Byggahus.se

Toppsten till halvcirkelformad mur?

1. F
    Medlem Nivå 5
    Hej,

jag har en halvcirkelformad trädgårdsmur på vilken jag skulle vilja montera toppsten. Murens innerdiameter är (ca) 3 m. Bredden är (ca) 38 cm, dvs total ytterdiameter (ca) 3,76 m.

Vi har köpt en toppsten som är 70 x 50 cm. Den skulle jag vilja kapa till så att fogen blir så smal som möjligt. Vilket är det smartaste - och för en amatör - enklaste sättet att göra det?

Min egen idé är att dela varje toppsten i tre rektangulära bitar om 22*44 cm. Men om jag räknar rätt bli det då en ganska rejäl fog i ytterdiametern (ca 6 cm). Fördel: jag kan ta dem till en gubbe som kapar allt åt mig så jag slipper hyra maskiner mm.

Det måste finnas ett smartare sätt - kilformade bitar?

//Fredric

Redigerat 16 mar 2015 14:33
  2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det låter ungefär som detta, fast en helt annan tillämpning:

dessa stenar är förvisso gjutna med radie, men alla ändar hade fel vinkel... Att göra det helt utan fogar är nog nära omöjligt utan att du har mallar att såga efter. Jag skulle sikta på 8-10mm fog och sedan kapa med vinkel som siktar mot halvcirkelns centrum.

Hur många bitar du får kapa varje sten i beror ju mest på hur noga du vill vara, jag gissar att bara dela dom på hälften blir rätt pyssligt....

• Laddar…
  3. F
    Medlem Nivå 5
    Tack för svaret!

Jag mindes fel. Det är radien som är ca 3 m, diametern är 5,9 m. Är inte det här ett geometriproblem? Om jag räknar ut en standardbit så kan en firma som ligger här bredvid kapa till dem i sin såg.

Cirkelns inneromkrets: 588 cm x 3,1416 / 2 = 923,63 cm.
    Cirkelns ytteromkrets: (588 cm + 44,5 cm + 44,5 cm) x 3,1416 / 2 = 1063,43 cm.

Antag 30 bitar (dvs 2 st per häll).

Innermått: 923,63 / 30 = 30,79 cm.
    Yttermått: 1063,43 / 30 = 35,45 cm.

Om jag skulle tillverka 30 st kilformade "standardbitar" som är 30,5 cm i innerkant och 35 cm i ytterkant, och 44,5 cm långa, borde det bli en ok halvcirkel. Eller?

Den totala fogen blir i innerkant 924 - (30,5 * 30) = 9 cm, dvs ca 3,2 mm mellan varje sten.

I ytterkant blir fogen 1063 - (35 * 30) = 13 cm, dvs ca 4,3 mm mellan varje sten.

Jag funderar på att göra ett fullskaletest i papper...