Trädgård allmänt
Tetris09: Jag har en garagenedfart som ser ut som kriget efter jag dränerade huset för två år sen. Jag har tänkt att det ska bli projektet för semstern. Just nu är det bara slänter ner på båda sidor, gräset har inte tagit sig helt och det är jobbigt med gräsklipparen. vid väggen kommer muren bli 1.5m hög. Första tanken var att bygga en mur, men jag tyckte det blev rätt stor kostnad. (drygt
Löven4ever: Kapar tråden lite med en fråga , vad har jag fått på bladen i vårt äppelträd ? [bild] Planterade det i våras och det verkar trivas bra i övrigt ..
svartöra: Vanlig snok ja. Jag hittade en lika stor och lika död snok när jag var ute och sprang häromsistens. Dödsorsaken är nog svår att fastställa...
Eva He: Det är nivåskillnad mellan hus och garage samt en markbädd i bakgrunden att ta hänsyn till. Vi har använt Benders mursten, de som har klackar baktill som man bara travar på varandra.
Oldboy: I hörnen/ändarna behövs definitivt kraftigare stolpar än 6 cm. 10 cm är ok. Om du inte använder stora plintar så måste du nog anv diagonalstötta som blue.b skrev. Trästolpar i jorden står inte stabilt över tid. Vi har häststaket i lerjord och hörn-/ändstolpar lutar nu kraftigt efter några år.
svartöra: Jag hittade en berggrundskarta över Skåne (man ska ju lära sig nått varje dag) och tydligen går det en gräns NV-SO över Lund, så att söder/väster om Lund är det kalk och norr/öster är det sandsten, lerskiffer och annat. Men det finns ju små pH-satser i trädgårdshandeln så att man kan se hur det är ens egen trädgård.
Dalbotant: En av mina favoriter, är så fantastiskt fin om man tittar nära.
byggarätt: ja om du ska ha ett stenhårt underlag behöver du nollfraktion men viktigt ha det i backen du vill inte ha kross i dagen.. 4-8 makadam fungerar att lägga plattor på ...om du inte ska ha biltrafik....se bara till att du lägger markduk först...0-32 är bärlager...så ska du ha biltrafik på plattor så måste du lägga bärlager...då blandar du 0-32 på markduk och sedan din makadam...se
PappasHammare: Hade en noname innan som efter ett antal år gav upp. Köpte Gardenas lilla spridare.. Men den är helt urusel x1000. Skulle inte ens ge bort den till min värsta fiende. Har väl 2500m2 men har helt övergått till att kasta med handen. Så lång tid tar det inte + att man slipper förvara en pryl till som används 7-8ggr per år
niblom: [citat] Då missar du nöjet med att köra grävmaskin :-) /N
Keexet: Fast jag är inte orolig för att sniglarna lagt ägg i det nyligen slagna höet, det här är hö som blivit spill/avfall från stall och lagts på hög utomhus i en oanvänd hage. Således har de haft hela våren på sig att lägga ägg där, men om äggen läggs senare än maj, då är det förmodligen lugnt den här gången. För ägg från från förra året har väl redan kläckts samma år?
Keexet: Jag hoppas du kan få bättre svar än av mig, men jag lägger mig i ändå. 1. Jag vill ställa frågan om det ens är nödvändigt med plast. Det beror nog mycket på den slutliga finishen och utseendet om fukt från jorden i lådan kommer vandra genom stenen och ut genom putsen och missfärga denna. Jag kan inte det riktigt och kanske mer en fråga för byggmaterial och byggteknik, eller annat
Mammakan: Nej, jag har dessutom inte tid med någon hund. Jag har fullt upp med ungarna :D Hittade lite billig marksten som jag funderar på att lägga. Frågan är hur mycket jobb det blir och hur svårt det är att få det bra... Räcker det att bara skyffla undan makadamet och jämna till sanden under? Jag får 7 m2 för ca 200 spänn. Det är samma typ som denna:
Oldboy: Högt plank blir ett rejält vindfång. Kräver stabila plintar. Lera är inte stabilt. Vindstabiliteten beror mkt på hur planket vinklar sig. 1.5 m mellan plintarna låter tätt. Ca 2 m känns mer lagom för mig, men återigen, det beror på. Stort vindfång kräver stora, tunga och djupa plintar, om inte plankets vindlingar styvar upp tillräckligt. Alt till stora plintar är större hål med
111111: instämmer med tidigare förslagsläggare, gjorde det jobbet i fjol. Grävde fram två billass med sten på en sträcka på ca 10 m för att kunna få ner gjutrör, inget kul jobb men tror att resultatet blir bättre på sikt.
Kalisander: Tack för alla synpunkter! Intressant med tak, det skulle se mer ombonat ut! Det är ju en väldigt trist framsida som det är nu. Haha, ja bilden är lite rolig 😃.
BiancaN: Hej! Jag undrar om det går att slätputsa L-stöd som idag har en yta av frilagd dansk sjösten? Det är gamla L-stöd som jag tänkte köpa begagnat. Kan betongen bli skör eller bör den hålla några decenier till?
Yrväderssmitaren: Hej alla. Jag har på min mark en damm, vattnet i den samma, är dock hmm ja ska vi säja missfärgat, om det beror på alger utfällning av mineraler och så vidare vet jag inte, tror dock på det förstnämnda, i dammen finns det även fisk, som jag fortsättningsvis vill ha kvar. Till saken, jag vill helt enkelt rena vattnet, så att det blir renare, inte nödvändigtvis kristallklart men i
Gustav E: Roligt att höra om Gardena ZoomMaxx då jag själv nyligen köpte följande för att vattna på gräsmattan: [bild] http://www.gardena.com/se/water-management/sprinkler/oscillerande-spridare-zoommaxx/ [bild] http://www.gardena.com/se/water-management/hose-connectors/vattenmatare/#/products [bild]
anders07: [citat] Smart! Det borde kunna fungera och blir ju också snyggare då all infästning göms och det torde bli enklare att få den raka.
Micro: Jag använde en vanlig vinkelslip med kapskiva och det blev 3 snitt per jordankare. 1 snitt för att kapa av i rätt längd och 2st snitt längs med jordankaret så man kan bocka 4 fötter. Jag la ner jordankaret på en liten arbetsbänk och satte fast den stora änden med en tving så jag kunde hålla vinkelslipen med båda händerna när jag skar.
sblixten: Chilin kan du ställa ut några dagar så löser förmodligen naturen det åt dig. Vind, nyckelpigor och andra insekter fixar det.
AndersPS: Hur har det gått med dina projekt? Kul att följa, inspirerande. Men så tog det slut efter 5 sidor.
JPW: Jag har såna här: http://www.rinkabyror.se/artikel/gul-koppl-hona-1-2/ och de passar på vanliga Gardenakopplingar. Jag tycker de är av bra kvalitet men jag använder inte slangen så mycket att jag kan avgöra om de verkligen är bättre...