Det finns flera trådar om detta, men eftersom det kommer nya regler med jämna mellanrum verkar det enklare med en ny fråga.
Når det gäller belysning utomhus, är det tillåtet att installera 12-voltssystem själv? Jag har en befintlig trädgårdslampa, det är en transformator kopplad till ett vanligt 220 volts uttag. Från transformatorn går det en tunn sladd som jag har grävt med nån dm i gräsmattan, utan nåt skydd runt. Detta gjordes på 80-talet. Är detta tillåtet idag, eller gäller nya regler?

Har för mig att 10A, 200va och 50 volt är gränserna för "obehöriga" att installera. Oavsett vilket bör du se till att sladden från transformatorn är avsäkrad ifall det blir kortslutning, dels för att undvika värmeutveckling och brand (osannolikt från en mindre transformator) dels för att undvika att transformatorn lägger av (Normalt sitter det en värmesäkring i en transformator som löser ut vid hög temperatur och sen är det bara att byta transformator).

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Så länge du håller dig inom gränserna som Netnut skriver här ovan så får du göra som du vill.

Det innebär att du får ha max 200w belysning kopplad på samma 12V transformator.

Det är kanske inte helt lyckat att använda en alltför klen kabel på 12V sidan, den låga spänningen gör ju att du behöver mer ström för samma effekt, vilket ger stora spänningsfall i en klen kabel.

Tack. Jag har en granne som blev "pålurad" en större installation än vad han tänkt sig när han anlitade en elfirma för trädgårdslampan. Nu blev det ett 60 cm djupt dike med en grov slang som elledningarna löper i, enligt elfirman var det nya regler...Å andra sidan kanske det blir mer ljus från en 230-voltslampa än vad 12 volt kan prestera?

Idag finns det mängder med starka Led-belysningar som drivs av 12 volt med låg effektförbrukning som klarar rätt stora belysningsmängder. Fördelen med 230 volt är att man slipper transformator och även kan koppla in andra förbrukare via uttag på slingan, nackdelen är att det är dyrare och kräver behörighet.

Förutom led har jag även sett metallhalogen som drivs av 12 volt och där är det mycket lumen per watt men kostar också mera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.