K
ion: Härliga tider stundar.:thumbup: Globala uppvärmningen? Det är märkligt, jag är tacksam för den. För 10000 år sedan hade vi en global uppvärmning och den har människorna varit tacksamma för ända fram tills för 10-20 år sen, det är märkligt?
2 svar · 1,1k läst
·
GoForIt
GoForIt: Ja, efter några år så ser det inte så roligt ut längre. Det blåser in löv, gräs och skräp från ytor bredvid. Uppifrån med regnet kommer mer. Så utgå inte från att det är underhållsfritt.
3 svar · 1,5k läst
B
b8q: Man kanske kan jämföra med rullstolsramper, som enligt Boverket inte får vara brantare än 1:12, för längre sträckor max 1:20. Men en ramp med 1:20 som ska svälja 6 höjdmeter blir ju 120 m lång, och det är väl kanske att ta i...
2 svar · 1,5k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Hur exklusivt ska uterummet vara? Markiser finns det lite att välja mellan... Marksten kan kosta 150-1500kr m2 i bara matrl. Men jag drar till med en vild gissning på 300 000-500 000 beroende på vilka matrl val ni gör.
1 svar · 1,5k läst
G
Gripus: Har skickat en bild till St Eriks nu. De och Nordform är samma bolag numera. Får se om de kan hjälpa mig.
3 svar · 1,6k läst
·
mexitegel
mexitegel: Med/Utan ROT? Är det inte källare på huset så låter det rimligt, men det är klokt att ta in mer än en offert. Om det är källare på huset så är det så billigt att jag skulle dra öronen åt mig, Oavsett vem du kommer anlita så se till att ta ett par ordentliga referenser (gärna sådana som de själva inte lämnat om det går att luska fram), att firman har F-skatt och inte har
1 svar · 1,0k läst
A
Alriksson: Kantsten är snyggare alla dagar i veckan. Rv6 använde jag. Om du kommer sätta kantsten så gjut på sidan mot gräsmattan, du kommer ångra dig annars. Jag gjorde två rektanglar på 25-28 sten per rektangel och gjorde den första på hösten. Jag grävde upp insidan på våren och gjöt på insidan för att få fast dom. Nu 4-5 år senare så sitter dom som berget trots att dom blivit
1 svar · 12,1k läst
H
HenrikP: Tack för era svar. Ja, visst får vi tro att meterpriset hade varit lägre om jag begärt offert på 100 meter stängsel. Men nu är det ju som sagt bara 15 meter och de måste ju ändå släpa hit all utrustning och sätta säkerhetsselar osv (stängslet ska säkra av ett stup). Då tror jag att jag beställer arbetet, eftersom de verkar seriösa.
3 svar · 18,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Allt som rör sig och slingrar sig är nog intressant för luddskallarna. Det är instinkter och går nog inte att lära bort. Jag såg en gång en av våra hönor när hon hade fått tag på en kopparorm, kanske 15 cm lång (det är ju egentligen en ödla, fast utan fötter). Ganska svår att svälja en levande sådan för en liten höna, hönsen kan ju inte tugga och bita, bara svälja. Det var
20 svar · 7,0k läst
·
elpaco
elpaco: Jag spenderade i höstas timmar timmar på att prova gratisprogram och läsa recensioner om de man måste betala för. I slutändan så blev det gratis-sketch up, då jag insåg att de flesta plantor finns att ladda ner gratis på nätet direkt via programmet! Lägg till att du kan modulera allt annat byggnadsmässigt, det är lätthanterat och helt 3D/2D beroende på vad du vill se, så kunde
13 svar · 41,8k läst
Maggi_68
Maggi_68: ja men det kan det ju absolut vara!, vad synd bara att jag i somras för hand kämpade med 10 stolpar när jag skulle hägna in en nyanlaggd rabatt :mad:
2 svar · 2,1k läst
·
Korvgubbe
Korvgubbe: Ursäkta, men hur stor är egentligen risken att brevlådan stjäls?!
9 svar · 7,0k läst
R
RoBo: Hur långt är ett snöre ? Ta in fler offerter så du får en bra jämförelse.
1 svar · 1,8k läst
D09
D09: kapa stockarna på mitten, använd halvorna som bänkar och bygg en grillplats 😄 Blir iofs merkostnader i korv och bröd =P
19 svar · 5,5k läst
tensiden
tensiden: Kör också Fiskars quickfit men egentligen enbart för träden. Har grensåg, toppsax och fruktplockare. Väldigt tacksamt att kunna variera längden och det är bra kvalitet. För krattor och liknande är jag mer tveksam till om kopplingarna håller i längden. Jag är ganska brutal av mig när jag krattar och hackar. Å andra sidan fick vi med oss en massa verktyg när vi köpte huset så vi
2 svar · 2,1k läst
N
norrbottenstorpet: Ca 0,8 - 1 m djupt, i norr ytterligare lite djupare.
1 svar · 2,6k läst
D09
D09: ingen expert, inte ens i närheten men personligen försöker jag lägga det så det är iaf ca 20 cm ( om möjligt ) under muren. De murar man ser röra på sig har ju oftast minimal eller obefintlig dränering och dränerande material. Själv återfyller jag enbart med dränerande material. Dyrt men aldrig blött ;)
3 svar · 8,6k läst
·
J
Jonnizen: Har en blomrabatt som jag inte får ordning på. Skulle behöva lite hjälp och tips av någon kunnig. Finns det någon trädgårdsmästare el liknande som har trädgårdsplanering via nätet där man kan få hjälp till bra pris?
0 svar · 1,6k läst
Lolle
Lolle: Jag har raderat två inlägg som inte för tråden mot en trevlig och saklig diskussion om träd längs med väg. /mod
5 svar · 2,7k läst
·
J
Jocu: I dagsläget har jag L-stöd som går längst min uppfartskant, ca 1,5m höga och 12m långt. Ovankant på L-stödet angränsar min gräsmatta som det är kraftig sluttning på. Jag vill minska sluttningen på gräsmattan och funderar nu på att ställa nya L-stöd uppe på de befintliga, ca 1meter höga. Då L-stöden kommer stå på de befintliga stöden samt på gräsmattan så funderar jag
0 svar · 1,6k läst
E
Eklunda: Viilken risguldgruva! Vi kanske kan byta - har en del askar som fallit i vinter! De har ju asksjuka så det blir ju inte så mycket ris förståss!:)
24 svar · 12,2k läst
·
N
NoOne2k: Fyll upp ytan med ett lager 0-18 och packa om du har möjlighet, att lägga 0-8 eller stenmjöl dammar bara en massa och ger ingen hård yta.
7 svar · 4,1k läst
E
Eklunda: Vet inte om denna tråd är rätt forum men jag har tänkt följa vinåret 2015 lite mer nära. Försöker få igång en egen blogg där man är mer fri att lägga information http://snickartankar.blogspot.se men vet inte om tiden och datakunnandet räcker.
24 svar · 14,6k läst
·
A
Atom: Nu har jag fått lite hjälp. Blue Chalk Stick Succulent
2 svar · 1,4k läst
·
C
Carrot2014: Precis. Ja, jag tror nog det med. Tack!!
4 svar · 3,2k läst
fahlis
fahlis: Det som händer är just att processen stannar av. När värmen kommer tillbaka så fungerar det igen. Olägenheten är att komposteringen tar längre tid. Sen är ju själva processen värmealstrande så att i praktiken blir inget förstört, bara försenat.
15 svar · 47,5k läst
T
thomasx: [citat] Vi har en stor och komplex tomt, vilket nog gjorde att det blev lite dyrare än för de flesta andra, därför vill jag helst inte ange av vi betalade, eftersom det kan bli missvisande för de flesta, åt fel håll, så att säga ;) Istället kan jag säga att det är klart prisvärt, om man ser till jobbet Göran lägger ner. Vad man får bestämmer man mycket själv, i vårat fall har
7 svar · 3,5k läst
R
rebmic: Hej, Någon som kan rekommendera en bra trädgårdsarkitekt i Göteborgsområdet? Tack på förhand, R.
0 svar · 1,7k läst
J
jerydh: Den där tråden minns jag att jag läst och avundats för flera år sedan. Tack! Inser att det är brunnsring som är det vedertagna namnet och i mitt fall blir nog en "bottenring" perfekt med hänsyn till läckagerisk. Återstår att hitta en och testa sina kaklingsförmågor på!
2 svar · 4,4k läst
J
Jonas Modig: [citat] Vad blev det? Nöjd? Pris?
5 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.