8 669 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Några frågor inför byggandet av odlingslådor
1. Ska bygga med tunna lecablock. Hur armerar jag dem? Behövs det?
Finns ingen skåra i dem som i större block...
2. Jag ska ha jord i, behöver jag ngn fuktspärr invändigt mellan jord/leca? Utvändigt putsar jag.
Vad ska fuktspärren bestå utav?
3. Ska ha ett par av dessa odlångslådor mot en vägg där de blir utan botten.
Men ett par ska stå fritt & där det ska odlas mest grönsaker i. Ska man ha markväv? Funderar på att ta ett tjockt lager av vellpapp men när det förmultnat om ett par år, behövs markväv då? För rötter från större träd då el?
De flesta brukar vilja ha väv ser jag men förstår inte varför.
Finns ingen skåra i dem som i större block...
2. Jag ska ha jord i, behöver jag ngn fuktspärr invändigt mellan jord/leca? Utvändigt putsar jag.
Vad ska fuktspärren bestå utav?
3. Ska ha ett par av dessa odlångslådor mot en vägg där de blir utan botten.
Men ett par ska stå fritt & där det ska odlas mest grönsaker i. Ska man ha markväv? Funderar på att ta ett tjockt lager av vellpapp men när det förmultnat om ett par år, behövs markväv då? För rötter från större träd då el?
De flesta brukar vilja ha väv ser jag men förstår inte varför.
1. Om du inte vill att konstruktionen ska börja bukta utåt efter ett tag bör du förmodligen både armera och gjuta. Jag har dock byggt en "ruin" som jag kallar den, av liknande lättbetongblock och helt sonika låtit dem stå på plats av tyngden. I mitt fall ser jag det som att perenna rötter kommer stadga upp jordmassan en hel del, dessutom kan stilen av fornlämning bli lite ball med tiden tror jag. Återstår att se om jag får rätt stuk, men det var snabbt att bygga upp så det går nog snabbt att "ångra" också. Har du tänkt att gå så långt som att tom putsa blocken, kanske det är utanför min härad i trädgårdsfinish.
2.Fuktspärr bara om du placerar lådan mot ett hus, men även i de sammanhangen bör man kanske tänka om. Du vill inte ha planteringar nära husgrunden helt enkelt. Skulle man bygga detta mot någon gammal bod på plintar så räcker det enligt mig med en bit platonmatta mot väggen på boden. Men om du håller odlingarna borta från husväggar behövs ingen fuktspärr. Odlingslådor jag bygger av trä använder jag "byggplast" för att skydda lådorna och det funkar utmärkt, men där är själva konstruktionen rötkänäslig, hade jag byggt i bara betong/leca, hade jag låtit patinan få färga konstruktionen, man spiller och dräller ändå så mycket i trädgården så din nymålade låda ser nog patinerad ut ändå efter ett tag.
Jag använder oftast rent hästgödsel när jag anlägger mina land, spär ut det vartefter tillgång på annat finns, ibland egen lerhaltig jord från tomten, ibland annan urlakad hästgödsel från växthuset någon gång tom med lecakulor! Ett bra knep att addera på jordmånen om man inte så ofta kommer gräva i jorden är att helt sonika sänka ner stora stockar eller vedkubbar i jorden. Dessa bygger mycket volym, förmultnar över tid och blir ett ypperligt jordsubstrat med tiden, perfekt för svampmycel och insekter!
3. Wellpapp är utomordentligt att anlägga ett land med. Jag har gjort det flera gånger och den ruttnar ganska fort, under mark kan du nog inte räkna med mer än ett par veckor. Anledningen till att man anlägger väv är för att förhindra ogräs från att växa upp. Kirskål, kvickrot, tistlar mm letar sig igenom wellpappen och tar sig fram ändå, men de bromsas av att inte direkt komma åt den nya odlingen med den nya fina näringsrika jorden och odlingen är mer lättskött än områdena runtom denna. Men väven är mer beständig och därför använder de flesta denna.
2.Fuktspärr bara om du placerar lådan mot ett hus, men även i de sammanhangen bör man kanske tänka om. Du vill inte ha planteringar nära husgrunden helt enkelt. Skulle man bygga detta mot någon gammal bod på plintar så räcker det enligt mig med en bit platonmatta mot väggen på boden. Men om du håller odlingarna borta från husväggar behövs ingen fuktspärr. Odlingslådor jag bygger av trä använder jag "byggplast" för att skydda lådorna och det funkar utmärkt, men där är själva konstruktionen rötkänäslig, hade jag byggt i bara betong/leca, hade jag låtit patinan få färga konstruktionen, man spiller och dräller ändå så mycket i trädgården så din nymålade låda ser nog patinerad ut ändå efter ett tag.
Jag använder oftast rent hästgödsel när jag anlägger mina land, spär ut det vartefter tillgång på annat finns, ibland egen lerhaltig jord från tomten, ibland annan urlakad hästgödsel från växthuset någon gång tom med lecakulor! Ett bra knep att addera på jordmånen om man inte så ofta kommer gräva i jorden är att helt sonika sänka ner stora stockar eller vedkubbar i jorden. Dessa bygger mycket volym, förmultnar över tid och blir ett ypperligt jordsubstrat med tiden, perfekt för svampmycel och insekter!
3. Wellpapp är utomordentligt att anlägga ett land med. Jag har gjort det flera gånger och den ruttnar ganska fort, under mark kan du nog inte räkna med mer än ett par veckor. Anledningen till att man anlägger väv är för att förhindra ogräs från att växa upp. Kirskål, kvickrot, tistlar mm letar sig igenom wellpappen och tar sig fram ändå, men de bromsas av att inte direkt komma åt den nya odlingen med den nya fina näringsrika jorden och odlingen är mer lättskött än områdena runtom denna. Men väven är mer beständig och därför använder de flesta denna.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Lägg lager med papp och tidningar i botten, innan de har förmultnat så har ev. ogräs dött bort. Markduk är inte bra på sikt, i början fungerar det bra men efter ett antal år märker man på växterna att de inte utvecklas som de ska, jag antar att det beror på att kretsloppet inte fungerar. Om man gräver upp en plantering där det legat markduk och lyfter på duken ser det inte ut som en levande jord där under.
Ska man odla perenner så är det definitivt ingen höjdare med markduk och jag personligen skulle inte använda det i en odlingslåda för ettåringar heller. Hela poängen med att använda sig av odlingslådor är det som ibland refereras till som "raised beds", upphöjda bäddar, det höjer jordtemperaturen och enligt min erfarenhet en av de mest förbisedda faktorerna vid odling. Samtidigt som en odlingsbädd höjer jordtemperaturen vill man inte vara lika bereodende av att ha koll på vattningen som vid odling i kruka. Med en "öppen botten" på bädden kan både överflödigt vatten vid ihärdigt regnande eller vattnande, rinna ut ur bäddden, samtidigt som den tillåter växterna att ta upp vatten från djupare jordlager vid extrem torka. Så nej skippa väven, jag tror att man med tillräckligt många lager papp kan förhindra även de mest envisa ogräs att erövra den nyanlagda odlingen. Dock har jag varit med om att land anlagda i närheten av kirskålsbestånd, snart låter sig infiltreras av denna växt ändå, men den är då relativt lättrensad och dyker främst upp i kanten av odlingslandet.
Komplettera bädden med gräsklipp, hö eller annat växtmaterial som täck när planteringen är klar, så har du förmodligen en relativt underhållsfri och rikgivande odlingslott i dina lådor.
Komplettera bädden med gräsklipp, hö eller annat växtmaterial som täck när planteringen är klar, så har du förmodligen en relativt underhållsfri och rikgivande odlingslott i dina lådor.
Tack så hemskt mycket för all hjälp!
Jag har ett par kompleterande frågor ändå:
1. Hur fäster jag, el hur monterar jag armeringen i sådana tunna leca utan skåror för armering?
Vill väldigt gärna hålla lådan tunn.
2. Ett par lådor kommer stå mot garaget men tänker göra 4 sidor på lådorna.
Ska jag sätta ngn typ av plast mellan garaget (lecabotten där med ej putsad) och lådan? Eller behöver jag skydda hela lådan (leca ej puts insida) med plast på alla 4 insidor? Då finns det ju spärr redan mot garaget.
?
Ni har övertygat mig till att släppa markväv hel. Jag kör på rejält med papp.
Hoppas ni kan hjälpa mig med de sista här ovan också så kör jag snart igång byggandet.
Tänkte förresten köra vinkelslip på lecablocken där de behöver delas, det borde väl funka?
Åter igen tack så hemskt mkt för hjälpen!
Jag har ett par kompleterande frågor ändå:
1. Hur fäster jag, el hur monterar jag armeringen i sådana tunna leca utan skåror för armering?
Vill väldigt gärna hålla lådan tunn.
2. Ett par lådor kommer stå mot garaget men tänker göra 4 sidor på lådorna.
Ska jag sätta ngn typ av plast mellan garaget (lecabotten där med ej putsad) och lådan? Eller behöver jag skydda hela lådan (leca ej puts insida) med plast på alla 4 insidor? Då finns det ju spärr redan mot garaget.
?
Ni har övertygat mig till att släppa markväv hel. Jag kör på rejält med papp.
Hoppas ni kan hjälpa mig med de sista här ovan också så kör jag snart igång byggandet.
Tänkte förresten köra vinkelslip på lecablocken där de behöver delas, det borde väl funka?
Åter igen tack så hemskt mkt för hjälpen!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 215 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 215 inlägg
Hur höga ska odlingslådorna bli och vad ska du ha i dem?
För det påverkar hur viktigt det är att rötterna kan komma ner i marken. Låga växter, typ balkonglådeväxter, har normalt inte särskilt djupgående rötter, men ska man ha en klematis planterar man den på minst 30 cm djup och sen kan de få meterlånga rötter..
För det påverkar hur viktigt det är att rötterna kan komma ner i marken. Låga växter, typ balkonglådeväxter, har normalt inte särskilt djupgående rötter, men ska man ha en klematis planterar man den på minst 30 cm djup och sen kan de få meterlånga rötter..
Det ska vara björnbär bl a i dem.
I vissa grönsaker
Men tror att jag bestämt att skippa väv i botten om det var det du tänkte på?
Har mer huvudbry fortfarande för de följdfrågor jag ställde här ovan.
I vissa grönsaker
Men tror att jag bestämt att skippa väv i botten om det var det du tänkte på?
Har mer huvudbry fortfarande för de följdfrågor jag ställde här ovan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 215 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 215 inlägg
Jag frågade utifall att du fortfarande var osäker på väven. Björnbär blir ju mer än en meter höga och har antagligen så långa rötter också, men sallad kan man ju odla i en balkonglåda så de behöver ju inte mer än 20 cm jord.
Jag hoppas du kan få bättre svar än av mig, men jag lägger mig i ändå.
1. Jag vill ställa frågan om det ens är nödvändigt med plast. Det beror nog mycket på den slutliga finishen och utseendet om fukt från jorden i lådan kommer vandra genom stenen och ut genom putsen och missfärga denna. Jag kan inte det riktigt och kanske mer en fråga för byggmaterial och byggteknik, eller annat passande forum. Kan du undvika plast tycker jag du ska göra det. Plasten får förr eller senare skador av grävredskap eller annat och då har du lösa plastbitar i jorden och även om de i sig inte är farliga är det inget kul att gräva upp plast ur backen.
2. Leca mot leca borde ju inte var några problem och om du har plast på insidan av lådan borde inte en extra fuktspärr behövas, men även här får du nog bättre svar i annan forumdel. Om det inte alltför oestetiskt kanske man skulle överväga alternativet med en smal spalt om ett par centimeter, mellan garagevägg och lådans bakre lecablock.
Kul att du vill odla björnbär! Mot vägg kan jag även tala mig varm för minikiwi som är en underskattad perenn och är kul att binda upp mot soliga söderväggar. En liten hanplanta kan behövas för skörd (även för de "självfertila" sorterna) men den behöver ju inte ha bästa läget även om de är lite känsligare än honorna. Sen lite sallad, persilja och andra ettåringar som du varvar med perenner som gräslök, oregano och kanske smultron? Mmm vad gott!
1. Jag vill ställa frågan om det ens är nödvändigt med plast. Det beror nog mycket på den slutliga finishen och utseendet om fukt från jorden i lådan kommer vandra genom stenen och ut genom putsen och missfärga denna. Jag kan inte det riktigt och kanske mer en fråga för byggmaterial och byggteknik, eller annat passande forum. Kan du undvika plast tycker jag du ska göra det. Plasten får förr eller senare skador av grävredskap eller annat och då har du lösa plastbitar i jorden och även om de i sig inte är farliga är det inget kul att gräva upp plast ur backen.
2. Leca mot leca borde ju inte var några problem och om du har plast på insidan av lådan borde inte en extra fuktspärr behövas, men även här får du nog bättre svar i annan forumdel. Om det inte alltför oestetiskt kanske man skulle överväga alternativet med en smal spalt om ett par centimeter, mellan garagevägg och lådans bakre lecablock.
Kul att du vill odla björnbär! Mot vägg kan jag även tala mig varm för minikiwi som är en underskattad perenn och är kul att binda upp mot soliga söderväggar. En liten hanplanta kan behövas för skörd (även för de "självfertila" sorterna) men den behöver ju inte ha bästa läget även om de är lite känsligare än honorna. Sen lite sallad, persilja och andra ettåringar som du varvar med perenner som gräslök, oregano och kanske smultron? Mmm vad gott!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden