Hej!
I samband med renoveringen av vårt tak användes en teleskoplastare av firman vi anlitat.
Den tunga lastaren förvandlade snabbt delar av vår gräsmatta till stora lerpölar (se bild nedan).
Dessutom finns djupa spår av lastarens däck lite varstans.
Firman som genomfört renoveringen verkar tycka att detta är en lätt sak att fixa till: "Inga problem, man plattar till och strör på lite jord och gräsfrön..."
Ni som kan det här med gräsmattor: vilka åtgärder krävs för att få gräsmattan i hyfsat skick igen?
/Mattias
I samband med renoveringen av vårt tak användes en teleskoplastare av firman vi anlitat.
Den tunga lastaren förvandlade snabbt delar av vår gräsmatta till stora lerpölar (se bild nedan).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Firman som genomfört renoveringen verkar tycka att detta är en lätt sak att fixa till: "Inga problem, man plattar till och strör på lite jord och gräsfrön..."
Ni som kan det här med gräsmattor: vilka åtgärder krävs för att få gräsmattan i hyfsat skick igen?
/Mattias
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Fick samma spår av en grävare som tog bort en stubbe. Det slutade med att han kom dit med ett lass jord och plattade till lite. Sen sådde vi lite nytt gräs.
Nackdelen är bara att gräsmattan är så mycket bättre just på dessa två 10m långa sträck i gräsmattan
Nackdelen är bara att gräsmattan är så mycket bättre just på dessa två 10m långa sträck i gräsmattan
Nu är det nog försent, även i Skåne. Jag ser annars att utmed vägen här hemma där de bytte lyktstolpar för en månad sedan (och alltså grävde duktigt) har det redan grott nysått gräs. Jag skulle vänta tills vårvintern.e93mw skrev:
Annars har firman rätt. Gräs behöver man knappast anstränga sig för att få att växa. Då är det nog tyngre att kratta igen spåren och få det jämnt, men inte heller det är särskilt arbetskrävande egentligen. Och det går givetvis att göra nu.
Ja, nu är det för sent att så. Jag sådde för en månad sedan ungefär och det har blivit lite grann av det men inte så mycket. Gräset växer när det är mer än 7 plusgrader, men inte så fort, och vintern nalkas ju även nere i Skåne är jag rädd.
Visst kan du förbereda sådden nu, men det rätt jobbigt att arbeta med blöt jord och kallt är det ute också. Jag håller med övriga - vänta tills våren. Skyffla och kratta igen skadorna och hämta hem lite mullrik matjord som du lägger överst. En upp-och-nervänd lastpall med rep att dra i är en perfekt "harv" för att få det jämnt innan du sår. Glöm inte att mylla ner fröna med en lövräfsa. Sen ska du hålla översta jordlagret fuktigt minst ett par veckor om du ska få det att gro så fort som möjligt.
Visst kan du förbereda sådden nu, men det rätt jobbigt att arbeta med blöt jord och kallt är det ute också. Jag håller med övriga - vänta tills våren. Skyffla och kratta igen skadorna och hämta hem lite mullrik matjord som du lägger överst. En upp-och-nervänd lastpall med rep att dra i är en perfekt "harv" för att få det jämnt innan du sår. Glöm inte att mylla ner fröna med en lövräfsa. Sen ska du hålla översta jordlagret fuktigt minst ett par veckor om du ska få det att gro så fort som möjligt.
hela min gräsmatta är ojämn, inte pga av någon maskin utan var så när jag køpte huset. kan jag lägga jämn jord och så själv eller behøver jag anlita någon annan?
måste tillägga att vatten nivån är ganska høg och blir ibland som en vall grav rund hela huset.
måste tillägga att vatten nivån är ganska høg och blir ibland som en vall grav rund hela huset.
något som firman skall fixa åt dig tycker jag. självklarhet att man fixar som ansvarstagande firmae93mw skrev:Hej!
[bild]
/Mattias
Jag skulle ta på mig stövlarna och gå ut och trampa till det värsta. På en halvtimma borde det bli någorlunda spårfritt. Sen skulle jag nog slänga ut några nävar gräsfrö och även om det kanske är i senaste laget så lär det i varje fall inte skada.e93mw skrev:
Gör som Alfredo skriver. Lägg dock på lite jord. Du kan även kasta lite mer jord på den övriga gräsmattan (topdressa) och gräsfrö! Den blir mycket mycket finare sen. Och gör det nu. Skulle det visa sig vara för sent, har du allt fixat till våren.