Byggahus.se

Leca mur anslutning mot hus.

  1. L
    Medlem Nivå 4
    Vi ska mura upp en liten leca mur i anslutning till vårt hus.
    Vi tänkte göra det själv och tänkte använda webers leca block 150mm.

    Min fråga är,

    Vad behöver jag tänka på vid anslutningen mot huset som idag är målad putsad leca fasad? Ska blocken bara ligga direkt mot väggen eller någon annan lösning? Ska det läggas in bistål, blästra fasaden där blocken ska vara, mjukfog? Har ingen aning hur detta ska göras!

    Tack på förhand!

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    södergatan 4 mur.jpg
     
  2. S
    Medlem Nivå 4
    Behöver du bygglov? Där jag bor behövs bygglov för murar högre än 60 cm...
     
  3. DanielF
    Allvetare Nivå 13
    Rent spontant så skulle jag borrat in armeringsjärn in i fasaden grund mot grund och sen mellan varje lager leca. Samt kört med rostfria bistål i muren.

    Troligen skulle jag knackat bort puts vid anslutningen.

    Sen skulle jag kört 29cm eller 35cm tjocka lecablock då det känns mer gediget och stabilare, speciellt för den fristående muren.
     
  4. Fasting65
    Medlem Nivå 11
    Ok, här kommer minda funderingar:

    Den bortre delen av muren kommer stå relativt ostabilt om du inte gjuter en sula som går hela vägen så att hela muren står på en gemensam sockel. Ändå skulle jag vara lite orolig för en såpass kort mur som står helt fritt utan något som stadgar upp den. (ca 160x160 cm). Förslagsvis gör man en stålbåge likt grinden som man bultar ihop de båda murarna med.

    Personligen hade jag inte anslutit in i befintlig byggnad - då risken är stor att muren rör sej på ett annat sätt än huset. Har du då förankrat muren i huset kommer någon av dem drabbas av dragkrafter och troligen sprickbildning.

    Sedan är jag lite skeptisk att bygga kalla murar av leca som sedan putsas. Min begränsade erfarenhet är att de inte håller värst bra då fukt tränger in (någonstans) och spräcker putsen alternativt bubblar färgen (om man målar med sililkatfärg). Trots nockpannor...


    OM du ändå insisterar på att bygga: Se då till att grunda hela muren med ett A-bruk så att du får en enhetlig tät grundning. Annars kommer du se lecablocken genom putsen då murbruket suger fukt annorlunda är själva lecan.

    En sak till: Överväg även att putsa med ett starkt bruk (A-bruk) eftersom en kall mur får rejält mycket mer stryk än en varm husvägg. Återigen: Min erfarenhet (återigen rätt begränsad) säger att B-bruk är rätt kass på kalla murar. Putsbruk överhuvudtaget är rätt känsligt mot fukt i långa loppet.
     
  5. N
    Medlem Nivå 6
    Weber har bygganvisningar för sådana "skarvar".

    Jag skulle INTE göra en hård/stum anslutning till det befintliga huset. Däremot lägga bistål mellan skiften enligt anvisning, brukar vara efter första skift, därefter vart tredje skift och så mot sista skiftet. Använd rostfritt eftersom muren inte är väderskyddad och regn kan komma åt på både in och utsida.

    Använd en mjuk fog mellan hus och mur sedan, för att ta upp de rörelser som alltid kommer, ca 2 cm blir nog bra.

    Två små frågor bara?

    Hur får du muren stabil så att den inte välter utåt eller inåt? Blir det en vinkel vid "högra hörnet" (i bilden du lade upp)? Jag skulle nog göra en liten vinkel på varje sida om dörröppningen för att få stabilitet.

    Hur ansluter muren mot marken? Gjuter du en grundsula i armerad betong? eller ställer du bara muren på en grusbädd? Se till att gruset börjar på frostfritt djup, annars får du tjälproblem med tiden.

    Slutligen blir det ofta problem med putsade kallmurar, eftersom det inte finns någon värme som driver ut fukten som alltid kommer in, för eller senare och sedan blir det frostsprängning.... men visst gör man det noga med grundning, reverteringsnät, förstärkningar i kanterna, mellanbruk, putsbruk och ett bra färgsystem så fungerar det ju bättre och längre än när man tar genvägar. Du hittar hur jag gjorde med putsningen - visserligen en varmmur - på: http://www.byggahus.se/forum/stenhus/220176-spritputs-adelputs.html

    Lycka till nu!
     
    Redigerat 10 mar 2015 19:37
    • Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 3
    Absolut INGEN FAST ANSLUTNING mot husvägg.Måste vara en egen fritt stående enhet.
    Det är en svår sak du ger dig in på . Ser enkelt ut men fel utfört ger stora bekymmer och kostnader.
    För någon som kan är det enkelt .Weber har säkert anvisningar och material.
    Dränerad frostfri grund , Se upp med husets dränering ,kablar och rör . Trädens rotsystem som
    kan växa in och välta muren . 250 mm bred gjuten och armerad sockel .Inget vattentryck mot muren
    endast mot sockeln som höjs till rätt nivå, vattnet skall ledas bort under eller genom hål i sockeln .
    Se till att använda rätt betong . Förankra sockeln med armerade betongpelare 60-70 cm djupa i varje
    ände .Anslutning/tätning mot vägg , rengör och måla med antimögelfärg , även mur.För tätning av rörelsefog mot vägg har Weber list och fogmassa. Se till att rörelsefogen( 2 cm )har dränering som är luftad
    uppåt och under nockpannorna med utlopp/ intag vid port . Se till att murtoppen har fall för dränering av kondensvatten . Skydda murtoppen med vattentät betong/färg . Skruva fast nockpannorna med rostfri
    syrafast skruv. Anslutning mellan mur och sockel fyll ut m betong så regnvattnet rinner bort från muren. Om stort vindtryck behövs bredare sockel eller stöd . Förankra muren i sockeln.
    Se till att allt är dränerat och luftat . Alla tätlister , fogmassor och ytbeläggningar är antimögel .Din
    fiende är vatten. Om jord mot sockel använd tätning och lite dränering utanför.Om jord ovanpå makadamdränering använd tätning Var noggrann och kolla allt ,tänk före.
    Tyvärr är många murar utförda av klantiga hantverkare med resultat att efter 3-4 år har det spruckit
    möglat och hantverkaren har försvunnit och du har ingen reklamationsrätt men höga kostnader.
    Försäkringen täcker inte , ej fackmässigt utfört arbete.
    Lycka till.
     
  7. H
    Medlem Nivå 8
    Mina tips, gjut en armerad sula och förankra för guds skull inte muren i huset!!!