R
RolloKola: Ja, det lutar åt att gräva ur, lägga duk sedan på med bärlager som packas.
2 svar · 4,2k läst
R
Ribons: Behöver det byttes ut?
4 svar · 1,4k läst
mexitegel
mexitegel: Enklast är att blanda det torrt, sedan gör markfukten resten. Du kan ju sätta någon lämplig skiva eller liknande mellan sjöstenen och gatstenen under tiden du gör jobbet och innan det härdat så är du på säkra sidan att du inte får ut fogen i sjösanden. Det går naturligtvis att foga med betong också, men det är mycket slabb och skurande för att få det snyggt.
3 svar · 1,9k läst
C
Copyright91: [citat] Idag är där en föredetta stig. Alla stenar har försvunnit o åkt ner i marken. Är mäst ogräs nu.
4 svar · 1,0k läst
S
Stins: Hej Hur gick det med buller-skyddet?
8 svar · 4,3k läst
yonna
yonna: Jag har snabbkollat filmen: det bör vara skyddat på något sätt (jag förmodar det inte ska målas) och det är troligen inte tryckimpregnerat, inte lärk heller; kan det vara oljeimpregnerat? Gäller ju trädäcket också - som kräver en del underhåll.
1 svar · 946 läst
stefancrs
stefancrs: [citat] Problemet är att vi pratar om en invaderad yta på ca 40-60kvm i bergssluttning. Det går i princip inte gräva, men jag har dragit upp så mycket jag orkat med rötterna, resten har har jag klippt ner. Där det har växt som mest växer inga andra växter i dagsläget, för inget ljus nådde ner till marken ändå, så där är det nu bara en brun yta kvar :) Jag föredrar givetvis inte
4 svar · 10,3k läst
A
Abies koreana: De gröna plastkanterna som säljs är inte bra, tjälen trycker upp dem under vintern och de är omöjliga att få ner igen utan att de spricker sönder, dessutom skadas de av gräsklipparen och blir fransiga och fula. På byggvaruhus finns metallkanter att köpa på rulle, används i byggen för att fästa gipsskivor tror jag. De är ca 2 dm breda vilket räcker för att hejda gräset. Lätta
4 svar · 5,8k läst
·
C
ccf: Det här låset gör att man bara behöver slå koden när man kommer utifrån, inifrån öppnar man utan kod. https://m.youtube.com/watch?v=Azd07eKnuZY Glöm inte att montera en ringklocka vid grinden :) .
9 svar · 6,6k läst
Dede77
Dede77: Dags att byta ut vårt gamla staket som blåste sönder varje storm (färdiga 180x180 sektioner). Kommer använda bef. plintar då de sitter riktigt bra. Är ca 180cm mellan varje plint. Tanken är att bygga med 70x70 stolpar samt liggande 22x95 och 22x45 ungefär som på bilden. Ett par saker som jag behöver lite tips på dock. 1: Vill försöka stärka upp det på något sätt. Det bästa hade
0 svar · 4,3k läst
·
elpaco
elpaco: Det är viktigt att jorden packas lagom inför sådd, för att undvika undulerande sättningar senare. En vinter i mellan är utmärkt, och kan räcka. Men det är vanligt att man packar alldeles för snålt. Låt det torka upp och kratta igenom toppskiktet (översta 5-10cm) inför sådd (mar-apr, marktemperatur skall vara 7 grader minst), då du även blandar i fullgödsel. Målet är att det
14 svar · 2,7k läst
·
M
malu4: Är det någon som köpt Lundbergs staket Torö och kan visa bild på hur det ser ut i miljö? Det finns bara produktbilder online och vill hemskt gärna se hur det faktiskt ser ut "på riktigt". Tack.
0 svar · 1,1k läst
D
Dekker: Tror problemet är så avancerat så ingen riktigt kan svara på din fråga, du skulle behöva fråga nån konstruktör. Stödmur skulle vara bäst, men kanske djupa plintar vid varje stolpe skulle räcka, men inte lätt att svara på, för om massorna börjar rör på sig blir det lite katastrof
2 svar · 2,6k läst
·
M
Micro: Du kan prova att gräva upp en stolpe med hjälp av en spade. Gräv sedan ett nytt hål för denna , se till att stolpen står rakt i nya hålet , fyll upp med sten o jord ,platta till runt stolpen. Låt någon ta tid när du gör detta så vet du ungefär hur lång tid dom nästa 3 stolparna tar.;)
2 svar · 1,3k läst
P
peter_sweden: Hej Jag har förlängt min grässlänt med fyllnadsmassor. Hur gör jag för att få den utfyllda delen (B) att se ut som att den är en naturlig förlängning av den befintliga (A)? Jag antar att jag behöver någon form av jordlager och sedan så med någon grässort som liknar den befintliga. [bild] [bild] [bild]
0 svar · 1,6k läst
·
E
epch01: Ok. Tycker inte heller att det behövs. Min svärfar ville också ha en + en kille från Kiruna som fotade fåglar och som hade svårt att hitta material i butikerna
12 svar · 7,8k läst
·
F
Fredrik Wiklander: [citat] Tackar det varmaste för upplysningarna!
6 svar · 2,3k läst
S
saraochmagnus: Jag har skadat mig och kan därför inte göra den själv. Annars inga problem helt klart.
5 svar · 3,5k läst
·
Snailman
Snailman: Det följde med en fiskars plastskyffel (grön plast träskaft) när jag köpte huset, den höll nåt år, det var metallkanten som blev utsliten (gick i två delar), har asfalt på uppfarten och sandade på den tiden, så det slet rejält om skyfflen släpade mot marken. skaffade en lillflingan snösläde som har hängt med sen dess.
54 svar · 26,7k läst
·
P
peter_sweden: Vad tror ni om detta upplägg? [bild] En presenningsklämma sätts i övre högra hörnet. Ett flaggstångsrep sätts i klämman och kastas över en gren högt upp. Repet träs genom ännu en presenningsklämma precis under befintlig presenningsklämma. När repet dras åt hissas jättebilden upp ungefär som en flaggstång. När bilden är på plats knyts repet runt trädstammen. Samma sak görs
5 svar · 2,1k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Usch, jobbig situation. Dottern har vaktlar och säljer ägg och hönor. Tar ett tag innan man vet vad det är för kön. Oftast märker man det på att de börjar gala. Hon använder inte yxa när det är dags, vaktlarna är alldeles för små för det. (Använder du verkligen yxa?) Vaktlarna bor utomhus i en liten hönsgård året runt. De har en isolerad "låda" som hus med värmelampa och
60 svar · 15,3k läst
·
Göran.W
Göran.W: Kolla bara så dom kan dumpa det vid någon sten kross eller liknande så du inte åker på dyr tipp avgift
6 svar · 9,4k läst
M
missk79: Tusen tack för alla bra förslag, ska fundera lite, ett snack med grannen är nog en bra start, eller grannarna, för de är egentligen två... De ser ju liksom inte slänten och borde rimligtvis låta oss plantera i den...
12 svar · 5,9k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Gabioner används som skvalpskydd men inte för att skydda högliggande områden från att flyta iväg. Om du bygger huset med källare (som har många fördelar) så är det förankrat så pass djupt i marken att ett strandskydd knappast behövs.
6 svar · 4,4k läst
J
Jonas L 84: Det ser ut som att du skulle få in två bilar bara genom att ta avsnittet till vänster. Det borde bli den smidigaste lösningen. Jag har ingen aning om vad asfalt kostar så den biten lägger jag mig inte i. Men billigaste är väl att köra på gräsmattan till det blir en fåra och sen fylla fåran med grus ;). Till höger kan man väl bara förlänga de två yttersta plattraderna och ta bort
5 svar · 7,9k läst
·
tommib
tommib: Säkert, med risken att skada stenarna som sagt. Om din tid är dyrbar rekommenderar jag att i första hand leja ut jobbet, om du inte tycker att det är roligt i sig att knacka loss stenar. Det är inget svårt jobb alls, så vilken grovrivningsfirma som helst borde kunna göra det. Att bygga upp muren igen är svårare, då får du nog ta in någon mer kompetent.
3 svar · 3,7k läst
E
Exxi: Kan uppdatera tråden lite och efter att kontaktat markägaren som har skogen så tyckte dom det var självklart att träden ska bort då det står på berg och i skrivade stund fäller 2 st arborister ett 10-15 tal träd varav 3 stora och lite runt om.
17 svar · 4,3k läst
pelpet
pelpet: Det kanske räcker med en skylt om att området är privat?
1 svar · 1,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Fick dubbelkolla med farsgubben och det var tydligen länge sedan vi leverade till Rävlanda-gubben. De senaste 20 åren har det varit till Öjerssons i Öjersbo (söder om Inseros och Eskilsby). 15 minuters bilväg från Rävlanda. De är de enda som finns kvar i västra Sverige. http://ojerssonsstaket.se
3 svar · 25,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.