Hej alla!
Går i tankarna att sätta staket runt min tomt. Idag finns det inget. Det jag funderar på är hur jag ska sätta staketstolparna? En del gräver ner plintar, en del gjuter egna plintar. Jordankare som slås ner i marken verkar smidigt. Markskruv, verkar bra men lite dyrt.
Jag har svårt att se vad som blir bäst. Man vill ju gärna att stolparna (och följdaktligen staketet) står stadigt och rakt i många år.
Stolparna tänkte jag ha i dimension 95x95.
Ytterligare fundering är, ska stolparna vara i obehandlat eller tryckt virke?
Någon som har funderingar, tips, bilder, erfarenheter av ovanstående?
/Morgan

Jag har gjutit egna plintar med jordankare i.
Började med att gräva hål , kapa ner jordankare till lämplig längd i botten ,bocka ut benen , rikta jordankaret åt alla håll samt satte fast det rätt höjdmässigt med hjälp av lite brädor och klossar sedan gjöt jag fast detta.
Stolparna har jag tryckt virke till.
Bifogar några bilder. P9263586.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P9263585.jpg
Skapa konto
PA113588.jpg
Skapa konto

• Gilla
Ingegerd7 och 2 till
  • Laddar…
Micro skrev:
Jag har gjutit egna plintar med jordankare i.
Började med att gräva hål , kapa ner jordankare till lämplig längd i botten ,bocka ut benen , rikta jordankaret åt alla håll samt satte fast det rätt höjdmässigt med hjälp av lite brädor och klossar sedan gjöt jag fast detta.
Stolparna har jag tryckt virke till.
Bifogar några bilder.[bild][bild][bild]
Hur kapade du jordankarna? Jag har använt en vinkelkap, men tycker det är lite omständigt. Ska kapa typ 50 st.

Jag använde en vanlig vinkelslip med kapskiva och det blev 3 snitt per jordankare.
1 snitt för att kapa av i rätt längd och 2st snitt längs med jordankaret så man kan bocka 4 fötter.
Jag la ner jordankaret på en liten arbetsbänk och satte fast den stora änden med en tving så jag kunde hålla vinkelslipen med båda händerna när jag skar.

• Gilla
Anna1984
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.