Börjar bli dags att fundera över vårens projekt, stödmur med staket. Muren kommer att vara mot vägen, 10 cm på lägsta stället och ca 40 cm på högsta. Plan gräsmatta på insidan i höjd med muren. Till det kommer vi bygga ett staket då vi är i behov av att hägna in tomten. Stolpskorna till staketet ska sitta i muren, inte bakom.

Alt 1 är att gjuta en mur. Känns pilligt att bygga form, dock lätt att få ner stolpskorna till staketet. Underarbete?

Alt 2 är att mura med leca och sedan puts. Hur får vi dit staketet (som kommer bli ganska kraftigt)? Behöver man en gjuten sula till en så låg stödmur?

Alt 3 är med "vanliga" betongstenar. Vet inte hur vi får dit staketet då heller? Tittar på grannens stödmur som nu skuter ut mot gatan pga tjälen... ca 30 cm hög.

Behöver hjälp med för/nackdeler och lösningar till de olika alternativen!

Kom du fram till något klokt med ditt problem? Jag undrar ungefär samma sak. Har en gammal risig mur nu som också fungerar som stöd, nivåskillnad mellan gräsmatta på tomt till gata är nog runt 20 cm. Vi vill ha en stödmur som tar upp nivåskillnaden, därpå ett staket. Utöver det kommer vi plantera någon häck på insidan för att få insynsskydd. vår tomt är ganska liten, och jag skulle gissa att det handlar om ca 20 m.
Hur gick ni tillväga? Gjöt ni in betongskor?
Vi kommer gräva för utbyggnad och uppfart också, så sannolikt är det väl smidigast att be grävaren också gräva bort den gamla muren. Behöver man en väldigt bred klack för en så låg mur? jag vill ju som sagt ha en häck innanför...
Hoppas någon kan svara!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.