Byggahus.se

Postlåda med inåtgående eller utåtgående lucka?

1. U
    Medlem Nivå 2
    Jag väljer mellan postlådorna:

- Flexbox Lovisa/Ludvig
    - MEFA Hazel

Hazel har en stor utåtgående lucka för både brev och paket. Lovisa/Ludvig har också en större lucka för paket, men en inåtgående mindre lucka för brev.

Någon med erfarenhet av inåtgående luckor? Ökar risken att posten går sönder, eller att tidningsutdelarna inte stoppar in tidningen hela vägen och låter den sticka ut inklämd i luckan?

2. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Inåtgående lyckor kan vara ett helvete för brev och tidningsbäraren. Framförallt om de har en stark fjäder så att luckan slår igen och klämmer fast fingrarna.
    händer det drar du ut handen i en reflex och gör saken bara värre.
    jag förlorade en vårta på mitt finger på det sätet när jag var ung och delade ut tidningar

3. fahlis
    Medlem · Nivå 11
    Värst var väl de inåtgående luckorna med en glasskiva framför namnet. Där fastnade ju både tidningar och kuvert

4. T
    Medlem · Nivå 9
    Har själv Flexboxen
    Flexboxen är snyggare men jag gillar inte just denna luckkonstruktion. Själva funktionen som gör att luckan ska hållas stängd är två små magneter som inte riktigt funkar. Blåser det lite så trycks den in och vatten läcker in....

Jag har haft både in och utåtgående och tycker att att brev/tidningar har hängt halvvägs ute på båda och då mest brev i den utåtgående och tidningar på den inåtgående

En av dom snyggaste brevlådor jag har haft var från svenska "PostProducts". Kan dock inte riktigt hitta dom idag.
    Bra lucka och på "min tid" kunde man välja färger. Den hade dock inte någon "paketlucka"

• Laddar…
  5. U
    Medlem Nivå 2
    Tack för bra svar!

6. H
    Medlem Nivå 9
    Inte något ont som har något gott med sig. ;)