Planerar att lägga marksten runt huset till våren samt en gång ut till gatan och har några funderingar kring arbetsmomenten.
vi dränerade i höstas och har fyllt igen med makadam 16-22. På några ställen ligger makadamen upp till marknivå. På nåt ställe ligger det ett lager med 0-18 ovanför makadamet. Där gången ut till gatan skall vara är det jord.
Hur skall jag göra för att få så bra underlag inför plattorna som möjligt?
Där det är jord har jag tänkt gräva ur ett antal cm, ~25 kanske, lägga duk och sedan bärlager som jag plattar följt av sättsand innan marksten. Detta tror jag mig ha koll på.
Men på de ställen där det nu ligger makadam och 0-18, hur gör man bäst här.
Bör man lägga duk på makadam 16-22 och sedan bärlager på detta som man plattar, eller kan man hoppa över duk?
Där det redan ligger 0-18, ska jag gräva ur här och på med duk och sedan 0-18 ovanför duken

Finns det risk att de mindre fraktionerna i bärlagret sjunker ner i 16/22 och ger en ojämn yta med tiden om jag inte lägger duk?

Vet att det finns många trådar om markduk, makadam och bärlager men har inte hittat någon tråd som hjälper mig

Jag dränerade om min suterrängvilla för ca 15 år sedan. Grävde ca 3 meter djupt runt om, återfyllde med grov makadam runt rör och ca en meter höjd, duk över och fyllde resterande med jordmassor. Efter ca 10 år hade jorden "satt" sig och på vissa ställen var det en nivåskillnad på ca 5-10 cm där vi hade grävt. Detta har jag efterjusterat.
Tror nog absolut att du ska ha duk mellan 16-22 och 0-18, är nog annars precis som du skriver, risk för att mindre fraktioner sjunker.

Ja, det lutar åt att gräva ur, lägga duk sedan på med bärlager som packas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.