Söker tips och idéer om hur jag kan göra nån form av enkel grusgång eller liknande genom gräsmattan till gäststugan.

Det är ganska lång sträcka och budgeten är låg.

Jag vill ha nåt enkelt och billigt som ändå ser okej ut.

Kan man bara ta bort grästuvor lägga markduk och sedan fylla gårdssingel?

Måste man ha nån form av kantlist? Måste denna synas eller kan man gräva ner den så att gräset nästan växer över den?

Lite bilder på vart gången skall vara:
IMG_0932.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0934.JPG
Skapa konto

• IMG_0934.jpg
    Skapa konto
Om du "bara" lägger markduk och sedan singel kommer det se bedrövligt ut efter bara något eller några år. Kantlist skulle jag absolut rekommendera. Finns billigare varianter som inte spräcker kostnadsbudgeten lika mycket som de rejälare listerna i sten eller stål. Är du riktigt noga med grundarbetet med kantlisten och marknaden kan det bli riktigt riktigt bra!

Redigerat:
Ok tycker plastig kantlist är så fult men kan jag gräva ner denna till nästan under marknivån?

Vad för underarbete krävs? Räcker det att ta bort grästorvorna och sedan lägga Markus och på med singel?

Håller med om att plastlist är urfult! Men fyller sin funktion. Om några år kanske du kanske du har budget till att byta mot en snyggare i järn?! Gräv ner den till strax ovanför gräsets längd. Gräver du ner den mer kan den ju inte göra sitt jobb - hålla kant mellan gräs och grus. Gräv bort gräs och "en bit" jord så att du efter markduk får plats med i alla fall 7-10cm grus, annars kommer markduk titta fram och det är inte snyggt

De gröna plastkanterna som säljs är inte bra, tjälen trycker upp dem under vintern och de är omöjliga att få ner igen utan att de spricker sönder, dessutom skadas de av gräsklipparen och blir fransiga och fula.

På byggvaruhus finns metallkanter att köpa på rulle, används i byggen för att fästa gipsskivor tror jag. De är ca 2 dm breda vilket räcker för att hejda gräset. Lätta att gräva ner och lika lätt att trycka till på våren om tjälen tryckt upp dem.

Om man gör det snyggt i nivå med gräset syns de inte alls.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.