27 764 läst ·
8 svar
28k läst
8 svar
geonät i slänt
Nu är vår slänt tillfixad med jord, ovanför läggs sten och under är gräsmattan utrullad. Eftersom slänten är väldigt brant så vill vi lägga något i slänten som binder upp jorden, vad vi förstått så räcker det inte med en markduk eftersom jorden under troligtvis kommer rinna bort om det kommer stora skyfall så därför har jag börjat titta efter geonät. Finns det någon här som har erfarenhet av detta?
Var i helgen runt på nästan alla större byggvaruhus, Fredells, Bauhaus, Beijer, ByggMax utan att ngn kunde förstå vad jag var ute efter. de hade inga geonät till föräljning utan ville sälja mig hönsnät och diverse annat... köpte iaf markduk för att täcka med så länge så inte ogräsbildningen sätter fart.
Har hittat markvaruhuset i Länna och skickat en prisförfrågan dit men finns det ngn här som vet vad det kan kosta? Erfarenhet av att lägga, vad bör man tänka på etc?
Var i helgen runt på nästan alla större byggvaruhus, Fredells, Bauhaus, Beijer, ByggMax utan att ngn kunde förstå vad jag var ute efter. de hade inga geonät till föräljning utan ville sälja mig hönsnät och diverse annat... köpte iaf markduk för att täcka med så länge så inte ogräsbildningen sätter fart.
Har hittat markvaruhuset i Länna och skickat en prisförfrågan dit men finns det ngn här som vet vad det kan kosta? Erfarenhet av att lägga, vad bör man tänka på etc?
Om du vill armera din slänt, ska du inte lägga geonät eller markduk ÖVER slänten, men du lägger geonätet horisontellt in i slänten på flera nivåer. I dit fall skulle det betyda att du behöver bygga upp slänten på nytt. Och även då kan jord spolas ner när det regnar. Du behöver på något sätt binda jorden med rötter av växtlighet (gräs, ogräs, buskar). Eller kanske går det att terrasera slänten med någon typ av kantstöd till rabbatter, så att vattnet inte rinner ner men kan tränga ner i jorden.
Om du vill ha geonät men inte kan få tag i det, tycker jag att hönsnät låter som ett ok alternativ
Om du vill ha geonät men inte kan få tag i det, tycker jag att hönsnät låter som ett ok alternativ
Har precis pratat med en leverantör av geonät och fått tips om en kokosmatta då de övriga geonät de hade var i för stora rullar vilket skulle ge mig en enorm mängd duk kvar där hemma.
Kokosmattan är ekologisk och bryts ner på fem år och gödslar samtidigt slänten, det är en trelagerslösning som binder fast jorden. På mattan (som ska spikas med träspik eller om man inte bryr sig om det ekologiska vanlig markspik) lägger man på ytterligare 15-20 mm (!) jord så att mattan täcks. 95% av denna jord kommer enligt leverantören att stanna kvar på mattan vid kraftigt regn.
Erosionskyddet gräver man ner både uppe och nere så att det spänns över hela slänten och spikas med tre spik varje kvadratmeter sen ska det vara klart
nu ska det bara beställas, hämtas och läggas ut också 
Tack Harryt3 för dina tips ovan, men vi provar nog det sätt som jag beskrivit ovan. får se om det fungerar
Kokosmattan är ekologisk och bryts ner på fem år och gödslar samtidigt slänten, det är en trelagerslösning som binder fast jorden. På mattan (som ska spikas med träspik eller om man inte bryr sig om det ekologiska vanlig markspik) lägger man på ytterligare 15-20 mm (!) jord så att mattan täcks. 95% av denna jord kommer enligt leverantören att stanna kvar på mattan vid kraftigt regn.
Erosionskyddet gräver man ner både uppe och nere så att det spänns över hela slänten och spikas med tre spik varje kvadratmeter sen ska det vara klart
Tack Harryt3 för dina tips ovan, men vi provar nog det sätt som jag beskrivit ovan. får se om det fungerar
Produkter som diskuteras: "träspik"
Träspik
Träspik, även känd som trådspik, är ofta tillverkade av rostfritt material, vilket gör dem idealiska för utomhusanvändning där de kan utsättas för fukt och väder. Dessa spikar är särskilt utformade för infästning i olika träslag,
Läs mer
Kanske lite sent, men för branta slänter är detta en mycket bra lösning: http://www.byggros.com/sv/produkter/vag-och-anlaggning/erosionsmattor/geoceller-armater
tack Himmapularen, det var också en lösning. Det är inte försent ännu för jag lyckades inte beställa något idag... Visar sig att de inte hade kokosmattan på lager utan den måste beställas från Skåne, bara frakten blir en dryg tusenlapp. Alternativet var en jordförankringsmatta som de hade hemma men som enbart såldes på hel rulle dvs 300 kvm och vi behöver 60 kvm ungefär. Blir ingen jätteskillnad i kostnad dock ca 800 kr mer för 300 kvm. Frågan är om det finns någon som vill köpa de överblivan 240 kvm som kommer ligga hemma och skräpa.
Ska kika på ditt förslag Himmapularen, får ringa dem imorgon.
Ska kika på ditt förslag Himmapularen, får ringa dem imorgon.
Hittade kokosnätet på annat håll men de hade inte så det räckte till hela slänten så vi fick bara halva klar igår, skänt ändå innan skyfallet därefter som säkerligen annars dragit med sig en del av jorden ner.
Nu är min fundering om vi ska ta bort kokosnätet och lägga om det, eftersom det är på bredden 1 meter så hade jag tänkt lägga det uppifrån och ner i slänten och kapa därefter. Det borde vara det mest korrekta sättet att använda nätet på och enklast att lägga. Som sagt så var min plan att göra så men av ngn anledning blev det inte så utan vi la den på bredden istället och får alltså lappa den neråt för att täcka slänte, glömde dessvärre ta kort imorse för att visa. Nåväg jag vet inte varför det blev så men nu vill jag lägga om den men min man tror den kan ligga som den ligger, någon som har en åsikt om detta?
Nu är min fundering om vi ska ta bort kokosnätet och lägga om det, eftersom det är på bredden 1 meter så hade jag tänkt lägga det uppifrån och ner i slänten och kapa därefter. Det borde vara det mest korrekta sättet att använda nätet på och enklast att lägga. Som sagt så var min plan att göra så men av ngn anledning blev det inte så utan vi la den på bredden istället och får alltså lappa den neråt för att täcka slänte, glömde dessvärre ta kort imorse för att visa. Nåväg jag vet inte varför det blev så men nu vill jag lägga om den men min man tror den kan ligga som den ligger, någon som har en åsikt om detta?
Hallå där. Funderar på att jämna ut en slänt och skapa en betydligt brantare slänt.
Har tittat på byggros lösning ovan, men så hittade jag denna tråd.
Hur har det gått med kokosmattan?
Må gott
Jonas
Har tittat på byggros lösning ovan, men så hittade jag denna tråd.
Hur har det gått med kokosmattan?
Må gott
Jonas
mhg_3 skrev:Hittade kokosnätet på annat håll men de hade inte så det räckte till hela slänten så vi fick bara halva klar igår, skänt ändå innan skyfallet därefter som säkerligen annars dragit med sig en del av jorden ner.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden