1 345 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Lägger mördarsniglarna ägg nu ??
Det har varit dåligt med sniglar pga torkan, men idag kom dom fram. Jag noterade att nästan alla hade som en bubblig genomskinlig gelé baktill, kan det vara ägg ?? Jag har inte noterat det tidigare år, men då har jag nog plockat sniglar senare.
Om det nu är ägg har jag nog minskat förökningen lite, då jag systematiskt tog 3 varv runt tomten och fick ihop drygt 1000 mördare (6,3 kg)
Om det nu är ägg har jag nog minskat förökningen lite, då jag systematiskt tog 3 varv runt tomten och fick ihop drygt 1000 mördare (6,3 kg)
Produkter som diskuteras: "mördarsniglarna"
Snigelbekämpning Snigel Effekt Neudorff
Mot alla sorters sniglar
189 kr inkl moms
245 kr
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Så vitt jag har förstått så finns äggen inuti sniglarna tills de är mogna och då läggs de i jorden.
Här är bilder på en äggsamling:
http://www.vf.se/nyheter/karlstad/lugn-–-mordarsniglarnas-agg-overvintrar-inte
http://www.odla.nu/sites/odla.nu/files/styles/slide_content/public/spansk_ny2.jpg?itok=8FmthoP8
Även om det inte var ägg du såg så gjorde du ju en god gärning när du plockade sniglarna eftersom det förhindrade att de fortplantade sig vid ett senare tillfälle.
Här är bilder på en äggsamling:
http://www.vf.se/nyheter/karlstad/lugn-–-mordarsniglarnas-agg-overvintrar-inte
http://www.odla.nu/sites/odla.nu/files/styles/slide_content/public/spansk_ny2.jpg?itok=8FmthoP8
Även om det inte var ägg du såg så gjorde du ju en god gärning när du plockade sniglarna eftersom det förhindrade att de fortplantade sig vid ett senare tillfälle.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
Jag läste någonstans att för varje snigel man "tar av daga" på försommaren minskar man antalet med de c:a 50 som de annars skulle ha producerat. 50x50x50..... :eek:
En normalt sett mycket påläst vän till mig varnade för att hö kan innehålla snigelägg. När jag såg denna tråd blev jag nyfiken, någon mer som kan bekräfta/dementera detta uttalande?
Jag har gud_ske_lov inga mördarsniglar på stugan även om kräftan gör att jag förmodligen aldrig kommer kunna odla äpplen/päron inom rimlig tid, men är övertygad om att täckodling är lösningen på många problem och har därför hämtat hem ett par säckar med hö att täckodla med men är tveksam till om jag borde hämta hem särskilt mycket mer. Höet kommer från ett stall långt ifrån stugan, där sniglar finns och jag har för avsikt att skaffa en lokal "leverantör" av hö och gödsel så jag minskar risken att jag introducerar denna invasiva art på ett ännu skonat ställe.
Borde jag inte alls använda höet utan åka iväg till tippen med det, eller är det förmodligen ingen fara att jag sprider ut de säckar jag har och siktar på "närproducerat" i framtiden? Höet är "hämtat" i början på maj och har legat ute och är delvis förmultnat. Någon säck från en tidigare vända ligger redan utspridd på backen.
(Vinbärssnäckor har jag däremot i överflöd och de små liven glädjer mig varje gång då jag vet att de är en viktig del av ekosystemet och nyttiga i trädgården)
Jag har gud_ske_lov inga mördarsniglar på stugan även om kräftan gör att jag förmodligen aldrig kommer kunna odla äpplen/päron inom rimlig tid, men är övertygad om att täckodling är lösningen på många problem och har därför hämtat hem ett par säckar med hö att täckodla med men är tveksam till om jag borde hämta hem särskilt mycket mer. Höet kommer från ett stall långt ifrån stugan, där sniglar finns och jag har för avsikt att skaffa en lokal "leverantör" av hö och gödsel så jag minskar risken att jag introducerar denna invasiva art på ett ännu skonat ställe.
Borde jag inte alls använda höet utan åka iväg till tippen med det, eller är det förmodligen ingen fara att jag sprider ut de säckar jag har och siktar på "närproducerat" i framtiden? Höet är "hämtat" i början på maj och har legat ute och är delvis förmultnat. Någon säck från en tidigare vända ligger redan utspridd på backen.
(Vinbärssnäckor har jag däremot i överflöd och de små liven glädjer mig varje gång då jag vet att de är en viktig del av ekosystemet och nyttiga i trädgården)
Tidsmässigt borde höet inte passa in, det är väl oftast slaget senare, när dom redan laggt äggen. Men annars är nog en höbal ett perfekt ställe.
Jag har en gammal kompost där vi lägger avfallet från våra marsvin, förvisso halm, men där trivs dom bra, det är ständigt snigelparty i den lådan.
Nån sa att dom lägger äggen i jorden, jag har noterat dom senaste dagarna att många sniglar ligger hoppkrupna i botten av gräsmattan, och väldigt många är på ställen där jag har ren jord, nära nog inga hänger än i blommor och buskar som dom brukar göra.
Jag har en gammal kompost där vi lägger avfallet från våra marsvin, förvisso halm, men där trivs dom bra, det är ständigt snigelparty i den lådan.
Nån sa att dom lägger äggen i jorden, jag har noterat dom senaste dagarna att många sniglar ligger hoppkrupna i botten av gräsmattan, och väldigt många är på ställen där jag har ren jord, nära nog inga hänger än i blommor och buskar som dom brukar göra.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Fast jag är inte orolig för att sniglarna lagt ägg i det nyligen slagna höet, det här är hö som blivit spill/avfall från stall och lagts på hög utomhus i en oanvänd hage. Således har de haft hela våren på sig att lägga ägg där, men om äggen läggs senare än maj, då är det förmodligen lugnt den här gången. För ägg från från förra året har väl redan kläckts samma år?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden