Oldboy
Oldboy: Klätterhortensia som marktäckare kan nog funka också någonstans där i skogsbacken. Blir stor med tiden, (och kan såklart klättra högt i träd, men de verkar stå en bit bort).
6 svar · 2,6k läst
·
M
MissAnpassad: [citat] Faktiskt så är det inte jord i påsarna man köper, utan finfördelad, kalkad och gödslad torv. Riktigt bra jord hittar man bland lövträd, där finns det både pinnar i olika grad av förfall och löv. Det är sådan jord man försöker återskapa via kompostering. :)
20 svar · 16,3k läst
J
JockeBohlin: På vår sjöbod har vi spänt ett snöre 10 cm ovanför nocken. Från ena gaveln till den andra längs med hela sjöbodens längd. Då kan måsarna inte landa. Kanske du kan göra nåt liknande på skorstenen. För oss funkar det 100%.
8 svar · 9,9k läst
H
huggan: Koka vatten och häll på myrorna så dör dom.
10 svar · 39,5k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Jag tror på gräsmatta och gräsklippning ett par säsonger till dess att du har tröttat ut skotten. Grävning verkar jobbigt! Kan du inte ha ditt grönsaksland någon annan stans? Eko-plugg skulle kunna funka, men om det är ett buskage så går det åt en himla massa plugg (en i varje stam) + rotskotten har hunnit få kraft sedan ni skar ner buskarna - så det är lite tveksamt....
11 svar · 8,1k läst
B
Blomqvist78: Från tomtgränsen (som är en bra bit upp på slänten) så är det kanske 4-5 meter till grannens hus. Det står dock på solitt berg. Jag bedömer att det inte är nån fara för nåt allvarligt, men det är smuligt och löst i slänten eftersom det just schaktats ut en hel del där. Jag tror att det kommer rasa undan en hel del, men det är inte iordninggjort hos grannen, och de väntar på
2 svar · 2,6k läst
Oldboy
Oldboy: Borde finnas lösningar på marknaden. Tänker på nedgrävda parkeringsgarage och likn som blir vanligare och vanligare i de flesta städer. Ofta med hus och grönområden ovanpå. Kanske principiellt liknande lösningar som gröna tak? Finns det ngn dräneringsledning att ansluta till? Lutar marken runtom förgården?
5 svar · 1,4k läst
·
Oldboy
Oldboy: Har du någon bild? I det här fallet säger nog en bild mer än 1000 ord. :)
16 svar · 18,0k läst
·
S
Sverker G: Jo, tänkte jag skulle göra så... kanske funkar och kan bli bra... Tänkte ju länga lite tunga stenar på träpallen sen för att få mer stabilitet i det hela så att den inte välter. Tror det kan funka...
2 svar · 4,5k läst
Tingis
Tingis: Tack för alla bra tips jag fått! Nu ska jag fundera ut vad som blir enklast för mig :)
10 svar · 5,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Går rötterna till något som lever och ska fortsätta att leva eller finns på annans tomt? För i så fall kan man ju inte ta bort dem hur som helst. Om de går till träd/buskar som tagits bort borde de torka ut på något år och då bli mycket lättare att få bort. Några trådar i trädgårdsforum om mossa på berg: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=28254
2 svar · 8,7k läst
yonna
yonna: Jag har också en 40 m lång gammal stenmur mot grannfastigheten - en hage som sakta växer igen. Min mur är inritad på tomtkartan men alla gamla murar som tillhör odlingslandskapet är skyddade. (Är muren inne i skogslandskapet gäller inte denna generella regel.) Du får lov att ta bort sly och träd som växer i muren. Du får inte, utan tillstånd, använda grävmaskin. Du får reparera
4 svar · 9,9k läst
mexitegel
mexitegel: Kan du inte göra något liknande som medlemmen johkje gjorde fast i mindre skala, denna bild är från hans tråd; https://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/196648-nastan-klart.html?perpage=15#post2001348 [bild]
14 svar · 22,8k läst
·
G
ganooo: Okej du har nog rätt.. För om jag täcker massa hål i den så blir de förmodligen mycket vatten kvar i själva spridaren som ej kommer ut? Vilket innebär att det kanske inte kan komma in nytt vatten tillräckligt snabbt? För täcker jag alla hål förutom 2, blir den helt stilla. Så Okej förlåt mig. Du kanske förmodligen rätt.
3 svar · 2,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Granngården finns i Kungälv, vilket är rätt nära om du bor norr om stan. Granngården har också 11-5-18 som de kallar trädgårdsgödsel.
7 svar · 19,4k läst
Anna_H
Anna_H: Kan du inte gå på vattenföreningens årsmöte och fråga om det är fler som har problem med vattentrycket? Det är kanske dags att skaffa bättre pump? Spelar ju ingen roll vad du sätter i din ända.
1 svar · 2,3k läst
P
Paxman: Det är en möbel köpt på K-Rauta i höstas, Furusund har jag för mig den heter. Bord, två fåtöljer och en soffa...ingen superkvalité så jag skulle tro att din är klart mer värd. :)
9 svar · 9,9k läst
·
Ä
Ämmai: Hej! Vi ska göra ett staket hemma och är lite i valet och kvalet om vad för staket vi ska ha. Vi har tittat på vinylstaket, men det faller oss inte riktigt i smaken. Gärdesgård har vi även tänkt på. Just nu är vi inne och tittar på färdiga sektioner från Jabo, är det någon som har erfarenhet av deras färdiga staketsektioner? Är de stabila? Ska dessa behandlas med olja eller lasyr
0 svar · 2,2k läst
murak
murak: [citat] Ok, det blir i så fall samma sorts sugslang som den du länkade till. Nivån i mitt dike är rätt låg varför jag skulle vilja ha någon konstruktion som gör att det inte följer med skräp eller att silen på slangen sätts igen. Kanske en perforerad hink, lövkorg med fin nät runt... Vi får se vad det blir.
6 svar · 13,3k läst
greenteng
greenteng: Det ska provas! Tack för tipset! 👍
2 svar · 3,7k läst
·
M
MissAnpassad: Jag skulle plantera olika buskar, gärna sådana som går att beskära ned till marknivå om man skulle behöva fixa med altanens under eller utsida. Kanske vinbär, blir en bra plockhöjd på skörden då.
1 svar · 3,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Du får nog räkna med att en 6-åring kommer att hoppa från gungan t ex för att det går att göra från skolans gunga.
7 svar · 2,7k läst
S
Sofie Thiger: Hej! Vi har en tomt med ca 20 st uppgrävda stubbar som behöver flyttas till närmaste återvinningsstation, ca 5 km bort. De är för tunga att lyfta manuellt, så vi tror att en kranlastbil vore bäst. Bilvägen går ända fram till tomtgräns, men tomten är obebyggd så det borde gå att köra på själva tomten också. Är det någon av er som kan tipsa om ett pålitligt och prisvärt
0 svar · 916 läst
Ludwig
Ludwig: [citat] Tryckimpregnerat är ju mest metallföreningar, slipers är ju allt möjligt giftigt, kreosot, arsenik etc. Känner man lukten av kreosot (slipers/gamla elstolpar) så finns det, och läcker ut.
10 svar · 16,2k läst
Stefan N
Stefan N: Det är ju tredubbla priset att få i säck så om du inte måste ta vanlig leverans. Tex Bigbag har på säck. http://bigbag.se/jord-sten-kross/jord-sten-kross-i-big-bag-sackar/
2 svar · 3,8k läst
P
pelleprognos: Att kalka är ju inte heller fel, kan läggas ut nu. Algomin innehåller iof kalk, men det är nog bra att lägga lite redan nu, om det aldrig tidigare kalkats
6 svar · 2,1k läst
Lexington
Lexington: Insektshotell har jag ingen aning om det fungerar? Tänker mest att det får bli en massa hotell om det ska göra någon nytta. Vi satte förra sommaren 56 lavendel på tomten, det lockar däremot bin, humlor och fjärilar. Sen kan ju insekts hotell va ganska snygga, så kör på det :)
1 svar · 1,2k läst
H
SBH: så klart kan det ha rest sig lite nu då. kan ju ha varit helt slätt du kan ju kolla om det går att ordna.
3 svar · 1,8k läst
·
O
oceanis: [citat] som jag skrev i tidigare inlägg men det är inner diameter och TS ville ha ca 200 i ytterdia på stolpen vilket då blir ett 150,rör annars blir diametern 300 på ett 225 rör och det är bara detta som har längden.
10 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.