Jag bor på landet men med grannar, visserligen trevliga men vissa har den egenheten att de trampar in i trädgården, går längs husets trädäck och kikar in - utan att ge sig tillkänna förrän jag upptäcker dem. Lite som när jag bodde i Norrbotten och folk stövlade rakt in i huset.

Detta irriterar mig. Född stockholmare förväntar jag mig att besökare ringer på dörren. Och väntar på att jag öppnar.

Trädgårdsgrinden låses med en kraftig karbinhake ... pillrig men tydligen inte tillräckligt pillrig för besökare. Denna hindrar dock jycken att ta sig ut.

Finns det något enkelt kodlås (som inte kostar skjortan) som jag kan montera på grinden och som inte hindrar min passage ut ? Jag förväntar mig inte i första skedet att vuxet folk klättrar över grinden ...

Ni behöver inte påpeka att jag har stor hund. "Vakthund" tom. Men han vaktar inte när jag är alert utan överlåter det till mig. Däremot om någon börjar gruffa med mig ... då blir han som ett jehu. (Har beklagat mig hos uppfödaren ... jycken är alldeles för snäll.)
 
Redigerat:
Slanglås med kod, typ 59kr i närmsta cykelaffär eller Clas ohlson.
 
Ja, men då måste jag ju ha nyckel ... tack för tipset ... men jag behöver fler tips ...
 
Korvgubbe
Om du köper ett kodlås behöver du ju ingen nyckel!
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
yonna skrev:
Ja, men då måste jag ju ha nyckel ... tack för tipset ... men jag behöver fler tips ...
What?
 
yonna skrev:
Ja, men då måste jag ju ha nyckel ... tack för tipset ... men jag behöver fler tips ...
Ett sådant här kanske kan passa, men du behöver montera det så att det går att komma åt från både in och utsida.
Lite bilder på grinden skulle hjälpa,
http://www.laskompaniet.se/skjutregel-med-kod/2085-0
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Utmärkt! Låskompaniets lösning passar säkert. Ska bara kolla om den klarar väder och vind. Tack för hjälpen!
 
M
Man vill ju inte att grannen stapplar upp på trädäcket när man ligger där i födelsekostymen med en pilsner (tänkte skriva pille, men det hade ju bara blivit felassocierat) :D
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Det här låset gör att man bara behöver slå koden när man kommer utifrån, inifrån öppnar man utan kod. https://m.youtube.com/watch?v=Azd07eKnuZY
Glöm inte att montera en ringklocka vid grinden :) .
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.