Det är så att vi har en tio tal träd som är väldigt höga och står på ett företags namn som äger mycket mark och fastigheter i kommunen.
Och frågan är hur hårt jag kan gå fram att dom ska tas bort eftersom om dom faller i en storm så kan dom landa över huset och att det ska vara fallfritt till huset.

hsd
har Du fört någon dialog med grannen
e dialog med Kommunen ser jag som ett lämpligt nästa steg

Grannar är inget problem träden stör inte dom. Och kommunen sa bara namnet och numret till det företaget som äger marken och jag tänkte jag skulle skaffa lite mer kött på benen innan jag ringer så jag vet vad jag kan ställa för krav 👍 Annars finns ju risk att man hamnar i fel pappershög = "papperskorgen"

hsd
jag menade företaget när jag skrev grannen
tror att bästa resultatet fås genom en dialog utan direkta krav vid en personlig kontakt
funkar inte dialogen så kan Kommunen ålägga företaget OM det föreligger risk

Redigerat:
Risk finns väl alltid dom står ca 10m från huset och är över 15 meter höga när det blåser ute så piskar det grenar på vindskivorna så man undrar ju vad dom drar som risk dom är ju fullt friska alla träd men allt kan ju falla med vind

Ett hårt svar men:
Ser inte träden ut att vara sjuka eller i dåligt skick har ägaren inga skyldigheter om träden blåser ned på ditt hus.
Piskar grenarna på dina vindskivor ska du påtala detta för fastighetsägaren, gör denne inget får du ta bort dom grenarna som hänger över på din tomt, men inget mer!

Tycker det låter märkligt enligt kommunen ska man ha fallfritt om vilket träd som faller så får det inte nudda huset eller huvudbyggnaden som dom sa men resten av tomten får man leva med att det kan ramla ner grejer på vilket jag tycker låter ok.

Exxi skrev:
Tycker det låter märkligt enligt kommunen ska man ha fallfritt om vilket träd som faller så får det inte nudda huset eller huvudbyggnaden som dom sa men resten av tomten får man leva med att det kan ramla ner grejer på vilket jag tycker låter ok.
Isåfall skulle det inte få finnas ett enda träd kvar i vanliga villaområden!

Nej, svaret har du redan fått i tråden - om inte träden är sjuka/skadade så att de riskerar att falla nästintill av sig själva så är det inte markägarens ansvar. Faller friska träd i en storm så är det upp till dig att ha försäkring som täcker det.

Om nu kommunen har en regel om fallfritt bör man väl dom se till att regeln efterföljs?
Dvs. du anmäler grannen till kommunen som tar ärendet vidare. Konstigt då att de bara ger numret till ägaren, de borde tagit anmälan direkt?

Det finns ingen granne fick nr till det företaget som äger tomten

Vänta lite nu, talar vi om friska träd här?

Det är ju helt orimligt att alla husägare skulle kunna kräva att alla träd som skulle nå huset, OM de eventuellt skulle falla, tas bort. Då skulle vi ju inte ha några högre träd kvar i villaområden alls. Vi skulle till exempel tvingas ta ned sex träd på vår tomt på 700 m2, alla våra grannar skulle få ta ned alla träd utom några fruktträd och skogen som angränsar till dem som bor i ytterkurva längs gatan skulle behöva dras in 20-30 meter med någon slags kalhygge. Det skulle se helt vansinnigt ut! Det är dessutom helt onödigt, träd kan stå i hundratals år innan de riskerar att falla.

I vårt fall planerar vi dock på att ta ned en gran. Den har växt sig för hög och eftersom vi vet att det inte är mycket jord ned till berggrunden så är det svårt att inte känna lite oro att den kan lägga sig när det blåser hårt. Den når med lätthet två grannars och vårt eget hus OM den faller, och även om försäkringar skulle täcka de ekonomiska skadorna så täcker det ju inte de emotionella och praktiska.

Visst finns det en massa kommunala regler, tror man brukar kalla det för kommunala ordningsstadgan och kan innehålla alla möjliga knepigheter. Men fallfritt avstånd ....Nej det är nog något annat den personen pratar om, inte är det friska träd på grannfastigheten. Granne kan vara företag personer eller annat, det är en benämning på det/dom på fastigheten bredvid.
Men för att bringa klarhet i vad kommunen menar så ber du dom om en hänvisning till var du själv kan läsa vad som gäller.
Men det som troligen gäller även för dig har du redan fått svar på, grannens träd kan du inte göra något åt, om du inte kan påvisa sanitär olägenhet eller liknande. Där har du en möjlighet om det nu är så att träden skaver på ditt hus.
Namnet och numret du fick kan du skriva in på - Alla bolag - så får du alla kända uppgifter om bolaget.

Om inte din kommun har några egna regler kring träd på grannfastigheter gäller det som flera andra varit inne på: Man har ingen rätt att kräva nedtagning av träd som växer på grannfastighet. Om man däremot störs av rötter eller grenar som växer in på ens egen fastighet får man be grannen ta bort dem. Man får ta bort dem själv, men bara om man först informerat trädets ägare om att man vill ha bort grenarna/rötterna. Man ska alltså göra markägaren uppmärksam på ens önskemål och ge dem möjlighet att åtgärda växtligheten innan man själv får ta fram sågen!

Själv skulle jag ogärna ge mig på ett träds rötter om trädet ska stå kvar, eftersom det då blir ostadigare. Men om det är som i ditt fall att trädens grenar når fram till en byggnad (eller stör på annat sätt) skulle jag be grannfastighetens ägare att åtgärda detta. Om grannen säger att jag får ta bort det själv skulle jag vilja ha det skriftligt innan jag sätter igång.

De enda tillfällen jag känner till att någon utomstående kan kräva nedtagning av växtlighet på annans mark är om de utgör uppenbar fara för omgivningen eller om det skymmer i den så kallade sikttriangeln vid gatukorsning.

Jag får ringa kommunen igen och kolla läget 👍

Är träden friska?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.