2 888 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Makadam grovlek till bilplats...
Ska börja gräva ur för bilplats på gården och förväntar mig att hitta mest sten och grus/sand som underlag.
Vad för storlek/tjocklek bör jag lägga under och räcker 30 cm fyllning totalt?
Min plan är markduk (fiber) sen ca. 15 cm 16/32, markduk 10 cm 8/16 och så markduk och avsluta med bergkross 0/8.
Paddar mellan varje lager och två gånger i första lagret...
Vad för storlek/tjocklek bör jag lägga under och räcker 30 cm fyllning totalt?
Min plan är markduk (fiber) sen ca. 15 cm 16/32, markduk 10 cm 8/16 och så markduk och avsluta med bergkross 0/8.
Paddar mellan varje lager och två gånger i första lagret...
Hej.
Till bilplats på sandigt/stenigt underlag är 30 cm mer än nog. Men om du inte har någon särskild anledning till 16/32 så lägg 0-40, sedan 0-16 för att täta ytan och därefter stenmjöl 0-8.
Om det inte är lera eller väldigt mjukt under kan du skippa duken också.
Makadam är ingen bra lösning under stenmjöl eftersom det aldrig blir stabilt i tjocka lager oavsett hur mycket du paddar.
Lycka till!
Till bilplats på sandigt/stenigt underlag är 30 cm mer än nog. Men om du inte har någon särskild anledning till 16/32 så lägg 0-40, sedan 0-16 för att täta ytan och därefter stenmjöl 0-8.
Om det inte är lera eller väldigt mjukt under kan du skippa duken också.
Makadam är ingen bra lösning under stenmjöl eftersom det aldrig blir stabilt i tjocka lager oavsett hur mycket du paddar.
Lycka till!
Ok, tack för svar. Klarar jag mig då med 0/32 15 cm och så 0/8 5 cm?
Eftersom jag ite vet vad det är för mark under och om det kan vara jord/lera tänkte jag markduk. Jag trodde inte man skulle lägga noll fraktion underst p.g.a. att det då dränerar vatten sämre...
Eftersom jag ite vet vad det är för mark under och om det kan vara jord/lera tänkte jag markduk. Jag trodde inte man skulle lägga noll fraktion underst p.g.a. att det då dränerar vatten sämre...
Markduken har till uppgift att separera olika lager ... Tex hålla sand borta från dränering eller lera / krossmaterialRobert63 skrev:
Att markduk hindrar ogräs från att växa upp är en skröna ....
Det klarar du dig fint på, jag har 20cm 0/30 och sen allt mellan 5-20cm 0/16 och min infart är stum.anders07 skrev:
Tycker min infart dränerar rätt bra direkt tjälen har gått ur marken men det kan bli vatten stående om det regnar uta h-vete någon timme.
Men ska även på med grus så då kommer jag inte märka av det
Klicka här för att svara