Trädgård allmänt
krillek: [citat] Bra tankar om utbredningen - vi har ägnat många timmar åt att rensa bort tovsippor från parterren som hade en förmåga att ta över. Skall fundera på det du säger om silvrigt/mörkare bladverk - vi kanske har tänkt helt fel :)
Anna_H: Huset vi flyttade till när jag var 7 och brorsan 4 hade sandlåda, vi lekte där många år, tack vare att den var stor, 2*4 meter, man kunde ju BYGGA, det var många bilbanor, slott och annat som byggdes där genom åren. Det var nog inte förrän brorsan var ca 10 den ersattes med ett fotbollsmål.
bakterie: Hur har det gått med detta? Går i liknande tankar, så det vore kul med lite uppföljning.
BirgitS: De är inte billiga men jag tycker att vår grupp har varit prisvärd. Så här på sensommaren kan de ju finnas på rea i någon av affärerna också.
Tömpa: Imorgon blir det med största sannorlikhet beställning av Liguster.Har räknat och räknat igen och jag kan gör "alla måsten" också för samma pengar som bara en Thuja häck skulle kosta.Blir att sätta hönsnät i häcken mot denna granne.Dom på sidorna klarar sig utan ;).Lilltjejen började gå igår så snart springer hon väll så då känns det som något hinder är ett måste ;).
Stefan N: Har samma svamp på en gammal aspstubbe, känns inte som världens farligaste svamp direkt.
vedtony: Tackar så mycke för ditt svar Claes Sörmland. Roligt å veta 😊
yonna: Varför inte sätta en bokhäck? (Exempel finns bland mina bilder). Måste du ha det hund-eller barnsäkert kan du komplettera med fårstängsel de första åren längst ner, tills häcken etablerats. Bok eller Avenbok fungerar utmärkt i Skåne. Prisskillnaden är märkbar om du räknar med 5 års etablering; dyrare om du väljer uppvuxna plantor. På min bild ser du vinterskillnaden på bok och
jordraketen: Ska sätta upp en grind och en bit staket. Vill ha lite grövre staketstolpar. Tänkte ta en 95x95 och klä in med klädselbrädor. Går ju att göra på olika sätt men funderar på vilket av dessa alt som är bäst. Inget av dom går nog inte riktigt "jämt upp" utan får klyva bort en bit. I alt 2 kan man ju få en "hel" sida fram och bak. Men mest sett exempel på alt 1 på nätet. Vilket är
Dede77: Fast det är väl ingen nackdel att gå upp i storlek? Tänkte kunna plocka ut vatten till minst två spridare samt droppslangar så fort vi har en rejäl pump som kan leverera. Har en brunn som är ca 5m djup (bottenventilen hänger på ca 5m) så vilken pump hade funkat bra om man samtidigt vill ha bra tryck och flöde?
ausel: Hej, Vi har en gedigen betongpool från 60-talet som vi inte ska ha kvar. Jag funderade på om man kunde göra om en del av den till jordkällare. Frågan är hur taket ska konstrueras och hur mycket jord som måste ligga över den för att det ska bli en jordkällare... Tänkte mura en vägg med lecablock och fixa en isolerad dörr. I taket ska även finnas ett ventilationsrör. Bifogar en bild
Anna_H: Har du planterat om trädet någon gång? Tillfört näring? Och vattna ordentligt som sagt!
Chainsaw_: [bild] [bild] Det börjar ta sig. Knoppar och foder återstår!☺
oobum: Spontant nej. Då häckklipparen är 36 volt och grästrimmern är 18.
Ankan78: hejsan, har en husqvarna med b&s motor, jag klippte högt gräs och ett spännband åkte in i knivarna och motorn tvärrdog, efter det så startar den inte, det händer inget alls när jag vrider om nyckeln, vad kan vara fel? motorn går runt när jag vrider på knivarna, men det verkar inte komma ström till startmotorn
thomasx: Ja, det var så jag läste Enk's inlägg, men jag ser nu att det står gjuta. Mura leca är kanske lite enklare ;)
Mr_Almer: Blir snyggast att snedkapa stenarna vid "muren". Stenarna på bild 2 ligger rätt enligt mig. (de 3st som följer de andra stenarna)
Oldboy: Beror på belastning. Staket mellan två hus, (inte allt för lång sträcka), där staketet är förankrat i fasaden på husen utsätts rimligen inte för några nämnvärda vindlaster så då behövs det inte. För grindstolpar kan det vara en annan sak. Beror på grindens tyngd och bredd. (Vet dock inte var gränsen går.) Kanske lite grövre plintar är tillräckligt för att slippa armera
BirgitS: [citat] Prata med kommunens konsumentvägledare, de är ju de som är mest insatta när det gäller konsumentköplagen och reklamationer.
Dalbotant: Tur att mina växter aldrig har hört talas om att bladen bränns. ;) Har kört vatten och såpa i många år och har hittills inte märkt att någon växt tagit skada. Främst är det i början av säsongen när bladlössen har vaknat men deras fiender inte riktigt har hängt med. Bland annat rosorna kan vara så nedlusade att plantorna förtvinar. Några dagars såpsprutande och de är med i
Oldboy: Ja, huset ser trevligare och mysigare ut. Typ engelsk cottage. Å andra sidan brukar det vara torrt och magert, och lite skuggigt, vilket inte många växter uppskattar eller växer frodigt och snyggt rakt upp. Stora växter kan få djupa rötter som ev med tiden växer in i dräneringen. Dock minimal risk om man har källare och tillhörande mkt djupt liggande dränering. Beror ju också lite
sepani: Klippte gräset igår kväll och det fans garanterat inga svampar efter det.....Nu ca 18 h senare fanns dessa.....Hur är det möjligt? [bild]
Spanarn10: [citat] OK, låter bra. (Kvalitetsaspekten är såklart inte helt enkel att för dig att bedöma såhär långt.) Någon som vet någon bra liknande pryl som lockar och fångar flugor?
Andy_fix: Tack för era svar.. I båda fallen: hur lång ner bör man gräva för att klara tjäle mm? Blir ju lite beroende av hur mycket man ska gjuta.. /J
term: Dressjord på påse är för lite sand i, men det sjunker fortfarande mindre än planteringsjord. Bygg en bred raka av några ribbor (typ 1,5 meter bred). Kör därefter hem ett släp anläggningsjord. Raka ut jorden i hålorna. Så nytt gräs där det behövs.
Bosse-Kaka: Hej, Vi håller på och färdigställer vår tomt. Vid en klipphäll finns en naturlig gryta i berget som är cirka 40 cm djup och någon meter i omkrets. Där blir regnvattnet stående och vi har därför funderat på om man skulle kunna nyttja det till att göra en damm med vattenfall. Vattenfallet hade vi tänkt skulle mynna ut ur en gammaldags pump eller annan trädgårdsskulptur på grytans