Hej alla.
Jag har på min mark en damm, vattnet i den samma, är dock hmm ja ska vi säja missfärgat, om det beror på alger utfällning av mineraler och så vidare vet jag inte, tror dock på det förstnämnda, i dammen finns det även fisk, som jag fortsättningsvis vill ha kvar.

Till saken, jag vill helt enkelt rena vattnet, så att det blir renare, inte nödvändigtvis kristallklart men i alla fall klart renare.

Har kikat lite på nätet, efter lämpliga pumpar, tanken är att jag vill ha solcellsdrift.
Hittade några lämplig dränkbara modeller, som klarar ganska bra flöden, dock är jag lite osäker på det här med uppfordringshöjden, att det är max tryckhöjd för pumpen är jag på det klara med, men i detta fallet med en dränkbar pump. är det då från vattenytan man borde räkna?
Nu har jag till saken inte lusläst nätet efter pumpar, så det finns kanske vanliga pumpar för landbacken som är solcells drivna med.

Dammen är ca 3 meter djup, sedan är det upp till mark nivån där jag skall ha filtertanken ca 2 meter.
Själva tanken tänkte jag mig en enkel tunna som ett sandfilter, med möjligheten att backspola.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.