Trädgård allmänt
bozze4evigt: Tack för svar! Känner lättnad över detta :-) "Rännan" är utgrävd av grävare. Jag gör så att jag fylllrt med 8-16 upp till asfaltskanten längs hela rännan ca 20m. Då följer den gatans lutning. Paddar detta och räknar då att det sjunker några cm, vilket borde göra att gabionen står stadigare under asfaltskanten. Behövs väl ingen laser för detta utan bara attt köra på ögat ,
Finndjävel: Det brukar vara 1200-1300kg lastat på en engångspall när dom kommer från fabriken. Det håller nog för ved.
Janus82: Jag anlade nyss en uppfart på ca 50 m[SUP]2[/SUP] bestående av ca 30 cm bärlager (0-32) och ca 5 cm stenmjöl (0-4) och det kostade 18 000 inkl. moms. Då ingick också upprivning av ca 20 m häck som uppskattningsvis kostade ca 2000kr. Det bör kanske noteras att deponi för schaktmassorna ligger ungefär 1 km från mitt hus och de nya fyllnadsmassorna kom från en bergtäkt ca 6 km från
greenteng: [citat] ja så klart finns dom det. Men råttor vill man ju hålla borta! :)
bigdaddy: Hej Jag har tänkt bygga en längre plantering, betongkruka, mot gaveln på garaget. Har tänkt använda lecablock som jag sedan putsar. Funderar på detta med isolering. Ska man isolera underifrån? Insidan? Ska man ha makadam under? Hur djupr bör lecablocken gå? Ska jag ha ngn botten med hål i för avrinning el endast makadam? (Att jag bygger såhär är meningen att inga rötter ska sprida
anders07: Vi hade en vattenspridare som aktiverades av rörelse. Fungerade bra för att hålla katter borta från döttrarnas sandlåda (och för att blöta ner skor när man glömde stänga av den).
Abies koreana: Jag vet inte vad det är men någon insekt som svärmar, det upphör säkerligen efter ett tag. Bästa sättet att hålla balans i insektvärlden är att sätta upp några småfågelholkar. En svartvit flugsnappare kan ta flera tusen insekter på en dag. Dessutom gör du denna långflygare en tjänst, de är holkberoende för sin fortplantning och det råder stor bostadsbrist i fågelvärlden.
noone70: Jo, men klåfingrig som man är så blir det lätt att man är inne och gör lite "förbättringar" och vips så fungerar det inte riktigt som det ska 😂
AbRhesus: Men den går rakt upp o ner från bryggan, ingen luting utåt? Jag ser dom har en på Jula också men samma där, enda som kan vara något som ser rätt ut är denna http://www.skeppshultstegen.se/sv/produkter/ovriga-produkter/bryggstege-vanern-fallbar/
BiFuel: Kom en lite dovare poff senare så vete fan vad som hände först. Kanske ett skott gick av uppe i luften när han laddade den? De hoppade högt inne när det small första gången, lät som om nån sköt utanför.
TreeView: Det är normalt att ha grävling som du bor, om det nu är det. Men ovanligt att de gör gryt under bostäder där det är mycket rörelse. Om det nu ändå skulle ända så kan kommunen oftast hjälpa till med fällor för att eliminera problemet. Jag brukar träffa på grävlingar på tomten kvällstid, men ingen som gjort gryt på ca 10 år nu.
leby: Sant, vi kan lämna traktorfräsen åt sidan. Ex Belos fräsen jag nämnde har ett liknande resultat som traktorfräsen även om den fräser lite grundare. Kör man ett par gånger kommer man ner ganska bra ändå. Att man sen får hålla på längre är ju en annan sak iom att den är mycket smalare än en traktor. Just resultatet på själva jorden blir väldigt lik det efter en traktorfräs
RolloKola: Tack för länkarna. De verkar ju föredra 0-fraktion i bärlagret typ 5 cm. Och om det är blött i marken att man grundar med dränerande makadam. Blir ju nästan som min hjälpreda vill ha det. Borde väl kunna gå att packa allt utan att riskera sättningar i framtiden
Lillmalen: köpte min här http://www.harald-nyborg.se/kloakskopa-2m.html
Lilla Yk: Jag har en trämur som är en stödmur som jag tror är impregnerad med kreosot, vilket jag förstått är väldigt giftigt. Tänkte plocka ner den nu på vårkanten. Hur farligt är det? Jag antar att jag måste skydda mig med handskar och munskydd? Muren måste tas ner förr eller senare för virket är i praktiken bara kex har jag märkt. Vad skulle ni gjort i mina kläder?
Storstadsbo: Grattis Jessica, 40% lägre pris efter lite koll här med forumet, bra utfall på den arbetsinsatsen! :)
Åttioettan: Efter att ha sett lekställningen irl insåg vi att den skulle vara för hög och därmed blockera för mycket utsikt så det har fått bli separat gungställning, sandlåda och lekstuga istället.
AlfredJ: Ser ingen anledning till att inte använda jorden. Enda skillnaden med ny jord är att det dröjer något längre innan ogräset kommer fram Men ogräs kommer oavsett
Sommartorparn: Alltså, de moderna plastfärgerna ska man ju bara måla på ena sidan brädan för att inte stänga in ev inträngande fukt. Å det går ju inte med ett staket att hålla baksidan omålat! :-) Vad gäller ljusa slamfärger så har jag hört att de haft problem med mycket mögelprickar. Mycket talar för Falu rödfärg, rödtjära eller linoljefärg. För att minimera arbetsinsatsen: måla med
EMEL: Kan det möjligtvis vara kastanjestaket ?
Tauriel: Tack för tipset! Nu blev det så att vi körde enklast möjliga i år och lade ut trätrallar direkt på marken eftersom vi har bestämt att testodla i lådor i år. Inför nästa år, då vi kommer att göra en mer permanent lösning, ska vi tänka på vikten av markduk!
MissAnpassad: [citat] Jag skulle satt upp den på någon otillgänglig konstig plats för att ge förbipasserande lite huvudbry. Typ på grässnutten mellan filerna på motorvägen eller ute på en minikobbe där ålandsfärjan går förbi.
anders07: Ser nog inte att det där ska vara någon katastrof... Får du jord på och gräsmatta kommer det att lösa sig som de andra här sagt.
pbpp: Har tyvärr ingen erfarenhet men går i samma tankar. Blev det någon gräsarmering för dig eller finns det någon annan som har testat?
Hemmakatten: Tack, det var precis den information jag eftersökte. Vi har tydligen helt klart perfekta förhållanden för (vatten)sork...:mad:
n0zen: Vi har nyligen flyttat in i vårt hus. Jag skulle vilja sätta upp en motorgrind på vår väg av flera anledningar. Men min fråga är då vad ska man välja och behövs det något tillstånd från kommunen? Är det någon som har motorgrind som de kan rekommendera?
Chainsaw_: [citat] Jag har tänkt fårstängsel också..men jag vill göra det riktigt från början...sen kommer det se mer hemtrevligt ut med ett riktigt staket i samma färg som huset... ☺
thomas33: Det fungerar och förekommer på äldre hus att uttaget sitter så lågt. Problemet blir att ni måste ha en slang för att fylla tex en vattenkanna.
eviljava: [citat] Jag tror att många entreprenörer som utför gjutningsarbeten även kan fixa mönstrad betong. Det är nog bara att ringa runt och fråga. Det är ju inte ett så avancerat moment när betongen väl ligger där...
BirgitS: [citat] Mamma gödslade antagligen inte tillräckligt då för ogräset grodde där efter mer än fem år.