunna som går att vika ihop!!. Jag har idag en 500l tunna men skulle behöva mer volym tänkte först köpa en farmartank o gräva ned men tills jag hittar nån och har tid att gräva ned så tänkte jag mig en lättare lösning så länge. Om
0 svar · 1,5k läst
B
BygglärarenBob: [citat] Känner du dig osäker på förfarandet så hyr in hjälp.
1 svar · 1,1k läst
K
Kingcool: [citat] Tack för du tar dig tid att svara! Det är 3st spridare T100, 2st T200 och 1st T380 som jag kommer behöva pump till! Räcker den från Biltema då? Är det 61an eller 63an du menar?
4 svar · 3,1k läst
A
AndHay: Har du krypgrund? Det kanske var nya rasskydd han tyckte du skulle sätta dit? Dom kan vara i plåt. MVH Anders
4 svar · 2,5k läst
H
HEM2121: [citat] Inte något ont som har något gott med sig. ;)
5 svar · 5,2k läst
Oldboy
Oldboy: Kaprifol är en robust och enkel växt, så det är nog inget annat än de rekommendationer som ni får i plantskolan, (eller som följer med plantan). Den kräver ingen särskild jord. Gör gärna en upphöjd plantering, ca 10 cm över intilliggande mark. Den fluffiga och porösa nya jorden och/el nygrävda kommer att sätta sig efter ett par vintrar och sjunka ungefär såpass. Är heller
11 svar · 20,7k läst
·
F
FredSk: Tack för svaret! Jag mindes fel. Det är radien som är ca 3 m, diametern är 5,9 m. Är inte det här ett geometriproblem? Om jag räknar ut en standardbit så kan en firma som ligger här bredvid kapa till dem i sin såg. Cirkelns inneromkrets: 588 cm x 3,1416 / 2 = 923,63 cm. Cirkelns ytteromkrets: (588 cm + 44,5 cm + 44,5 cm) x 3,1416 / 2 = 1063,43 cm. Antag 30 bitar (dvs 2 st per häll).
2 svar · 2,7k läst
Huddingebo
Huddingebo: Mina tips, gjut en armerad sula och förankra för guds skull inte muren i huset!!!
6 svar · 9,4k läst
·
P
plan-g: bump på denna tråd, funderar på om det är nån ide att köpa ett gäng solcellslampor för lite dekoration. Dom kostar bara några tior så jag kan nästan chansa...nån som provat?
6 svar · 6,0k läst
Östlund
Östlund: Jag upplivar denna tråd tänkte jag.. Bor i ett nybyggt hus och tänkte anlägga gräsmatta till hösten.. Förutsättningarna ser ut såhär: När det regnar så blir det vattensamlingar på dom lägsta delarna på tomten. När det är varmt och torrt så blir marken stenhård. Tomten är annars plan och fin, dock så är det som sagt några svackor här och där. Marken består av någon
12 svar · 6,7k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Vi gjorde exakt som du föreslår med ligusterhäck och det blev jättebra. Vet inte om hagtorn tål samma behandling - googla eller fråga i plantskola?
1 svar · 8,4k läst
F
fs01anon: Kom du fram till något klokt med ditt problem? Jag undrar ungefär samma sak. Har en gammal risig mur nu som också fungerar som stöd, nivåskillnad mellan gräsmatta på tomt till gata är nog runt 20 cm. Vi vill ha en stödmur som tar upp nivåskillnaden, därpå ett staket. Utöver det kommer vi plantera någon häck på insidan för att få insynsskydd. vår tomt är ganska liten, och jag
1 svar · 4,5k läst
E
emagdnim: Hej! Vi har en stödmur som har rasat som är 15 meter lång och 1 meter hög. Jag har fått svar på 1 offert hittills och den ligger på 62000:- ungefär för allt arbete och material inräknat. Detta känns ju VÄLDIGT dyrt tycker jag. :thumbdown: Vad är det rimligt att en sån mur kostar att bygga inräknat material och arbete? Har ni tips på någon bra firma som utför sånt till vettigt
0 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.