Behöver kloka råd. Nedan ser ni bilder på min garageuppfart.

FRÅGA 1: Jag skulle vilja bredda uppfarten så jag får plats med 2 bilar. Vilken lösning hade ni gjort? Ute efter en så kostnadsbesparande åtgärd som möjligt.

FRÅGA 2: just nu har jag ett litet fall in mot garaget. De som asfalterade måste ha varit blinda. Det innebär att en del regnvatten rinner in under garageporten och in i garaget mot sidoträstommarna. Inte bra. Vilken är den bästa lösningen att åtgärda detta? Kan jag hacka bort från asfalten en ca 10 cm bred fåra längs med grunden där vattnet kan rinna bort?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
jeybym18
  • Laddar…
1. Beror lite på vilken funktion du vill ha på din uppfart. Ska man kunna åka in i garaget samtidigt som en bil står parkerad på hö sida? Om det är så måste du bredda 2,5-3 m på hö sida. Om inte kan du klara dig med mindre och samtidigt bredda den sista metern på vä sida om uppfarten för att maximera utnyttjandegraden på tomten.

Ju mer du går åt hö desto mindre gräsmatta får du kvar.

Gräv ur 40 cm, markduk, bärlager, väggrus, asfalt.

2. Personligen hade jag rivit det gamla för att fixa till fallet som du inte är nöjd med om du ändå ska bredda.
Lösningen med en öppen ränna mot plattan är inget jag skulle gjort.

nypon skrev:
1. Beror lite på vilken funktion du vill ha på din uppfart. Ska man kunna åka in i garaget samtidigt som en bil står parkerad på hö sida? Om det är så måste du bredda 2,5-3 m på hö sida. Om inte kan du klara dig med mindre och samtidigt bredda den sista metern på vä sida om uppfarten för att maximera utnyttjandegraden på tomten.

Ju mer du går åt hö desto mindre gräsmatta får du kvar.

Gräv ur 40 cm, markduk, bärlager, väggrus, asfalt.

2. Personligen hade jag rivit det gamla för att fixa till fallet som du inte är nöjd med om du ändå ska bredda.
Lösningen med en öppen ränna mot plattan är inget jag skulle gjort.
Om du hade lagt asfalt 3 m till höger. Hur hade du snyggast lagt brytpunkten mot plattorna?

Plocka upp de yttersta plattorna och gör en skarv mot asfalt i liv med garagets framsida. Du får kapa för att fixa en del halvplattor. Det tror jag ser mest enhetligt ut.

De plattor du plockar upp kan du även lägga i kilen som saknas framför entrédörren om du vill får en rektangulär plattyta istället.

Det ser ut som att du skulle få in två bilar bara genom att ta avsnittet till vänster. Det borde bli den smidigaste lösningen. Jag har ingen aning om vad asfalt kostar så den biten lägger jag mig inte i. Men billigaste är väl att köra på gräsmattan till det blir en fåra och sen fylla fåran med grus ;).

Till höger kan man väl bara förlänga de två yttersta plattraderna och ta bort en bit häck. Man kommer ändå inte köra på plattorna men man slipper stryka busken med noll sikt när man ska ut.

• Gilla
danlin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.