Hej
Jag ska anlägga en plats för husvagnen tänkte jag. Ytan som ska användas består idag av gräs på ca 40m2. Tanken är att gräva ur och sedan lägga makadam. Skulle det fungera och hur mycket behöver jag gräva ur/fylla ? 8/16 sortering som gäller eller ska man ta två olika skikt med duk emellan ? Vagnen har 1 hjulaxel och väger ca 1200kg
/M

gräv bort 40 cm sedan;
duk
35 cm 0-30 bergkross
5 cm 0-18 väggrus

Packa väl.

Jag har fått byggbeskrivning på väg.
Gräv ur 50 cm
Ett lager 0-80
Ett lager 0-32
Ett lager 0-16

Sedan kan man köra fullastade lastbilar fram och tillbaka.

Med det vill jag säga att gräva ur 40 cm för en husvagnsparkering är väl att ta i.
Mycket beror ju på vad det är för mark under, är det blötlera så OK.
Är det morän så är det väl mer lagom med hälften.

Vad händer om man bara kör ut vagnen på gräset? Sjunker den ner?

Protte

40cm låter overkill för ändamålet tycker jag också. 20cm är väl mer vad jag tänkt mig. Blir ju ca 8m3 som ska schaktas bort. Exakt vad som händer om man ställer vagnen direkt på gräsmattan vet jag inte. Har kansten mellan garageuppfart och tilltänkt husvagnsplats som måste sänkas också så man kommer över kanten. Fick en första offert idag på 9500kr. Låter lite högt i pris ?

Ställ husvagnen på gräset, sätt dig i en stol och ta en öl. Klart.

Eller vad är det du vill uppnå med uppställningsplatsen? Att det inte ska växa gräs under vagnen? Att den inte ska sjunka ner i marken? Att det ska finnas en elstolpe? V/A så att man kan bo i husvagnen på platsen?

När det gäller markarbetena så hade jag som mest skalat bort 5 cm gräs, lagt ut en ogräsduk och tippat ut makadam. Kanske en list av tryckt virke runt för att hålla undan gräset från gruset. Jag tycker inte att det behövs någon packning eller liknande.

Ett annat alternativ är att ta bort lite gräs och lägga ut några trädgårdsplattor där hjulen ska vara. Kanske kan vara värt att lägga dem dubbelt för att undvika att de spricker.

pelpet skrev:
Ställ husvagnen på gräset, sätt dig i en stol och ta en öl. Klart.

Eller vad är det du vill uppnå med uppställningsplatsen? Att det inte ska växa gräs under vagnen? Att den inte ska sjunka ner i marken? Att det ska finnas en elstolpe? V/A så att man kan bo i husvagnen på platsen?

När det gäller markarbetena så hade jag som mest skalat bort 5 cm gräs, lagt ut en ogräsduk och tippat ut makadam. Kanske en list av tryckt virke runt för att hålla undan gräset från gruset. Jag tycker inte att det behövs någon packning eller liknande.

Ett annat alternativ är att ta bort lite gräs och lägga ut några trädgårdsplattor där hjulen ska vara. Kanske kan vara värt att lägga dem dubbelt för att undvika att de spricker.
Kanske den billigaste lösningen men frågan är hur hållbart i längden det blir. Nu är det ju förvisso inga större tyngder det rör sig om. Grejen är den att denna gräsplätten bredvid uppfarten är högre än plattorna på uppfarten, ca 7cm i genomsnitt. Billiga alternativt vore att sänka kantstenen, skala bort ca 10cm, lägga markduk och fylla med makadam samt lägga par plattor kring där julen kommer stå.

Husvagnen står väl mest bara där? Om man har en vanlig parkering där bilen åker ut och in flera gånger per dag så är det en annan sak. Jag tror inte att man behöver göra särskilt mycket alls, och blir det några problem (som t.ex. hjulspår) kan man åtgärda det då.

Det räcker väl att fixa 3 punkter för däck och stödhjul. Låta gräset vara kvar i övrigt.

harry73
Bärighetsmässig behöver man inte göra någonting. Att ha den på gräset räcker bra. På en camping stor den också bara på gräset. det blir dock inte bra för gräset om husvagnen står där hela sommaren. Sen är det inte bra för husvagnen om gräset växer upp till husvagnen heller.

Så du behöver bara något för att undvika att gräs och ogräs växer under och runt husvagnen.

använder du stora plattor, kan det vara bra att ha lite grus under plattorna, så att de inte spricker, men mindre plattorna skulle man kunna lägga direkt på jorden, eller på lite sättsand, för att det blir enklare att få det plan.

mao välj din ambitionsnivå och bygg därefter :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.