Hej!

Vi har Klasespirea i "naturdelen" av vår tomt, och den sprider sig något så kopiöst. Jag har rensat bort det mesta av rötterna där den hade börjat ta över vår uteplats (rätt jobbigt för ryggen att dra rötter :)), men vi snackar om ett område där det är typ ingen jord, sluttning och kanske... Ja jag vet inte, rotsystem över 50-200kvm eller så. Den skjuter ut rotskott överallt och tar över där vi har (från naturen) blåbär, liljekonvalj och kaprifol. Trevliga växter som gärna får synas, och bären är goda.

Den växer även borta vid komposten typ 25m bort från där den ursprungligen är planterad, men det kan nog vara pga att den har slängts där vid ansning?

Jag hittade detta tips på Alltomtradgard.se

"Klipp den med sekatör eller grensax under vinter eller vår. Motorredskap tar längre tid, eftersom de inte klipper snyggt. Spirean som är handklippt är väldigt lättmald med en valskvarn eftersom den har långa och raka grenar som sitter ihop vid basen.

På sommaren skjuter den nedklippta spirean en grön tät matta av nya skott. Innan de har förvedats sprejar man de frodiga gröna bladen en gång med glyfosatlösning enligt tillverkarens instruktioner. Sen finns den inte mer. Rötterna multnar ganska snabbt. "

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Har klippt ner nästan allt nu, blir till att köpa glysofatlösning till sommaren!

Bara så att du är medveten om att all annan växtlighet som träffas av glyfosat dör.

Spirea är besvärlig men det går att bekämpa den med handkraft och grävning, gäller att vara mer envis än spirean och nypa allt som grönskar.

Abies koreana skrev:
Bara så att du är medveten om att all annan växtlighet som träffas av glyfosat dör.

Spirea är besvärlig men det går att bekämpa den med handkraft och grävning, gäller att vara mer envis än spirean och nypa allt som grönskar.
Problemet är att vi pratar om en invaderad yta på ca 40-60kvm i bergssluttning. Det går i princip inte gräva, men jag har dragit upp så mycket jag orkat med rötterna, resten har har jag klippt ner. Där det har växt som mest växer inga andra växter i dagsläget, för inget ljus nådde ner till marken ändå, så där är det nu bara en brun yta kvar :)

Jag föredrar givetvis inte att använda gift så jag kanske tar alla skott som kommer manuellt, men jag har en känsla av att den överlever rätt länge om man gör så, svårt att inte missa delar som är del av samma rotsystem eftersom den skjuter ut rotskott så bra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.